معمایی که علاوه بر نگرانی دولت و دستورپیگیری و رسیدگی آن، با تذکر جدی مراجع قم برای حل آن روبه‌‌رو شده است. طی دو روز گذشته برخی از مراجع از جمله آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی و آیت‌الله العظمی سبحانی و آیت‌الله جوادی‌آملی در دیدار با سردار رادان، فرمانده کل انتظامی کشور خواستار دستگیری عوامل این ماجرا شدند. به گزارش شفقنا، حضرت آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی روز پنج‌شنبه خطاب به سردار رادان گفتند: نخستین کار شما برخورد قاطع و دستگیری عوامل مسمومیت مدارس و قلع‌وقمع کردن عاملان این حوادث است. این موضوع به عنوان نخستین آزمون شماست و امیدوارم هر چه زودتر این حوادث ریشه‌کن و برطرف شود.

او با اشاره به حوادث اخیر و مسمومیت دانش‌آموزان مدارس دخترانه در قم، تهران و چند شهر دیگر اظهار کردند: این حوادث که منجر به مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان شده است یکی از دغدغه‌های مردم شده است. باید توجه داشت که دشمنان و بدخواهان می‌خواهند به این وسیله ضعف ما را نشان دهند. اسلام بر حفظ کرامت و مقام زن بسیار تاکید و حقوق فراوانی برای آنان بیان کرده است. زنان در اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. نخستین کار شما برخورد قاطع و دستگیری عوامل مسمومیت مدارس و قلع‌وقمع کردن عاملان این حوادث است.

روز گذشته نیز آیت‌الله العظمی سبحانی در دیدار فرمانده کل انتظامی کشور تصریح کردند: اگر امنیت جانی و مالی نباشد انسان نمی‌تواند وظایفش را انجام دهد. آیت‌الله جوادی‌آملی هم در دیدار رادان خطاب به وی گفت: شما که مسوول امنیت کشور هستید باید بدانید که امنیت با علم و فهم و تدبیر و ادب به دست می‌آید و امور نظامی دارای سهم کمتری است.

آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی همچنین در دیدار روز پنج‌شنبه‌اش با یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش مشخص نشدن منشأ مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس را رعب‌آور دانست و گفت: لازم است مسوولان با مدیریت این کار را هرچه زودتر سامان ببخشند و مردم را از نگرانی در بیاورند. به گزارش «ایسنا»، این مرجع تقلید درباره حوادث اخیر که در مدارس اتفاق افتاده، اظهارکرد: این کار با مدیریت حل می‌شود، اینکه منشأ این حوادث هنوز مشخص نشده، رعب‌آور است، این حوادث هم موجب اضطراب و نگرانی اولیا‌ و خانواده‌ها شده و هم موجب نگرانی آموزش‌وپرورش و معلمان می‌شود که بچه‌های زیر‌مجموعه آنها که بچه‌های خودشان محسوب می‌شوند، آسیب می‌بینند، ما دعا می‌کنیم که این فرزندان معصوم و بی‌گناه آسیبی نبینند، ولی لازم است مسوولان نیز با مدیریت این کار را هرچه زودتر سامان ببخشند و مردم را از نگرانی در بیاورند.

 تشکیل کمیته ویژه

 ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری نیز در جریان سفر استانی‌اش به بوشهر با اشاره به مسمومیت‌های سریالی در برخی مدارس کشور گفت: دشمن می‌خواهد در مدارس ایجاد ترس و دلهره کند و به دنبال ناامنی و فضای ترس و ناامیدی در حوزه‌های مختلف و ایجاد آشوب است. به گزارش «ایسنا»، وی افزود: در جلسه اخیر دولت، وزیر کشور و وزیر اطلاعات را مامور کردم تا هر چه سریع‌تر این موضوع را ریشه‌یابی و بررسی و اطلاعات آن را هم سریعا به مردم عزیزمان اعلام کنند تا توطئه دشمن برای ایجاد دلهره و ناامیدی در مردم خنثی شود. اشاره رئیسی به دستور روز چهارشنبه‌اش در جلسه هیات دولت برای پیگیری مسمومیت‌های سریالی است. در اقدامی دیگر از سوی دولت انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده روز پنج‌شنبه اعلام کرد که با دستور رئیس‌جمهور کمیته ویژه‌ای برای پیگیری مساله و شناسایی عوامل مسمومیت دانش‌آموزان در کشور ایجاد شده است.

 دستور پیگیری در مجلس

همسو با دولت، محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس نیز در نامه‌ای به روسای چهار کمیسیون تخصصی مجلس‌(کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، امور داخلی و شوراها، آموزش، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان) دستور تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای رسیدگی به موضوع مسمومیت دانش‌آموزان داد. اعضای فراکسیون زنان مجلس هم در بیانیه‌ای با محکوم کردن مسمومیت دانش‌آموزان تاکید کردند که باید هر چه سریع‌تر عوامل این خرابکاری‌ها دستگیر شوند و به اشد مجازات برسند. در همین حال کاظم موسوی، نماینده اردبیل در مجلس روز پنج‌شنبه در جلسه علنی مجلس با اشاره به تکرار مسمومیت‌های سریالی در اردبیل آن را اقدامی بیوتروریستی توصیف کرد و از مسوولان امنیتی و وزرای کشور و اطلاعات خواست که عملیات ویژه‌ای درباره مسمومیت دانش‌آموزان انجام دهند.

 تشکیل شعبه ویژه قضایی

علاوه بر دولت و مجلس، قوه‌قضائیه نیز وارد ماجرا شده است. به این ترتیب که در پی بروز مسمومیت برای دانش‌آموزان در برخی مدارس تهران، علی صالحی از اختصاص یک شعبه ویژه برای پیگیری خارج از نوبت پرونده قضایی تشکیل شده خبر داد. به گزارش «ایسنا»، دادستان تهران اعلام کرد: عامل یا عاملین وقایع اخیر بدانند پس از شناسایی و بازداشت پرونده آنها خارج از نوبت رسیدگی شده و مجازات قانونی در مورد آنها اعمال خواهد شد. در همین حال با تسری مسمومیت‌های سریالی که دامنگیر کرمانشاه نیز شده است، شهرام کرمی، دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه از دستور به ضابطین قضایی استان برای رسیدگی به موضوع مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان کرمانشاهی خبر داد. در واکنشی دیگر کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه‌قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با انتشار توییتی نوشت: «ستاد حقوق بشر با جدیت پیگیر روشن شدن ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در برخی مدارس بوده و در تماس مداوم با نهادهای امنیتی و قضایی، خواستار شناسایی فوری عاملان این ماجراست.»

 واکنش ائمه‌جمعه

ائمه جمعه در شهرهای مختلف کشور هم روز گذشته خواستار پیگیری جدی مسمومیت‌های سریالی و برخورد با عوامل آن شدند. در تهران محمد‌حسن ابوترابی‌فرد، خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در کشور، بر ضرورت شناسایی و برخورد با عوامل آن تاکید کرد و گفت: ضروری است با تبیین موضوع و تنویر افکار عمومی زمینه آرامش خاطر دانش‌آموزان و والدین آنها فراهم شود. به گزارش «ایرنا»، ابوترابی‌فرد گفت: انتظار می‌رود همان‌طور که شخصیت‌های برجسته علمی، سیاسی و مقامات ارشد کشور تاکید کرده‌اند در کوتاه‌ترین زمان با شناسایی عوامل و برخورد قاطع و درس‌آموز، از تکرار این حوادث ناگوار جلوگیری شود.   محمد سعیدی، امام جمعه قم نیز در خطبه‌های نماز جمعه این شهر مسمومیت ادامه‌دار دانش‌آموزان را نشان از توطئه جریانی خائن دانست .