دنیای اقتصاد - وزیران خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس به کاترین اشتون نامه‌ای نوشتند و در آن خواستار بررسی تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران شدند. این نامه در حالی هفته گذشته ارسال شده است که ۲۷ عضو اتحادیه اروپا قرار است ۱۵ اکتبر (۲۴ مهر) در بروکسل جمع شوند و درباره تدابیر جدید اتحادیه اروپا علیه ایران مذاکره کنند. این اتحادیه از تیر ماه سال جاری خرید نفت ایران را مورد تحریم قرار داده است؛ اما انتشار خبر نامه سه کشوری که از اعضای گروه ۱+۵ نیز به شمار می‌روند همزمان شده است با رایزنی‌هایی که کاترین اشتون قرار بوده در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد تا اعضای ۱+۵ را در جریان آخرین مذاکراتش با سعید جلیلی قرار دهد. اشتون و جلیلی هفته گذشته در استانبول ملاقات کردند. دیداری که طرفین آن را سازنده خوانده و بر همان اساس هم قرار شد تا اشتون جزئیات این دیدار را به اطلاع شش قدرت جهانی برساند. در کنار این تلاش‌های دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران، اما انگلیس و فرانسه در کنار آمریکا در نشست شورای امنیت هم سازمان ملل خواستار بررسی تشدید تحریم‌ها علیه ایران شدند. نمایندگان این سه کشور در نشست کمیته ۱۷۳۷ (کمیته مربوط به قطعنامه ۱۷ ۳۷ شورای امنیت علیه ایران مصوب سال ۲۰۰۶) ضمن بررسی تحریم‌هایی که تاکنون برابر با این قطعنامه علیه ایران اعمال شده، با بهانه قرار دادن موضوع هسته‌ای تاکید کردند که باید بر دامنه این تحریم‌ها اضافه شود. هرچند که اعضای دائم شورای امنیت تاکنون نتوانسته‌اند در این باره به اجماعی بین خود برسند. چرا که طبق معمول گذشته چین و روسیه با تشدید تحریم‌ها مخالفت کرده‌اند.

اکنون و در آستانه برگزاری مجمع عمومی سالانه سازمان ملل، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد: وزیران امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس هفته گذشته در نامه‌ای به کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران را خواستار شدند.

بنا بر گزارش ایسنا، کار روی جزئیات تدابیر جدید اتحادیه اروپا در حال انجام است، اما وزیران امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۵ اکتبر در نشست خود در بروکسل در این باره مذاکره خواهند کرد. یک مقام غربی که خواست نامش فاش نشود نیز ضمن تایید درخواست ویلیام هیگ، لورن فابیو و گیدو وستروله، وزیران امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران گفت: ضروری است تحریم‌ها (علیه ایران) را تند‌تر کنیم. وی افزود: ما فکر می‌کنیم که همچنان برای راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک زمان باقی است و این چیزی است که ما روی آن کار می‌کنیم.

از سوی دیگر کاترین اشتون، علاوه بر آنکه درنیویورک با هیلاری کیلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده درباره موضوع ایران گفت‌و‌گو و مذاکره کرده است، روز پنج‌شنبه هفته جاری هم ریاست نشست ۱+۵ را در نیویورک به عهده خواهد داشت تا با آنها درباره احتمال از سرگیری گفت‌و‌گو‌ها بین ایران و شش قدرت جهانی به رایزنی بپردازد و آنها را در جریان ملاقاتش با اشتون قرار دهد.

تلاش می‌کنم تا سر و صدای اسرائیل را نشنیده بگیرم

اگرچه از این اخبار به نظر می‌رسد که کشور‌های اروپایی در کنار ایالات متحده گزینه تشدید تحریم‌ها علیه ایران را در نظر خود دارند، اما اسرائیل کماکان خواهان استفاده از گزینه نظامی علیه ایران است. هرچند تا به حال نتوانسته آمریکا را متقاعد کند و بر همین اساس هم اوباما برای بار دوم اعلام کرده که زیر بار تعیین خط قرمز برای برنامه هسته ایران نمی‌رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یدیعوت آحارانوت و اسرائیل نشنال نیوز، «باراک اوباما» گفت: درخواست اسرائیل برای تعیین خطوط قرمز برای برنامه هسته‌ای ایران، فقط صداهایی هستند که من تلاش می‌کنم آنها را نشنوم. اوباما که با شبکه خبری

سی.بی.اس گفت‌وگو می‌کرد، افزود: زمانی که می‌خواهم درباره امنیت ملی آمریکا تصمیم‌گیری کنم هر چیزی را که برای منافع مردم آمریکا لازم باشد انجام می‌دهم و در این راه تمام سر و صداهای مزاحم را نشنیده می‌گیرم.