به گزارش المانیتور این دیدار کمتر از دو ماه پس از برگزاری چهار روز مانور دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در دریای عمان انجام شد که در آن ناوچه کلاس جماران موج ایران در کنار ناو جنگی نانینگ ناوگان دریای چین جنوبی و ناو روسی دریاسالار گورشکوف حضور داشتند. بنا بر گزارش‌ها، در این دیدار در تهران، دو دریا سالار بر توافقات نظامی جدید و اجرای سریع آن تاکید کردند. گزارش «ایرنا» جزئیات بیشتری ارائه نکرد اما به نقل از فرمانده نیروی دریایی روسیه گفت: ما مطمئن هستیم که در مسیر درستی هستیم.

دریاسالار نیکولای یومنوف روز سه‌شنبه در حاشیه دیدار با امیر دریادار شهرام ایرانی با اشاره به ماموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش و سفر به دور کره زمین، گفت: قطعا ناوگروه یک کشور ابرقدرت می‌تواند دور کره زمین را طی کند. وی افزود: خیلی برای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که چنین ناوگروهی دارد و می‌تواند به دور کره زمین سفر کند خوشحالم.فرمانده نیروی دریایی روسیه تصریح کرد: انجام این ماموریت موفقیت‌‌‌آمیز نشان از آمادگی‌‌‌ فنی، تجهیزات، آموزش و تجربه بالای کارکنان آن دارد. همچنین دریاسالار نیکولای یومنوف فرمانده نیروی دریایی فدراسیون روسیه به همراه امیر دریادار بابک بلوچ معاون هماهنگ‌‌‌کننده نیروی دریایی روز گذشته از دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر بازدید کرد. امیر دریادار دوم آریا شفقت‌‌‌رودسری، فرمانده دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر در ابتدای این بازدید، گفت: امروز توسعه دیپلماسی دریایی بخش مهم و جدا نشدنی از سیاست‌‌‌های دنیا و از وظایف نیروی‌‌‌های دریایی است.امیر دریادار دوم آریا شفقت‌‌‌رودسری اظهار کرد: تعاملات آموزشی نیروی دریایی ارتش با کشور‌‌‌های دوست همیشه و حتی در زمان جنگ تحمیلی برقرار بوده است. فرمانده دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) افزود: دریا موهبتی الهی است که امکان دسترسی به دیگر کشور‌‌‌ها را می‌دهد و باید قدر این موهبت را بدانیم.

وی افزود: هیچ کشوری به تنهایی قادر به تامین امنیت دریایی نیست و این اتفاق به مشارکت همگانی نیاز دارد و نیروی دریایی ارتش آماده همکاری با همه کشور‌‌‌های دوست است. روابط نیروی دریایی ایران و روسیه همواره از سطح قابل قبولی برخوردار بوده است. دریاسالار نیکولار یومنوف، فرمانده نیروی دریایی فدراسیون روسیه نیز با بیان اینکه آموزش نیروی دریایی برای تمام کشور‌‌‌ها به شکل یکسان است، گفت: آموزش نیروی دریایی روسیه از ۱۲ سالگی شروع می‌شود و دانش‌آموزان در مدارس نظامی درس می‌‌‌خوانند. او افزود: تعداد ۵ مدرسه نظامی در روسیه وجود دارد، در این مراکز دانش‌آموزان به‌‌‌صورت شبانه‌روزی آموزش می‌‌‌بینند.فرمانده نیروی دریایی روسیه ادامه داد در این مدارس توجه اصلی به تاریخ نیروی دریایی روسیه است و مهم‌تر اینکه دانش‌آموزان وطن‌پرست تربیت شوند و در کلاس‌‌‌های تاکتیکی و فنی آموزش‌‌‌های عملیاتی ببینند.

به گزارش المانتیور از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، ایران با اتهامات فزاینده‌ای مبنی بر کمک به مسکو در جنگ اوکراین مواجه بوده است که بحث برانگیزترین آنها ادعای ارسال پهپادهایی است که زیرساخت‌های اوکراینی را هدف قرار می‌دهند. ایران صدور چنین محموله‌‌‌هایی را در طول جنگ رد کرده است، اما به همکاری نظامی با متحد خود اذعان کرده است. تلاش تهران برای ایجاد ائتلاف دریایی با روسیه نیز در لحظه انتقادات جدید از سوی دشمن سرسختش، ایالات‌متحده، به دلیل رفتار جمهوری اسلامی در مسیرهای دریایی مطرح شد. هفته گذشته، پنتاگون با اشاره به افزایش«اقدامات» نیروهای ایرانی در آب‌های استراتژیک، برنامه‌های خود را برای ارسال نیروهای کمکی به خلیج فارس اعلام کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، سوابق ایران را علیه کشتی‌‌‌های دارای پرچم بین‌المللی برجسته کرد. وزارت امور خارجه ایران در واکنش، این اظهارات را «اتهامات قدیمی و بی‌اساس» خواند. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، ایران را «کارآمدترین کشور در تامین امنیت دریانوردی در خلیج‌فارس و آب‌‌‌های بین‌المللی» معرفی کرد و گفت: ایران همواره ترانزیت امن کشتی‌‌‌ها از تنگه هرمز را تضمین کرده است. در بازه زمانی کمتر از یک هفته بین اواخر آوریل و اوایل ماه مه، نیروهای دریایی ایران تایید کردند که دو نفتکش را توقیف کرده‌اند: Advantage Sweet با پرچم جزیره مارشال و Niovi با پرچم پاناما. این دو کشتی در بنادر ایران که نامشان فاش نشده در توقیف هستند.