حسین امیرعبداللهیان صبح دیروز چهارشنبه با سلطان هیثم بن طارق پادشاه عمان دیدار و ضمن تقدیم پیام کتبی ابراهیم رئیسی پیرامون موضوعات مورد علاقه مشترک دو کشور گفت‌‌‌وگو کرد. رئیسی در این پیام ضمن دعوت از سلطان عمان برای بازدید از جمهوری اسلامی ایران، اهمیت مناسبات دوجانبه و انجام رایزنی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد تاکید قرار داد. پیش‌تر رئیس‌جمهور ایران دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ در سفری یکروزه راهی مسقط شد تا روابط دوجانبه و منطقه‌ای را محور تبادل نظر با مقامات سلطان نشین عمان قرار دهد. در این چارچوب وزیر امور خارجه ایران با یادآوری دستاوردهای سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عمان، بر اهمیت اجرایی شدن کامل توافقات به عمل آمده در جریان سفر مذکور تاکید کرد. امیرعبداللهیان توسعه همه‌جانبه روابط و همکاری‌های میان دو کشور در زمینه‌‌‌های تجاری، اقتصادی، انرژی، گردشگری و حمل‌ونقل و سایر زمینه‌ها را مورد تاکید قرار داد. در این ملاقات سلطان عمان ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک به ایران سفر کند و با این دیدار، موضوعات در دستور کار مناسبات دو کشور بیش از پیش توسعه  یابد.

با وجود اینکه در پیام رئیسی و محتوای دیدارهای منتشر شده از امیرعبداللهیان اشاره مستقیمی به مذاکرات متوقف‌شده احیای برجام نشده، اما با توجه به فضای کنونی حاکم بر منطقه و تبلور برخی اظهارنظرها در یک هفته گذشته مبنی بر آمادگی برای رسیدن به جمع‌بندی برای رسیدن به توافق و با عنایت به سیاست میانجی‌گری عمان در طول چند دهه گذشته، یکی از محورهای اصلی این دیدار ارسال پیام آمادگی ایران برای رسیدن به توافق و انتقال آن به آمریکا و اروپاست که بتوان زمینه بازگشت به میز مذاکره را فراهم کرد. اگرچه این ماموریت در طول یک‌سال گذشته توسط قطر نیز در دستور کار بوده و ایران درصدد است کانال‌های ارتباطی را متنوع سازد.

محور مهم دیگر در سفر امیرعبداللهیان به مسقط، بررسی امکان تبادل زندانیان بین تهران و واشنگتن از طریق عمان است که بارها توسط این دولت عرب جنوب خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته است. در طول چند ماه گذشته زمزمه‌هایی در این خصوص مطرح شد که در ازای آن ایران بتواند به درآمدهای بلوکه شده خود در کره‌جنوبی دست پیدا کند.

و محور سوم این دیدار تاکید مجدد ایران بر سیاست همسایگی در خلیج فارس است که به عنوان یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدن بوده است. روابطی که با توجه به سیاست بی‌طرفی مسقط در شورای همکاری همواره مورد توجه تهران بوده است.