احمدی‌نژاد: مسابقه تهمت و دروغ راه انداخته‌اند

عکس: ایرنا

فحش دادن به دولت هنر نیست، اگر جرات دارند بروند سراغ همان‌هایی که اصل کاری هستند

دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: دادگاه پشت دادگاه؛ دادگاه فساد بانکی ۳۰۰۰ میلیارد تومانی، دادگاه اختلاس از بیمه ایران و در این میان نام برخی مقامات ارشد دولتی که هر از گاهی در هر دادگاه با حروف اختصاری طرح می‌شود. سرانجام، اما نام‌هایی در هر دو دادگاه به گوش رسید که رییس‌جمهور نتوانست از کنار آنها به راحتی بگذرد و به رسم دیرینه‌اش، زبان به حمایت و دفاع از همکاران خود باز کرد. چه اینکه به گفته خودش، کابینه «خط قرمز» محمود احمدی‌نژاد است.

این بار کرمانشاه و افتتاح چند طرح عمرانی این فرصت را به رییس‌جمهور داد تا از آنچه در دادگاه‌ها گذشته گلایه کند؛ البته به رسم همیشگی، بی‌آنکه به برگزاری جلسات دادگاه یا نام‌هایی که برده شده اشاره‌ای کند و به ذکر چند جمله بسنده کرد: «فحش دادن به دولت هنر نیست، اگر جرات دارند، بروند سراغ همان‌هایی که اصل کاری هستند...من و همکارانم در سیبل هستیم.. هر کسی در هر جایی به هر اندازه‌ای تخلف کرده بگیرند و با آن برخورد کنند... بعضی در کشور مسابقه تهمت و دروغ راه انداخته‌اند... اینکه حرفی زده شد ملاک نیست، باید بیایند اثبات کنند.» احمدی‌نژاد در عین حال این اقدامات را به خاطر برخی رقابت‌های بی‌اهمیت قلمداد کرد که احتمالا اشاره‌اش به انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو است.

به این ترتیب باز شدن برخی پرونده‌ها در دو دادگاهی که همزمان در حال برگزاری است آن هم برای نام‌هایی که از آنها به عنوان مقام‌های ارشد دولتی نام برده می‌شود و تداوم آن، محمود احمدی‌نژاد را به دفاع واداشته است. این البته نخستین باری نیست که او از همکارانی که نام آنها در دادگاه برده شده حمایت می‌کند، چه پیش‌تر هم به برگزاری دادگاه‌ها و نحوه رسیدگی به اتهامات متهمان اعتراض کرده بود و گفته بود که با اعدام یکی دو نفر کار درست نمی‌شود.

سخنان جدید احمدی‌نژاد، اما دفاعیات توام با هشدار اوست از همکارانی که نام برخی از آنها دست کم در دو سه هفته گذشته در هر دو دادگاه از زبان متهمان اصلی پرونده برده شده است؛ به‌خصوص در بخشی از پرونده بیمه که به نقش استانداری تهران در جریان اختلاس از بیمه ایران (در سال‌های ۸۴ تا ۸۷) می‌پردازد و کار تا جایی جدی شده که همزمان با برگزاری یکی از جلسات دادگاه بیمه که نام برخی از مقامات سابق استانداری هم در آن ذکر شده بود، مرتضی تمدن نیز نشستی خبری برگزار کرده و ضمن تکذیب آنچه از قول متهمان پرونده گفته شده، تاکید کرد که آنچه در استانداری صورت گرفته و پول‌هایی که خرج شده همگی طبق روال معمول فعالیت‌های استانداری بوده است.

در همین دادگاه است که اخیرا اتهاماتی به یکی دیگر از مقامات دولتی هم وارد شده است. این البته تنها مقام دولتی نیست که به نوعی پایش به دادگاه باز شده است، بلکه در دادگاه فساد بزرگ بانکی هم متهمان اصلی پرونده اخیرا از مقام ارشد دولتی دیگری نام برده‌اند؛ مقامی که البته خواهرزاده وی هم در جلسات همین دادگاه به عنوان متهم حاضر شده بوده است.

در جریان این پرونده نام برخی از وزیران سابق و معاونان آنها هم همین‌گونه و به عنوان متهم مطرح شد و تعدادی از آنها هم برای دفاع در این جلسات حاضر شدند.

با نگاهی به گذشته البته این نکته را می‌توان دریافت که احمدی‌نژاد همواره در بزنگاه‌ها و مواقعی که همراهان نزدیک وی مورد تخطئه قرار می‌گرفتند، بلافاصله در مقام دفاع بر آمده است. اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی محمدرضا رحیمی همواره جزو حلقه‌ای بودند که هرگاه احمدی‌نژاد احساس می‌کند که مورد توهین و تخریب و تهدید قرار گرفته‌اند در دفاع از آنها موضع‌گیری کرده است.

سال گذشته محمد شریف ملک زاده، دبیر شورای عالی ایرانیان یکی از مدیرانی بود که بازداشت موقت وی با حواشی فراوانی همراه شد. تنها چند روز پس از دستگیری وی، مدیران عامل مناطق آزاد اروند و ارس نیز بازداشت شدند. مثلتی که هر سه راس آن از نزدیکان اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی به شمار می رفتند. پس از آن دستگیری‌ها بود که احمدی‌نژاد اعلام کرد کابینه‌اش خط قرمز است و اگر بخواهند به آن دست اندازی کنند، در مقابل آن «به وظایف قانونی خود عمل خواهد کرد.»

محمدرضا رحیمی، هم در کنار مشایی و بقایی از این قاعده مستثنی نبوده است. به ویژه آنکه سال ۸۹، پس از آنکه سخنگوی قوه قضائیه محسنی اژه‌ای از باز بودن پرونده اتهامات مالی رحیمی در دستگاه قضا خبر داده بود، احمدی نژاد اتهامات علیه وی را «یک حرکت سیاسی همراه با بی تقوایی» خوانده بود.

خراب نشان دادن وضع کشور برای کسی شهرت نمی‌آورد

اینک با گسترده‌تر شدن دامنه اتهامات مطروحه علیه برخی مقامات دولتی، احمدی‌نژاد در مراسم گشایش چند پروژه عمرانی، بار دیگر زبان به دفاع گشود و خاطرنشان کرد: هر کسی در هر جایی به هر اندازه‌ای تخلف کرده بگیرند و با آن برخورد کنند. خراب نشان دادن وضع کشور برای کسی شهرت نمی‌آورد.

به گزارش خبرگزاری فارس وی افزود: فحش دادن به دولت هنر نیست، اگر جرات دارند بروند سراغ همان‌هایی که اصل کاری هستند.

همچنین به گزارش ایسنا وی تصریح کرد: فکر می‌کنند با دروغ گفتن و تهمت زدن و خراب جلوه دادن کشور، خدمت می‌کنند، طوری جلوه می‌دهند که کشور خرابه است و این بزرگ‌ترین خیانت به کشور است و نمی‌دانند با این کار چه امیدهایی را نا‌امید می‌کنند. رییس‌جمهور افزود: ما هم مانند همه کشورها فهرست بلندی از خوبی‌ها و ضعف‌ها داریم و باید ضعف‌ها را برطرف کنیم، انگار ‌مسابقه است، یکی می‌گوید ۲۰ میلیارد در بانک بردند و یکی دیگر می‌گوید ۱۰۰ میلیارد تومان.‌ اینکه حرفی زده شد ملاک نیست؛ باید بیایند اثبات کنند.

همچنین به گزارش ایرنا وی با بیان اینکه بعضی در کشور به خاطر برخی رقابت‌های بی‌اهمیت، مسابقه تهمت و دروغ راه انداخته‌اند، گفت: در کشور مشکلاتی وجود دارد اما این مشکلات ادعاها و تهمت‌هایی نیست که برخی در کشور آنها را مطرح و با دروغ گویی بیان می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: کشورهای خارجی از این مسائل و از این سخنان گزارش تهیه و اسباب تخریب گسترده چهره ایران را در مقابل دنیا فراهم می‌کنند.

رییس قوه مجریه با بیان اینکه «منکر وجود افراد متخلف در کشور نیستیم»، افزود: باید عادلانه و نه سیاسی، با هر کس در هر جا که حضور دارد برخورد و آن را مجازات کنند. وی در عین حال خاطرنشان کرد: آنهایی که علیه ما مطالب کذب مطرح می‌کنند به حرف ما گوش نمی‌دهند و وقتی آنها را نصیحت می‌کنیم، حملات خود را چند برابر می‌کنند.

وی تصریح کرد: دشمنان به دنبال غافل کردن ملت ایران از مسیر تعالی و افق پیشرفت کشور هستند و متاسفانه برخی‌ها نیز در داخل دانسته یا نادانسته این خط را ادامه می‌دهند.

انتقادات رحیمی از دست‌های ناپاک

اما همزمان با دفاعیات احمدی‌نژاد، محمدرضا رحیمی معاون اول وی هم از آنچه آن را ترویج فضای تهمت و افترا می‌خواند انتقاد کرد و زبان به گلایه از «دست‌هایی» باز کرد که به اعتقاد وی «پلید می‌نویسند و ناپاک هستند و متجاوز به بیت‌المال.»

به گزارش ایسنا،‌ محمدرضا رحیمی که در مراسم اختتامیه جشنواره حضرت علی اکبر (ع) سخن می‌گفت، عنوان کرد: هنگامی که در مراسم‌هایی مشابه این مراسم حاضر می‌شویم با خود عهد می‌کنیم که تمام توان خود را برای خدمت به معلولان به کار بگیریم، اما چالش‌ها، تهمت‌ها، افتراها، ناسزاگویی‌ها و بداندیشی‌ها فرصت‌های خدمت‌رسانی را از دولت می‌گیرد و فضایی به وجود می‌آورند که مسوولان در غفلت قرار گیرند.

وی با اشاره به معلول برگزیده‌ای که دست نداشت، عنوان کرد: اینها در حالی است که بسیاری دست‌های سالم دارند، اما پلید می‌نویسند. دست‌های سالم دارند، اما این دست‌ها دست‌های ناپاک و متجاوز به بیت‌المال است.