رد احتمال تهاجم قریب‌الوقوع به ایران

دنیای‌اقتصاد- به‌رغم ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر افزایش نگرانی از فعالیت هسته‌ای ایران و لفاظی‌های مقامات این کشور در مورد حمله احتمالی به ایران، ایالات متحده نظر متفاوتی دراین باره داشته و معتقد است که اسرائیل برنامه‌ای برای حمله به ایران ندارد. ضمن اینکه واشنگتن همچنان فضا را برای ادامه مذاکره با ایران باز می‌بیند. رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا و وزیر دفاع این کشور به تازگی در یک کنفرانس خبری در پنتاگون در مواضعی مشترک اعلام کرده‌اند که به باور آنها اسرائیل بنای حمله به ایران را ندارد و البته به گفته رییس ستاد مشترک حتی اگر رژیم صهیونیستی بخواهد چنین اقدامی را انجام دهد، تنها می‌تواند قابلیت‌های هسته‌ای ایران را به تعویق بیندازد و توانایی تخریب آنها را ندارد. لئون پانه تا هم در این کنفرانس تاکید کرده که نخست‌وزیر اسرائیل هم می‌گوید که اقدام نظامی باید آخرین گزینه باشد و نه اولین گزینه.

تاکید آمریکا بر گزینه مذاکره و تشدید همزمان تحریم‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران در شرایطی مطرح می‌شود که اسرائیل طی روزهای گذشته بر دامنه لفاظی‌های خود درباره ادعای حمله به ایران گسترش داده است. به عنوان نمونه دنی آیالون معاون وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی با رادیو اسرائیل در واکنش به مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران گفته بود که این کشورها باید امروز اعلام کنند که گفت‌وگوها شکست خورده است. اودر واکنش به این سوال که چقدر باید به ایران برای متوقف کردن برنامه اتمی‌اش وقت داد، گفته بود که «چند هفته و نه بیشتر.» در کنار این ادعا، روزنامه‌های اسرائیلی به نقل از مقاماتشان تاریخ‌هایی را هم برای حمله ادعایی به ایران ارائه می‌دادند که به گزارش خبرگزاری فارس ماه اکتبر (اواخر مهر، اوایل آبان) یکی از این تاریخ‌ها بود. به رغم نزدیک بودن این تاریخ‌ها، اما روزنامه تایمز اسرائیل این هفته در گزارشی نوشت که باراک اوباما و ایهود باراک قرار است در حاشیه نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل دیداری داشته باشند که در این ملاقات، آمریکا به طرف صهیونیست اطمینان خاطر خواهد داد که اگر ایران تا ماه ژوئن سال آینده میلادی (اوخر خرداد و اوایل تیرماه ۹۲) برنامه هسته‌ای خود را تعلیق نکند، آمریکا از زور برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران استفاده می‌کند.

ادعای حمله زودهنگام پس از آن توسعه پیدا کرد که یک روزنامه اسرائیلی به نقل از برآورد اطلاعات ملی آمریکا مدعی شد که ایران در دستیابی به سلاح هسته‌ای پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. این روزنامه مدعی شده بود که با ارائه این گزارش به باراک اوباما، نظر رییس‌جمهور ایالات متحده درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران به اسرائیل نزدیک شده است. اگرچه این ادعا از سوی مقامات کاخ سفید تکذیب و تاکید شد که ایران در مسیر دستیابی به سلاح اتمی نیست.

در کنار این ادعاها اما ایالات متحده همچنان بر موضوع تداوم مذاکرات و البته تشدید تحریم‌ها تاکید داشته و مدعی است که تحریم‌ها در حال اثرگذاری بیشتر نسبت به تحریم‌های گذشته است.چه جی کارنی سخنگوی کاخ سفید هم پیش‌تر اعلام کرده بود که هنوز زمان و فضای کار برای دیپلماسی وجود دارد و واشنگتن به شرکایش (اسرائیل) تصریح کرده است که زمان پیگیری مسیر دیپلماتیک در یک خط سیر دوگانه به همراه تشدید تحریم‌ها وجود دارد.

هیچ تصمیمی برای حمله به ایران گرفته نشده

در ادامه همین مسیر، وزیر دفاع آمریکا در یک کنفراس مشترک با رییس ستاد مشترک ارتش این کشور اعلام کرد که اسرائیل هنوز هیچ تصمیمی درباره حمله یا عدم حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران اتخاذ نکرده است.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه اسرائیلی هاآرتص لئون پانه تا در این باره تصریح کرد: از نظر ما، باب تلاش در جهت یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک هنوز باز است. باور نمی‌کنم که آنها (اسرائیل) در خصوص حمله کردن یا حمله نکردن به ایران در این برهه از زمان تصمیمی گرفته باشند. بدون شک، آنها مستقل هستند. آنها در نهایت بر اساس آنچه که فکر می‌کنند که منافع امنیت آنها است، تصمیم‌گیری خواهند کرد؛ اما اعتقاد ندارم که در این برهه از زمان در این باره تصمیمی اتخاذ کرده باشند.

پانه تا تاکید کرد؛ آمریکا هنوز بر این باور است که فضا برای مذاکره وجود دارد و تحریم‌های بیشتر به موقع بوده است. تحریم‌ها در حال تاثیرگذاری بیشتر نسبت به تحریم‌های گذشته بر ایران است.

وزیر دفاع آمریکا در خصوص اعمال فشار غرب علیه ایران گفت: جامعه بین‌الملل به شدت در مخالفت با تولید و گسترش هرگونه سلاح هسته‌ای متحد هستند. ما در تلاش هستیم تا هم از نظر دیپلماتیک و هم اقتصادی، تحریم‌هایی را (علیه ایران) به کار گیریم. من گفته‌ام و تکرار می‌کنم که نخست‌وزیر اسرائیل همین چیزها را می‌گوید که اقدام نظامی باید آخرین گزینه و نه اولین گزینه باشد.

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، ژنرال «مارتین دمپسی» هم در این نشست در خصوص اقدام نظامی احتمالی رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: از نظر نظامی، ارزیابی‌های من تغییری نکرده است و من می‌خواهم صریحا بگویم که از برنامه‌ریزی‌های آنها (ایران) آگاهی ندارم، بنابراین آنچه که من می‌گویم، براساس اطلاعاتی است که من از قابلیت ایران دارم و من از تمامی برنامه‌های آنها اطلاعی ندارم.

وی افزود: اما من فکر می‌کنم منصفانه باشد که بگوییم اسرائیل (با اقدام نظامی) می‌تواند قابلیت‌های هسته‌ای ایران را به تعویق بیاندازد و نمی‌تواند این قابلیت‌ها را تخریب کند.

ادعای نقش ایران در سوریه

بخش دیگری از این کنفرانس هم به طرح ادعاهای آمریکا درباره نقش ایران در سوریه اختصاص داشته است. پانه‌تا در این باره مدعی شد که ایران در تلاش است تا نقش پررنگ‌تری در سوریه ایفا کند و در حال تشکیل یک نیروی شبه‌نظامی در این کشور است. وی این‌گونه ادامه داد: نشانه‌هایی وجود دارد که آنها در حال تشکیل و تلاش برای آموزش یک نیروی شبه نظامی در داخل سوریه هستند که بتواند برای دولت سوریه مبارزه کند. دمپسی هم ایران را به دخالت در سوریه متهم کرد و در راستای صحبت‌های پانه‌تا درخصوص این شبه‌نظامیان ادعا کرد که بیشتر اعضای این نیروی شبه نظامی که به گفته او جیش‌الشعبی، ارتش مردمی، نام دارد، از علوی‌های سوریه هستند.

اوایل شهریور؛ از سرگیری مذاکرات ایران و ۱+۵

به‌رغم ادعاهای اسرائیل درباره حمله به ایران اما گروه ۱+۵ همچنان بر ادامه گفت‌وگو‌ها تاکید دارد. در همین باره هم سخنگوی کاترین اشتون اظهار کرد که مذاکرات ایران و ۱+۵ اواخر ماه اوت (اوایل شهریور) برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا،‌ پایگاه اینترنتی «ترکیش ژورنال» به نقل از سباستین برایان، یک سخنگوی کاترین اشتون، در جمع خبرنگاران در بروکسل گفت که رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس تلفنی با سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران درباره برگزاری دور جدید این مذاکرات در اواخر ماه اوت توافق کردند. در همین حال اگرچه، محمد مجید الشیخ، سفیر عراق در تهران از آمادگی کامل کشورش برای میزبانی نشست آتی ایران و ۱+۵ خبر داده، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که احتمالا این بار نشست ایران و ۱+۵ در ترکیه برگزار خواهد شد.