در ابتدا سخنگوی کمیسیون کشاورزی و سخنگوی کمیسیون عمران به‌عنوان کمیسیون‌های تخصصی گزارش خود را درخصوص بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارائه کردند. برنامه ۴۰صفحه‌ای  وزیر راه و شهرسازی با عنوان نهضت ساخت ایران پیشرفته، مسکن مردمی و حمل‌ونقل هوشمند و زیرساخت متوازن با یک مقدمه و در سه بخش شامل مسکن و شهرسازی، حمل‌ونقل و حوزه عمومی و ساختاری به مجلس ارائه شد. پس از ارائه گزارش کمیسیون‌های تخصصی، مهدی عسگری نماینده کرج، مجتبی یوسفی نماینده اهواز، مجتبی توانگر نماینده تهران در مخالفت با بذرپاش و حسین حاتمی نماینده کلیبر، کیومرث سرمدی نماینده همدان، مجتبی رضاخواه نماینده تهران و مجتبی ذوالنوری نماینده قم در موافقت با وزیر پیشنهادی راه اظهارنظر کردند. اما اظهارات مجتبی توانگر، نماینده مخالف وزیر پیشنهادی راه یکی از پرحاشیه ترین اتفاقات جلسه علنی روز گذشته بود که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. مجتبی توانگر که با خبر احتمال معرفی بذرپاش توییت‌های تندی را علیه او منتشر کرده بود در نطق خود گفت: آقای نیکزاد، نایب رئیس مجلس با تجربه و تخصص در حوزه مسکن به‌دلیل عدم همکاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات برای ساخت مسکن پیشنهاد تصدی وزارت راه را نپذیرفت. حالا بذرپاش که نه تخصص و نه تجربه دارد چه چیزی در خود دید که این پیشنهاد را پذیرفت؟ او همچنین با انتقاد از عدم موضع‌گیری بذرپاش در اتفاقات اخیر تاکید کرد: این همه اتفاق آشوب‌طلبانه و پر از سیاهی رخ داد؛ اما متاسفانه آقای بذرپاش صرفا یک تسلیت نیم خطی در ماجرای شاه‌چراغ آن هم در توییتر گفتند. همین اظهارات موجب تنش در صحن علنی مجلس شد و نظام‌الدین موسوی و اردشیر مطهری از نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی راه با فریادهایی به اظهارات توانگر واکنش نشان دادند و کاظم موسوی نیز خطاب به توانگر گفت که حرف‌هایت آبروی مجلس و نظام را می‌برد. مهرداد بذرپاش که پس از اظهارنظر موافقان و مخالفان پشت تریبون قرار گرفت در پاسخ به توانگر گفت: اینکه خودمان حکم صادر و ترویج کنیم و حتی حاضر نباشم ۵دقیقه مباحث را گوش کنیم و تنها در رسانه‌ها موضع بگیریم، انقلابی‌گری است؟ آیا من موضع‌گیری نداشته‌ام؟ شما که در سایت‌ها سیر می‌کنید، نگاه می‌کردید. آیا تنها توییت زدن انقلابی‌گری است؟ پس از دفاع بذرپاش رئیس مجلس از او خواست تا جلسه را برای رای گیری ترک کند و توضیحاتی درخصوص حضور پیدا نکردن رئیس‌جمهور در مجلس ارائه کرد و گفت: قرار بود رئیس‌جمهور نیم ساعت انتهای جلسه حضور یابند؛ اما چون در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران حضور داشتند، توفیق حضور پیدا نکردند. در نهایت مهرداد بذرپاش با ۱۸۷رای موافق، ۶۴رای مخالف، ۷رای ممتنع و ۵رای باطله از مجموع ۲۶۳نماینده حاضر در صحن علنی وزیر راه و شهرسازی شد. این در حالی است که «دنیای‌اقتصاد» پیش‌بینی کرده بود بذرپاش با بیش از ۱۸۰رای وزیر راه و شهرسازی خواهد شد.

دلیل رای مجلس به بذرپاش چه بود؟

محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران در مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به دلایل رای مجلس به بذرپاش اشاره کرد و گفت: بخشی از مشکلات وزارت راه و شهرسازی به وزارتخانه مربوط است که باید نیروی انسانی حاضر در وزارت راه را به حرکت تشویق کنیم. یک بخش دیگری از این مشکلات به خارج از وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن و حمل‌ونقل برمی‌گردد. بنابراین در موضوعات فرای وزارت راه و شهرسازی نیاز است که یک نفر خارج از وزارتخانه با تعامل و همراهی از دستگاه‌های دیگر کمک بگیرد. به نظر می‌رسد آقای بذرپاش ارتباطات خوبی با بدنه دولت دارد و مورد وثوق شخص رئیس‌جمهور است و می‌تواند با سازمان برنامه بودجه و وزارت نفت برای پروژه‌های عمرانی نفت تهاتر کند. همچنین بذرپاش فرد با انگیزه‌ای است. بنابراین می‌تواند از همه اجزای دولت استفاده کند و همه ظرفیت‌ها را به سمت وزارت راه هدایت کند. در این شرایط حوزه مسکن و حوزه حمل‌ونقل شرایط بهتری پیدا می‌کنند.

او به اولویت‌های وزارت راه اشاره کرد و ادامه داد: ساخت یک‌میلیون مسکن از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است. همچنین رفع نقاط حادثه‌خیز در کشور، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی از دیگر اولویت‌های این وزارتخانه است که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و زمان‌بر است.رئیس کمیسیون عمران درخصوص برنامه‌های مهرداد بذرپاش برای وزارت راه تاکید کرد: برنامه‌های ایشان خوب بود؛ اما نوشتن برنامه کار سختی نیست. آنچه مهم است اجرا است. مشکلات وزارت راه و شهرسازی آن‌قدر شفاف است که نیازی به نوشتن برنامه پیچیده ندارد. کارهای روی زمین مانده زیاد است و نیاز به نیروی جوان، با انگیزه و قدرتمند دارد که بتواند زیرمجموعه‌اش را با خود همراه کند. همچنین وزیر راه باید بتواند در خارج از وزارتخانه وزارت نیرو، نفت، صمت، اقتصاد و بانک مرکزی را با خود همراه کند.

تامین مالی؛ اصلی‌ترین مشکل وزارت راه

همچنین محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به مشکلات وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین مشکل در وزارت راه و شهرسازی موضوع تامین مالی است. تامین مالی اساس موفقیت و عدم موفقیت وزرا را رقم می‌زند نه موضوعات تخصصی. در بخش مسکن وعده ساخت یک میلیون مسکن داده شد؛ اما چرا تاکنون یک میلیون مسکن ساخته نشده است؟ در حال حاضر نیاز وجود دارد؛ اما تقاضا نیست و این موضوع به‌دلیل این است که درآمد مردم با قیمت مسکن همخوانی ندارد.

او ادامه داد: ساختار تامین مالی باید به نحوی باشد که بتوانیم ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی را در حوزه حمل‌ونقل و مسکن تامین کنیم.در حال حاضر مشکل سیمان، میلگرد و... نداریم، بلکه مشکل ما تامین مالی است. در وزارت راه به کسی نیاز داشتیم که در مصارف و منابع حوزه ماموریتی خود مسلط باشد. آقای بذرپاش گرچه تخصص حوزه راه را ندارد؛ اما با متخصصان مربوطه می‌تواند این کار را مدیریت کند و به ثمر برساند. شاید یکی از دلایل اصلی رای مجلس به بذرپاش به‌عنوان وزیر راه وشهرسازی همین موضوع بود که با رویکرد مدیریتی مشکلات اقتصادی وزارت ‌حل شود.رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی اشاره و اعلام کرد: در حال حاضر اصلی‌ترین اولویت وزارت راه استفاده از ظرفیت‌های تامین مالی برای ساخت مسکن است. اولویت دوم نیز ایجاد زیرساخت‌ها با مشارکت طرف‌های خارجی در حوزه هوایی و ترانزیت ریلی است.