تاکید وزیر اقتصاد بر توسعه بازار سرمایه برای خروج از بانک محوری

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: یکی از موضوع‌های کلیدی در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، توسعه بازار سرمایه و بورس است تا بازار تامین مالی از بانک‌محوری خارج شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، شمس‌الدین حسینی افزود: بازار سرمایه باید به کمک بخش تولید کشور بیاید، سهم مشخصی در تامین مالی بنگاه‌های تولیدی داشته باشد و به هدایت نقدینگی به سمت تولید واقعی کمک کند. وی راه‌اندازی بازار فرابورس را در کمک به بخش پولی کشور موثر دانست و گفت: در خیلی از پذیره‌نویسی‌ها و تجهیز منابع بخش‌های مختلف اقتصادی آثار مثبت زیادی دیدیم و خیلی از شرکت‌ها سهامشان را در آنجا عرضه کردند و با ابزاری مانند صکوک (اوراق قرضه اسلامی) به تامین مالی برخی شرکت‌ها کمک شد.

وی این ادعا را که توسعه بازار سرمایه به کاهش اقبال به بازار پول منجر می‌شود، رد کرد و گفت: گسترش بازار سرمایه باعث هم افزایی در بازار پول خواهد شد و با گسترش نهادها وابزارهای جدید که در بازار پول و سرمایه مشترک هستند به تامین مالی در اقتصاد ایران کمک خواهند کرد و یکی از مسائلی که در اقتصاد ایران باید پیشرفت کند شیوه‌ها، ابزار و نهادهای تامین مالی است. وزیر اقتصاد افزود: باید ظرفیت‌های مکمل بازارهای پول و سرمایه و بیمه را مورد توجه قرار دهیم و نظام تامین مالی کشور از بانک محوری خارج شود.

حسینی گفت: گسترش بازار تامین مالی می‌تواند به ساماندهی و تشویق طرف‌های عرضه و طرف‌های تقاضای منابع مالی کمک کند تا با افزایش پس اندازها و ظرفیت تسهیلات دهی از طرح‌های ایجاد و توسعه بنگاه‌های اقتصادی و رونق تولید پیشتیبانی شود.

وی تاکید کرد: شبکه بانکی کشور طبق قانون عملیات بانکی بدون ربا به عنوان واسط عمل می‌کند و با جذب پس اندازها و تجهیز آنها به نفع بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی،‌ نقش تامین مالی را در قالب تسهیلات دهی ایفا می‌کند اما بازار تامین مالی نباید به این شبکه محدود شود.