لایحه بودجه باید بر اساس سندهای بالا‌دستی از جمله برنامه توسعه نوشته شود و لایحه بودجه ۱۴۰۲ برش سنواتی از برنامه هفتم است. اما هنوز لایحه برنامه هفتم به مجلس نرسیده و قانون برنامه ششم نیز تمدید نشده است. این درحالی است که رئیس‌جمهور پیش از این اعلام کرده بود به زودی لایحه برنامه هفتم را به مجلس تقدیم می‌کند. دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ درخواست تمدید برنامه ششم توسعه تا زمان تصویب برنامه هفتم توسعه را به مجلس داده است و روز گذشته علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرد که در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۱، قانون برنامه ششم تا پایان سال جاری تمدید شده بود، ولی امروز با تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه، قانون برنامه ششم توسعه تا پایان شهریور سال ۱۴۰۲ تمدید شد. اما این خبر در گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» با دو نماینده مجلس تکذیب شد. کاظم دلخوش، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ گفت: تمدید برنامه ششم توسعه ارتباطی به لایحه بودجه ندارد. قانون برنامه یک قانون ۵ساله است و در قانون یک ساله نمی‌توانیم در مورد آن تصمیم بگیریم. بنابراین کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ نمی‌تواند در مورد تمدید برنامه ششم تصمیم‌گیری کند. از سوی دیگر حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: در کمیسیون تلفیق هنوز وارد بررسی جزئیات بودجه نشده‌ایم و تمدید برنامه ششم در جزئیات بررسی می‌شود.

تمدید برنامه ششم  چه زمانی خواهد بود؟

کاظم دلخوش، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با تاکید بر لزوم ارائه درخواست دولت برای تمدید برنامه ششم توسعه، گفت: زمان اجرای برنامه ششم تمام شده و اگر بنا باشد بودجه سال ۱۴۰۲ را بنویسیم باید بر اساس قانون برنامه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری باشد. در نتیجه ما راهی نداریم جز اینکه ۶ ماه یا یک سال قانون برنامه ششم را تمدید کنیم. او در خصوص زمان ارائه برنامه هفتم از سوی دولت اظهار بی‌اطلاعی کرد و ادامه داد: دولت اعلام کرده به زودی لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس تقدیم می‌شود، اما «به زودی» آقایان گاهی یک سال است و گاهی دو ماه. البته در زمان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲، دولت نمی‌تواند لایحه برنامه هفتم را به مجلس ارائه کند. در ماده ۱۸۰ و ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است در زمانی که لایحه بودجه یا لایحه برنامه به تنهایی در دستور کار قرار می‌گیرد، سایر طرح‌ها و لوایح باید کنار گذاشته شوند تا لایحه برنامه یا لایحه بودجه به تصویب برسد. نایب رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس تصریح کرد: بنابراین رسیدگی به لایحه برنامه هفتم به سال آینده موکول خواهد شد. دولت می‌تواند در‌خواست تمدید لایحه برنامه ششم به مدت ۶ ماه یا یک سال را ارائه کند و این درخواست قبل از بررسی جزئیات بودجه در دستور کار مجلس قرار گیرد. دلخوش با بیان اینکه برنامه ششم در کمیسیون تلفیق تمدید نشده است، گفت: باید درخواست تمدید برنامه ششم توسعه از سوی دولت ارائه و در صحن علنی مجلس به تصویب برسد. دولت می‌تواند در هفته آینده که کلیات بودجه را در مجلس رسیدگی می‌کنیم، در‌خواست تمدید برنامه ششم توسعه را به مجلس ارائه کند و در مجلس رای‌گیری شود. او در خصوص درخواست دولت برای تمدید برنامه ششم در لایحه بودجه تاکید کرد: تمدید برنامه ششم توسعه ارتباطی به لایحه بودجه ندارد. قانون برنامه یک قانون ۵ساله است و در قانون یک ساله نمی‌توانیم در مورد آن تصمیم بگیریم. بنابراین کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ نمی‌تواند در مورد تمدید برنامه ششم تصمیم‌گیری کند. این نماینده مجلس ادامه داد: اگر دولت لایحه برنامه هفتم توسعه را هم به مجلس ارائه کند و اعلام وصول شود؛ این لایحه در دستور قرار نمی‌گیرد. چون لایحه بودجه ۱۴۰۲ در دست اقدام است.

لایحه برنامه هفتم کی به مجلس  می‌رسد؟

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با بیان اینکه برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق به تصویب نرسیده است، گفت: در بند «و» تبصره ۲۰ لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت تقاضای تمدید قانون برنامه ششم تا زمان تصویب و لازم‌الاجرا شدن قانون برنامه هفتم توسعه را ارائه کرده است. اما چون رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۲ دو‌شوری است در مرحله اول کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ به رای گذاشته شد و هنوز جزئیات لایحه بودجه رسیدگی نشده است. او ادامه داد: بنابراین در شور دوم کمیسیون تلفیق که از ۱۸ بهمن ماه آغاز می‌شود، جزئیات بودجه و پیشنهاد‌های نمایندگان بررسی خواهد شد. درحین رسیدگی بند «و» تبصره ۲۰ لایحه بودجه ۱۴۰۲ در خصوص تمدید برنامه ششم توسعه ممکن است این بند رای بیاورد و ممکن هم هست که رای نیاورد. این عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲، تاکید کرد: هنوز کمیسیون تلفیق ورودی برای رسیدگی به موضوع تمدید قانون برنامه ششم نداشته است. حاجی‌دلیگانی در پاسخ به این پرسش که آیا کمیسیون تلفیق می‌تواند در خصوص تمدید برنامه ششم تصمیم‌گیری کند‌، گفت: ابتدا کمیسیون تلفیق در این خصوص تصمیم می‌گیرد و سپس نمایندگان مجلس در خصوص این موضوع در صحن علنی تصمیم‌گیری می‌کنند. اما هنوز تصمیمی برای تمدید برنامه ششم گرفته نشده است. او در خصوص زمان ارائه لایحه برنامه هفتم توسعه از سوی دولت به مجلس، اظهار کرد: آقای رئیس‌جمهور در جلسه سران سه قوه اعلام کردند که لایحه برنامه هفتم تا پایان دی ماه به مجلس تقدیم می‌شود، همچنین در جلسات دیگری بیان کردند که به زودی تقدیم مجلس می‌شود. اما خبر داریم که هنوز لایحه برنامه هفتم توسعه در سازمان برنامه هم جمع‌بندی نشده است. این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: پس از آنکه لایحه برنامه هفتم توسعه در سازمان برنامه‌وبودجه جمع‌بندی شود به هیات دولت ارسال می‌شود و حداقل ۲ هفته نیاز است که در جلسات مستمر هیات وزیران مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. بعد از آن برنامه هفتم به عنوان لایحه به مجلس ارائه می‌شود. حاجی‌دلیگانی اظهار کرد: بنابراین به نظر می‌رسد دولت در روزهای پایانی سال جاری لایحه برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارسال می‌کند. بنابراین در سال آینده لایحه برنامه هفتم در مجلس بررسی می‌شود و بررسی آن حداقل ۴ ماه زمان می‌برد.