این اولین بار نیست موضوع عفاف و حجاب در مجلس ازسوی نمایندگانی در مجلس که البته اکثر آنها از اعضای جبهه پایداری هستند دنبال می‌شود. موضوعی که طی چندماه گذشته درمیانه ناآرامی‌های کشور برای مدتی کنار گذاشته شده بود اما از نیمه پاییز و زمستان یک بار دیگر در دستور کار برخی نمایندگان مجلس قرار گرفت. مواضعی از قبیل بستن حساب بانکی بی‌حجاب‌ها که همان زمان مورد انتقاد بسیاری از چهره‌ها و برخی روزنامه‌های وابسته به جریان اصولگرایی کشور از جمله روزنامه فرهیختگان قرار گرفت. بااین‌حال بهمن ماه مرتضی آقا‌تهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگویی اعلام کرد که طرح جدیدی برای اجرا در حوزه عفاف و حجاب به‌‌‌ زودی رونمایی و اجرایی خواهد شد.

در ادامه این سخنان روز گذشته کمیسیون فرهنگی مجلس در گزارشی که از عملکرد دستگاه‌‌‌های اجرایی در خصوص عفاف و حجاب در مجلس قرائت شد، پیشنهاد داد قوه قضائیه برای اثربخش شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی متناسب با تحولات اجتماعی، لایحه دو‌فوریتی به مجلس ارائه کند.‌‌‌ در جریان قرائت گزارش نظارتی کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد مصوبات عفاف و حجاب بود که مرتضی آقا‌تهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: همه باید قانون حجاب و عفاف را مراعات کنند و قوه قضائیه هم لازم است به این موضوع ورود کند تا قوانین حجاب و عفاف اجرایی شود. به گزارش خبرگزاری مهر وی افزود: از لحاظ قانونی هم روی مقوله حجاب و عفاف کارهای زیادی انجام شده اما نمی‌دانم چرا برخی از دستگاه‌‌‌ها این قوانین را اجرا نمی‌‌‌کنند. نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: دشمن می‌‌‌خواهد این نماد جمهوری اسلامی یعنی حجاب و عفاف را خراب کند.

متاسفانه امر به معروف و نهی از منکر در کشور یک مقدار سست شده است و برخی از افراد می‌‌‌گویند تاثیر ندارد؛ در حالی که این‌گونه نیست و حتما باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد و بحث عفاف و حجاب در کشور ما باید جدی‌تر گرفته شود. البته این تنها آقاتهرانی نبود که روز گذشته در جریان قرائت گزارش نظارتی کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد مصوبات عفاف و حجاب خواستار اجرای قانون درموضوع حجاب شد. بیژن نوباوه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز روز گذشته در مجلس با بیان اینکه گزارش کمیسیون فرهنگی با همکاری وزارت کشور، ستاد عفاف و حجاب و همکاری دیگر نهادها تهیه و متن آن قرائت شد، گفت‌: در این گزارش ۷ ماده پیشنهادی درخصوص برخورد غیرمستقیم و هوشمند آمده است، به شکلی که هیچ‌گونه برخورد فیزیکی در اعمال قانون صورت نگیرد و در عین حال حجاب ملت حفظ شود و قانون‌گریزان نیز متنبه شوند.

او همچنین بخشی از طرحی را که ظاهرا درمجلس درمورد عفاف و حجاب در دست تهیه است بیان کرد که بر اساس آن «فراجا و ضابطین قضایی تحت نظارت دادستانی‌‌‌ها از طریق دوربین و سایر ابزار فنی نسبت به جمع‌آوری ادله و شناسایی افرادی که در دستگاه‌‌‌ها و ارگان‌‌‌های موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه از قبیل معابر، اماکن عمومی، وسایل نقلیه و فضای مجازی، کشف حجاب یا بدن‌نمایی می‌کنند، حسب جداول اقدام به مجازات متخلفین می‌کنند.» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تمامی سران قوا با مواد پیشنهادی در این گزارش موافقت کامل دارند و در شورای عالی امنیت ملی نیز در این خصوص بحث شده است.  دراین میان علی بابایی نماینده ساری در مجلس در تذکری با اشاره به گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد عملکرد دستگاه‌های اجرایی در خصوص مصوبات حجاب و عفاف گفت: اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نظارت به جای دخالت در کار مجلس بر عملکرد دستگاه‌ها نظارت می‌کردند امروز بحث عفاف و حجاب تبدیل به مقوله سیاسی و دوقطبی نمی‌شد.

به گزارش «ایسنا»، وی تصریح کرد‌: در اغتشاشات برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک طرف بازی قرار گرفتند و در مورد بحث حجاب اظهاراتی داشتند که کوتاهی مجلس را القا می‌کرد. محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد که همه دستگاه‌‌‌ها باید بر زیرمجموعه‌‌‌های خود بر رعایت حجاب و عفاف نظارت کرده و اگر شئون اسلامی رعایت نشد مجوز آنها لغو شود. پس از قرائت گزارش کمیسیون فرهنگی درباره عفاف و حجاب بود که عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس گفت: در گزارش کمیسیون فرهنگی پیشنهاد شده که ظرف سه هفته دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی لایحه مدنظر را به مجلس ارائه کند که بعد از آن مجلس ورود می‌کند. وی البته درادامه سخنانش از قاطبه خواهران و دخترانی که به احکام الهی التزام عملی دارند، تشکر کرد و گفت: ممکن است این افراد که تردد زیادی ندارند به چشم نیایند اما از آنها سپاسگزاریم که احکام الهی را رعایت می‌کنند.