جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، تاکید کرد: در جلسه عصر روز گذشته کمیسیون تلفیق، پیشنهادهای کمیسیون‌ها در بخش درآمدی بررسی شد. در این جلسه چند مصوبه در حمایت از قانون جمعیت و تعالی خانواده داشتیم. او به تشریح مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص حمایت از قانون جمعیت و تعالی خانواده پرداخت و تاکید کرد: مصوب شد خانواده‌ها به ازای هر فرزند سوم و بیشتر متولد سال ۱۴۰۰، شامل ۱۵ درصد تخفیف مالیاتی شوند. البته این موضوع در قانون جمعیت بود، اما آن را در کمیسیون تلفیق به تصویب رساندیم که هر سال انجام شود.  رشیدی‌کوچی ادامه داد: همچنین مالیات بر نوشابه که پیش از این در اختیار وزارت بهداشت بود بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق در بودجه ۱۴۰۲ در اختیار ورزش و وزارت ورزش قرار می‌گیرد. د‌ر کمیسیون تلفیق یک مصوبه هم در حوزه حمایت از محیط‌زیست داشتیم.

همچنین ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ با اشاره به جلسات کمیسیون تلفیق در یک هفته اخیر گفت: پس از تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در صحن علنی مجلس، در ابتدا بخش درآمدی بودجه را بررسی کردیم. تلاش کمیسیون تلفیق این است که سقف بودجه افزایش پیدا نکند.  او ادامه داد: به دلیل تعدد پیشنهادهای کمیسیون‌ها و نمایندگان و تعلل کمیسیون‌ها در ارائه پیشنهادها به کمیسیون تلفیق، روند بررسی لایحه بودجه به کندی پیش می‌رود. تا ظهر روز گذشته تا بند «ل» تبصره ۶ را که مربوط به عوارض و مالیات است، بررسی کردیم و در این زمینه بحث‌های بسیاری مطرح ‌شد. بررسی تبصره ۶ و تبصره ۱۴ زمان بیشتری از کمیسیون تلفیق و مجلس می‌گیرد.  رضایی در خصوص مصوبات کمیسیون تلفیق در جلسه روز گذشته گفت: در جلسه ظهر روز گذشته هیچ پیشنهادی به تصویب نرسید.

محمود عباس‌زاده، عضو کمیسیون تلفیق بودجه نیز به «دنیای اقتصاد» گفت: کمیسیون تلفیق در حال بررسی منابع درآمدی است و هنوز به هزینه‌ها نرسیده‌ایم. مجلس و کمیسیون تلفیق تلاش می‌کند که منابع درآمدی واقع‌بینانه و شفاف باشد.

او ادامه داد: در جلسات اخیر کمیسیون تلفیق پیشنهادهای کمیسیون‌ها در بخش درآمدی بررسی می‌شود. روز گذشته بیشتر پیشنهادهای کمیسیون اقتصادی در کمیسیون تلفیق بررسی شد. در بخش مالیات و گمرک بحث‌های جدی شد تا درآمدهایی که دیده شده واقع‌بینانه‌تر باشد. چون اگر درآمدی پیش‌بینی شود که قابل تحقق نباشد با کسری بودجه مواجه می‌شویم.

همچنین رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در نشست خبری به تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: از ابتدای هفته جاری پیشنهادهای کمیسیون‌های تخصصی در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲ را مورد بررسی قرار دادیم و در جریان بررسی‌ها سهم درآمدهای نفتی در بودجه را مشخص کردیم. سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت‌خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز ۴۰ درصد تعیین شد، سهم شرکت ملی نفت نیز از کل صادرات نفت‌خام و میعانات گازی ۵/ ۱۴درصد و سه درصد نیز سهم مناطق نفت‌خیز، گازخیز و توسعه نیافته شد. ۵/ ۴۲ درصد سهم نفت در بودجه عمومی است.

او ادامه داد: با توجه به تمرکز بر سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه، نمایندگان کمیسیون پیشنهادها‌ را در این بخش مطرح کردند، در این راستا مقرر شد تا جدولی با عنوان منابع و مصارف کل زنجیره تولید با ملاحظه یارانه پنهان بر احکام بودجه سال ۱۴۰۲ به بند‌(الف) تبصره یک لایحه بودجه الحاق شود. بودجه مربوط به منابع نفت و گاز و درآمدهای حاصل از صادرات و مشتقات آن و هدفمندی یارانه‌ها طبق جدولی مشخص شده است که در آن همه‌چیز واضح و روشن است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه تاکید کرد: کمیسیون مصوب کرد سقف تسهیلات مالی خارجی برای طرح‌های دولتی و غیردولتی در سال ۱۴۰۲ معادل ریالی ۳۰ میلیارد یورو باشد. همچنین به دولت اجازه داده شد کمک‌های بلاعوض از سازمان‌های بین‌المللی را تا سقف ۲ میلیارد یورو دریافت کند. بر اساس مصوبه کمیسیون شرکت‌های دولتی تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی‌-‌اسلامی ریالی با تضمین و بازپرداخت اصل و سود توسط خود منتشر می‌کنند. همچنین به دولت اجازه داده می‌شود برای تامین مالی مصارف این قانون تا ۱۸۵ هزار میلیارد تومان انواع اوراق مالی-‌اسلامی منتشر کند، هزار میلیارد تومان هم مجوز انتشار اوراق برای کشاورزی اضافه شد و جمعا به دولت مجوز انتشار اوراق تا ۱۸۷ همت داده شد.

او ادامه داد: بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق به شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آن اجازه داده شد تا سقف ۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق مالی-اسلامی ریالی با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری‌ها منتشر کنند. علاوه بر این به شهرداری اجازه داده شد تا سقف ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ اظهار کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون ۵ هزار میلیارد تومان از سقف ۱۸۷ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام خوابگاه‌های متاهلی دانشگاهی یا پروژه‌های تازه ‌شروع شده برای خوابگاه‌های متاهلی اختصاص داده می‌شود. علاوه بر این ۲هزار میلیارد از این سقف برای آب و راه حوزه روستایی و عشایری هزینه خواهد شد.

زارع تاکید کرد: همچنین به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اجازه دادیم تا مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر کند. کمیسیون تلفیق در مصوبه‌ای به وزارت نفت مجوز داد که در سال آینده نسبت به فروش مواد اولیه قیر از محل تحویل نفت‌خام به پالایشگاه‌ها تا سقف ۲۵ هزار میلیارد تومان اقدام کند. این مبلغ در لایحه بودجه ۱۹ هزار میلیارد تومان بود. همچنین به وزارت اقتصاد اجازه داده می‌شود برای حمایت از سهامداران خرد تا ۱۰ هزار میلیارد تومان از سهام دولت در شرکت‌ها را در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار دهد. به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ احتمالا کمیسیون تلفیق از صبح امروز بررسی بخش‌های هزینه‌ای بودجه را آغاز می‌کند.