موضوع هسته‌ای به ورطه لجبازی افتاده است

ادامه وضع کنونی در موضوع هسته‌ای ایران به نفع هیچ‌کس نیست

دنیای اقتصاد- یکشنبه به وقت نیویورک، روز اول سفر رییس‌جمهور؛ دیدار با بان کی مون و چند مصاحبه و دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا، مهم‌ترین برنامه‌های محمود احمدی‌نژاد در آخرین سفرش به ایالات متحده بود. رییس‌جمهور که از روز شنبه به قصد شرکت و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک شده است در این اولین دیدار رسمی خود به مقر سازمان ملل رفت تا با دبیر کل آن دیدار و گفت‌وگو کند. ملاقاتی که در آن درباره پرونده هسته‌ای، بحران سوریه و نیز تهدیدات اسرائیل علیه ایران گفت‌وگوهایی صورت گرفت. احمدی‌نژاد در این دیدار تاکید کرد که «ادامه وضع کنونی در موضوع هسته‌ای ایران به نفع هیچ کس نیست» او در عین حال درباره تهدیدات اسرائیل علیه ایران هم گفت که نباید پاسخ تهدید را با تهدید داد. بان هم در این دیدار پرونده هسته‌ای را مورد اشاره قرار داده و گفت که باید این موضوع به طور دیپلماتیک حل و فصل شود. این البته روایت سایت رسمی ریاست‌جمهوری است. با این حال برخی از رسانه‌های خارجی روایتی متفاوت از دیدار بان و احمدی‌نژاد مخابره کرده‌اند. یک روزنامه مصری درباره این ملاقات مدعی شد که بان پیامدهای خطرناک تهدیدات متقابل میان ایران و اسرائیل در خاورمیانه را مطرح کرده و خواستار اقدامات جدی ایران برای اعتمادسازی در برنامه هسته‌ای شده است.

بان پیش‌تر هم تهدیدات اسرائیل علیه ایران و نیز پاسخ‌های ایران به این تهدیدات را غیرقابل قبول دانسته و خواستار تغییرفضای حاکم شده بود. احمدی‌نژاد هم در دیدارش با او تاکید کرد که باید فضایی که به اسرائیل اجازه این تهدیدات را می‌دهد، اصلاح شود.

همه در جهت کاهش دیدگاه‌های منفی تلاش کنند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمود احمدی‌نژاد در دیدار دبیر کل سازمان ملل با اشاره به موضوع پرونده هسته‌ای کشور و با بیان اینکه «امروز موضوع هسته‌ای ایران به ورطه لجبازی افتاده است»، خاطرنشان کرد: اگر همه در جهت کاهش دیدگاه‌های منفی تلاش کنند، در حل مساله موفق‌تر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه «در موضوع هسته‌ای ایران ادامه وضع کنونی به نفع هیچ‌کس نیست»، گفت: قرار دادن مساله در مسیر رفع سوء‌تفاهم‌ها کمک بیشتری به حل آن خواهد کرد و یقینا سوالات و نگرانی‌های طرفین در مسیر همکاری راحت‌تر به پاسخ خواهد رسید. احمدی‌نژاد درباره تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه کشورمان نیز اظهار کرد: ایران معتقد به آن نیست که پاسخ تهدید را با تهدید بدهد، اما رژیم صهیونیستی نیز نباید برای تهدید ایران مورد تشویق قرار گیرد و خوب است این تهدیدها محکوم شوند.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه «ایران برای دفاع از خود آمادگی کامل دارد»، گفت: نباید کسی فریب صهیونیست‌ها را بخورد و باید شرایطی را که به رژیم صهیونیستی اجازه می‌دهد روزانه سایر کشورها را تهدید به حمله نظامی کند، اصلاح شود و با توجه به مشکلات متعدد منطقه ما نباید مشکلات جدید ایجاد کرد.

اخضر ابراهیمی با گروه تماس همکاری کند

وی همچنین با اشاره به طرح مباحث مربوط به تحولات سوریه در اجلاس سران جنبش عدم تعهد اظهار کرد: درگیری‌ها در سوریه باید هرچه سریع‌تر متوقف شود و همگان به آغاز روند گفت‌وگو براساس عدالت بین طرف‌های مختلف در سوریه کمک کنند.

وی طرح تشکیل گروه تماس برای حل مسائل سوریه را که در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران مطرح شد، مثبت ارزیابی کرد و افزود: تلاش خواهیم کرد براساس تصمیماتی که در اجلاس سران جنبش عدم تعهد برای تشکیل گروه تماس اتخاذ شد، کشورهای دیگری نیز به این طرح بپیوندند و امیدوارم آقای اخضر ابراهیمی نیز با تلاش‌های این گروه همراهی کند تا بتواند نقش مثبت و موثرتری در سوریه داشته باشد.

تهدید دیگر ملت‌ها غیرقابل قبول است

همچنین بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد در این دیدار ایران را جزو معدود کشورهایی برشمرد که نقشی مؤثر در مسائل سوریه دارد و با بیان اینکه «اخضر ابراهیمی تمایل دارد با طرح تشکیل گروه تماس برای حل مسائل سوریه همکاری کند»، خواستار حمایت ایران از وی در مسیر اجرای ماموریت‌هایش شد. بان‌کی‌مون با اشاره به صحبت‌های مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه مساله هسته‌ای ایران از راه گفت‌وگو قابل حل و فصل است، تصریح کرد: این مساله با راهکارهای فنی قابل حل و فصل است. تهدید دیگر ملت‌ها از سوی هرکسی و به هر بهانه‌ای غیرقابل قبول است.

روایت روزنامه مصری از دیدار بان و احمدی‌نژاد

علاوه بر آنچه در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری درباره این دیدار منتشر شده، روزنامه مصری الیوم السابع هم طی گزارشی روایت دیگری از این دیدار را منتشر کرده است. به گزارش مهر در گزارش این روزنامه مصری آمده است: دبیرکل سازمان ملل در دیدار با رییس‌جمهور ایران بر ضرورت اقدامات جدی تهران در راستای اعتمادسازی در موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید کرد. وی همچنین درباره پیامدهای خطرناک تهدیدات متقابل میان ایران و اسرائیل در خاورمیانه هشدار داد.

مخالفت با همجنس‌گرایی

علاوه بر این دیدار، احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی که با شبکه سی.ان.ان داشته است در پاسخ به سوالی در خصوص همجنس‌گرایی از مجری سی‌ان‌ان پرسید: متاسفم. اجازه بدهید این سوال را از شما مطرح کنم، آیا شما اعتقاد دارید که کسی از طریق همجنس‌گرایی متولد می‌شود؟ همجنس‌گرایی، تولید مثل را متوقف می‌کند. چه کسی گفته که اگر شما چیزی را دوست دارید و به انجام یک کار زشت اعتقاد دارید و دیگران آن رفتار شما را نمی‌پسندند، به این مفهوم است که آزادی شما را انکار می‌کنند.

رایزنی‌های صالحی با محور سوریه

علاوه بر دیدارها و گفت‌وگوهای احمدی‌نژاد، وزیر امور خارجه هم که در هیات همراه رییس‌جمهور حاضر است، رایزنی‌هایی را در این سفر با محوریت بحران سوریه و موضوع گروگان‌های ایرانی در این کشور و البته لیبی داشته است. بر همین اساس هم صالحی با نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب دیدار کرد. به گزارش فارس، در این دیدار طرفین ضمن تاکید بر ضرورت رایزنی مستمر در ارتباط با سوریه، لزوم ایجاد هماهنگی بین اقدامات اطراف مختلف در ارتباط با سوریه را یادآور شدند. تلاش در جهت آزادی ایرانیان ربوده شده در لیبی و سوریه نیز از محورهای مذاکرات در ملاقات صالحی و پیتر مائوور رییس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بود.

مذاکره با ۱+۵ پس از انتخابات آمریکا

رییس‌جمهور در مصاحبه با روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در خصوص مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ گفت: مذاکره با ۱+۵ باید یکبار دیگر پس از انتخابات آمریکا مورد بحث قرار گیرد. به گزارش خبرگزاری فارس، احمدی‌نژاد در خصوص مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ گفت: ما همیشه آماده بوده و آماده‌ایم، اما تجربه نشان داده است که تصمیم‌های مهم و کلیدی در زمان انتخابات ملی آمریکا اتخاذ نمی‌شود. به عقیده من برخی از موضوعات مهم و برخی از مذاکرات انجام شده، باید یکبار دیگر پس از پایان جو سیاسی که به دلیل نزدیک بودن انتخابات حاکم شده، مورد بحث قرار بگیرد. رییس‌جمهور همچنین اعلام کرد که پس از انتخابات آمریکا، ایران آمادگی برگزاری گفت‌وگوهای مستقیم با آمریکا درباره چگونگی ایجاد ثبات وضعیت در افغانستان را دارد.

تهدیدات اسرائیل را جدی نمی‌گیریم

او در خصوص تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران نیز گفت: ما به طور کلی موضوع صهیونیست‌ها و خطرات احتمالی که از جانب آنها متوجه ما می‌شود را جدی نمی‌گیریم؛ البته آنها دوست دارند راه حل مورد علاقه خودشان را با به راه انداختن سر و صدا و جار و جنجال زیاد بیابند و خطری ایجاد کنند تا خودشان را نجات دهند، اما من فکر نمی‌کنم آنها موفق شوند. احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا بر این باور است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص تهدید به حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران بلوف می‌زند، گفت: با این ایده موافق است و تایید کرد که این تحلیل در واقع یک «اتفاق‌نظر مشترک» است.