دنیای اقتصاد- ملیحه ابرهیمی: علی لاریجانی، رییس مجلس می‌گوید: «به‌رغم وجود محدودیت‌های بودجه‌ای، اگر لازم باشد، برای کمک به زلزله زدگان، متمم بودجه‌ای تصویب می‌کنیم.» او که روز سه‌شنبه از مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی بازدید کرد، با ابراز نگرانی از وجود برخی مشکلات همچون کمبود چادر، فقدان سرویس‌های بهداشتی، آبرسانی و بیماری برخی از مردم، گفت که مردم نگران دو ماه آینده و آغاز فصل سرما هستند که باید برای آن هر چه سریع‌تر فکری کرد. هرچند یک روز پیش از آن، محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور وعده داده بود که دولت در دو ماه آینده کار تامین سرپناه برای زلزله زدگان را به پایان می‌رساند.

رییس مجلس اما روز گذشته در جلسه‌ای «غیرعلنی» با نمایندگان گزارشی از سفر خود به مناطق زلزله زده اهر و ورزقان ارائه کرد.

موضوع اصلاح لایحه بودجه ۹۱، ماه گذشته نیز در جلسه غیرعلنی بهارستان‌نشینان با مردان اقتصادی دولت درباره تحریم‌ها، گرانی‌های ماه‌های اخیر و وضعیت اقتصادی کشور مطرح شده بود. هرچند در آن زمان با هدف صرفه‌جویی بودجه‌ای. پس از آن هم معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی بودجه دستگاه‌های اجرایی در همین راستا خبر داد. اما شاید ایجاد شرایط اضطراری نظیر آنچه در زلزله روز شنبه اتفاق افتاد، باعث شود دولت و مجلس بار دیگر با تصویب یک متمم بودجه، بار دیگر بر حجم بودجه ۹۱ بیفزایند.

گزارش محرمانه لاریجانی به مجلس

علی لاریجانی، رییس مجلس روز گذشته در جلسه غیرعلنی مجلس گزارشی از بازدید خود از مناطق زلزله‌زده به نمایندگان ارائه داد.

او در ابتدای جلسه علنی دیروز با اشاره به بازدید روز سه‌شنبه‌اش از مناطق زلزله زده گفت: من به نمایندگی از شما بازدیدی از مناطق زلزله زده همراه با گروهی از نمایندگان داشتم؛ کمک‌رسانی به مناطق نسبتا خوب انجام می‌شد و خیلی از مناطق از چادر و امکانات برخوردار بودند. وی ادامه داد: چون فصل سرما نزدیک است و این مناطق سردسیر هستند همه باید تلاش کنند که روند بازسازی با سرعت آغاز شود. رییس مجلس همچنین از کمیسیون‌های عمران و بهداشت خواست کارگروهی را تشکیل دهند تا بر روند کارها و بازسازی مناطق زلزله زده نظارت کنند.

لازم باشد متمم بودجه تصویب می‌کنیم

علی لاریجانی عصر سه‌شنبه نیز پس از بازدید از مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان‌شرقی در جلسه شورای عالی استان آذربایجان شرقی حضور یافت و گفت: در بازدید از مناطق زلزله‌زده ارزیابی اولیه‌ای از نیازهای مردم پیدا کردم. با دولت صحبت می‌کنیم و برای کمک به مردم زلزله‌زده اگر لازم باشد، متمم بودجه تصویب می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، او ضمن ابراز تاسف نسبت به تلفات این حادثه، اظهارکرد: آمار کشته‌ها و مجروحان و بی‌خانمان‌ها تاسف‌برانگیز است؛ به ویژه اینکه در این حادثه، مردم مستضعف و فقیر دچار مشکل شده‌اند. لاریجانی اعلام کرد: بنده بعد از حادثه پیگیر مسائل شدم. در جلسه اخیرم با برخی از مسوولان اجرایی نیز به بررسی این موضوع پرداختیم. نمایندگان استان نیز برداشت خود را از شرایط مطرح کردند. بررسی آقایان حکایت از باقی ماندن مشکلات بود.

زلزله سه شنبه ورزقان خسارتی نداشت

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: زلزله نسبتا قوی عصر روز سه شنبه در منطقه زلزله زده ورزقان خسارت و تلفاتی نداشت.

حسین درخشان در گفت‌وگو با مهر افزود: اهالی منطقه زلزله‌زده در چادرهای هلال احمر اسکان داده شده‌اند و امدادگران همچنان در مناطق حادثه دیده حضور دارند.

عملیات امدادرسانی به آسیب‌دیدگان ادامه دارد. منطقه زلزله‌زده ورزقان و اهر روز دوشنبه نیز شاهد پس‌لرزه‌های بسیاری بود به طوری که از صبح تا ساعت ۱۸ و ۳۲ دقیقه ۳۰ پس‌لرزه بیش از ۵/۲ریشتر درمنطقه رخ داد. در حالی که پس از لرزه‌های روز دوشنبه کمتر از ۴ ریشتر قدرت داشت و ساعت ۱۸ و ۳۲ دقیقه روز سه‌شنبه زلزله‌ای به قدرت ۳/۵ ریشتر و در عمق شش کیلومتری زمین منطقه زلزله‌زده ورزقان را لرزاند که باعث وحشت و ترس اهالی شد.

آخرین وضعیت زلزله‌زدگان آذربایجان

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در واکنش به اعلام کمک آمریکا به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی گفت: آنها نیت خیری ندارند. اگر راست می‌گویند تحریم‌ها را بردارند تا دارو وارد کنیم. حسن قدمی در خصوص کمک دیگر کشورها نیز با اشاره به اهدای کمک‌هایی از سوی پاکستان، قطر، ترکیه و آذربایجان تاکید کرد که این کمک‌ها با وجود اینکه کمکی از دیگر کشورها نخواسته‌ایم، انجام شد.به گزارش مهر، حسن قدمی روز گذشته در نشستی خبری با تشریح آخرین وضعیت منطقه بحرانی آذربایجان شرقی، با بیان اینکه مفقودی نداشته‌ایم، اعلام کرد:‌ براساس آمار ما، تاکنون ۲۵۳ فوتی و هزار و ۳۸۰ زخمی داشته‌ایم؛ ولی آمار وزارت بهداشت می‌گوید ۳۰۶ فوتی و پزشک قانونی هم ۱۶۹ نفر را اعلام کرده است که به‌زودی آمار جامع ارائه می‌شود. وی ادامه داد: پزشکی قانونی در موارد مرگ‌های مشکوک و برخی حوادث بیشتر باید کار کند؛ ولی در حوادثی مانند زلزله نیازی به تایید پزشکی قانونی نیست، برای همین بسیاری در روستاها بدون تاییدیه پزشکی قانونی دفن شدند. رییس سازمان مدیریت بحران افزود: به زودی سازمان پزشکی قانونی عضو سازمان مدیریت بحران می‌شود.

تخریب در ۲۴۵ روستا

قدمی همچنین با بیان اینکه ۲۴۵ روستا در زلزله اخیر خرابی داشته‌اند،‌ گفت: ما ۷۲۰ پس لرزه داشتیم که ۲۷ تای آن بالای ۴ ریشتر بوده است. این در حالی است که در سال گذشته ۷ هزار و ۹۰۰ زلزله در سطح کشور ثبت شده است.

هلال‌احمر کنسرو فاسد توزیع نکرده است

وی همچنین گفت:‌ در مورد حیف و میل مواد غذایی در مناطق زلزله زده باید بگویم که متاسفانه خیرین آذوقه‌های خود را شخصا توزیع می‌کنند. برای همین برخی روستاها بیش از حد آذوقه داشته و برخی کمتر در حالی که توزیع باید دست هلال احمر باشد.

قدمی در مورد جمع‌آوری آذوقه توسط نیروهای سپاه گفت: سپاه پاسداران و هلال احمر و کمیته امداد تمامی کمک‌ها را جمع کرده تا به صورت واحد به درستی توزیع شود. وی در مورد توزیع کنسروهای فاسد در میان زلزله‌زدگان گفت: کنسروهای هلال احمر آرم و نشان دارد و احتمال می‌رود این کنسروها توسط برخی مردم توزیع شده باشد. برای همین درخواست داریم تمامی کمک‌ها اول به صورت نقدی و اگر نیاز بود غیرنقدی‌ها به هلال احمر تحویل شود. او اضافه کرد: از مردم می‌خواهیم جنس دست دوم هدیه نکنند؛ زیرا بسیاری از انبارهای ما مملو از کالاهای دست دوم است که باید دور ریخته شوند. بهتر است کمک‌ها نقدی بوده و به حساب ۹۹۹۹۹ هلال احمر واریز شود.

کانکس نداریم خانه می‌سازیم

قدمی درباره اینکه پس از ۴۵ روز اسکان اضطراری سازمان مسکن و شهرسازی کانکس لازم برای اسکان موقت را ندارد، گفت: ما باید در کمتر از ۲ ماه خانه‌ها را بسازیم تا هزینه خرید کانکس دیگر پرداخت نشود. رییس سازمان مدیریت بحران در پاسخ به اینکه مشاهده شده است برخی‌ها با زورگیری کمک‌های مردمی را غارت می‌کنند، گفت: نمی‌توان نام اینها را زورگیری گذاشت؛ زیرا برخی عصبانی هستند؛ ولی صحیح نیست نیروی انتظامی در حادثه مداخله کند؛ زیرا موجب تشنج می‌شود و باید در این خصوص کار فرهنگی کرد.