دنیای اقتصاد - یک هفته پس از مذاکرات فشرده ایران و گروه ۱+۵ در بغداد که با تعیین مسکو به عنوان مکان دور بعدی گفت‌وگوها پایان یافت، محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی، ارزیابی خود از چشم‌انداز مذاکرات را ارائه داد و شرط تاثیرگذار بودن گفت‌وگوها را نیز تشریح کرد. رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که «اگر کشورهای غربی، مذاکره درباره غنی‌سازی ۲۰ درصدی را در ازای پیشنهادهای متقابل ایران بپذیرند، موضع ایران چه خواهد بود؟» گفت: ایران تاکنون چنین پیشنهادی دریافت نکرده است و اگر این موضوع رسما مطرح شود، می‌تواند به فضای مذاکرات کمک کرده و زمینه جدیدی برای مذاکره و همکاری و نشانه‌ای از تلاش غربی‌ها برای اعتمادسازی باشد. احمدی‌نژاد ضمن تاکید چند باره بر اینکه ایران به اجبار وارد سرمایه‌گذاری برای غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد شده است، تصریح کرد: «اگر کسانی مدعی آن هستند که ایران باید این کار را کنار بگذارد، اولا باید پاسخ دهند که به چه دلیل چنین ادعایی دارند و در ثانی بگویند که در ازای آن، چه پیشنهادی برای این ملت دارند.» رییس‌جمهور درباره احتمال تشدید تحریم‌ها در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات مسکو نیز تاکید کرد که ایران انتظار وقوع معجزه در جلسات گفت‌وگو و مذاکرات را ندارد. رییس‌جمهور در گفت‌وگو با «فرانس» ۲۴: از مذاکرات مسکو انتظار معجزه نداریم

شرط مذاکره درباره غنی‌سازی ۲۰ درصد

احمدی‌نژاد: باید بگویند که در ازای تعلیق غنی‌سازی چه پیشنهادی برای این ملت دارند

دنیای‌اقتصاد- تقریبا یک هفته پس از پایان ششمین دور گفت‌و‌گو میان ایران و گروه ۱+۵ در بغداد، محموداحمدی‌نژاد در گفت‌و‌گوی مفصلی با شبکه تلویزیونی «فرانس ۲۴» اولین موضع رسمی رییس دولت را در قبال محتوای این مذاکرات به ویژه بحث غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم اعلام کرد.

رییس‌جمهور در این مصاحبه ضمن تاکید چند باره بر اینکه ایران به اجبار وارد سرمایه‌گذاری برای غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد شده است، تصریح کرد که «اگر کسانی مدعی آن هستند که ایران باید این کار را کنار بگذارد اولا باید پاسخ دهند که به چه دلیل چنین مدعایی دارند و در ثانی بگویند که در ازای آن، چه پیشنهادی برای این ملت دارند.» او همچنین در پاسخ به این سوال که «اگر۱+۵ پیشنهاد مذاکره بر سر غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را در قبال بررسی پیشنهادات متقابل ایران بپذیرد، نتیجه چه خواهد شد؟» تاکید کرد که «تاکنون این پیشنهاد به طور رسمی مطرح نشده اما اگر طرح شود، به فضای مذاکرات کمک خواهد کرد.» این در حالی است که ظاهرا رییس‌جمهور به دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ در مسکو چندان خوش‌بین نیست؛ چرا که او در بخشی از این گفت‌و‌گو خاطر نشان می‌کند که «انتظار معجزه از این دور گفت‌و‌گو‌ها را ندارد.»

ششمین دور گفت‌وگوها بین ایران و گروه ۱+۵ سوم و چهارم خردادماه جاری و با میزبانی عراق در دارالضیافه بغداد برگزار شد. گفت‌و‌گوهایی فشرده که اگرچه دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، سعید جلیلی آن را خوب توصیف کرد اما تنها یک نتیجه ملموس به همراه داشت و آن تعیین تاریخ و مکان دور بعدی گفت‌و‌گو‌ها بود. بر همین اساس هم طرفین این گفت‌و‌گو‌ها توافق کردند تا ۲۹ و ۳۰ خردادماه جاری در مسکو دور جدید مذاکرات خود را از سر بگیرند. مذاکراتی که به نظر می‌رسد باز هم بحث درباره پذیرش یا عدم پذیرش تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم از سوی ایران یکی از مهم‌ترین محورهای آن خواهد بود. چه، به هنگام برگزاری مذاکرات در بغداد، مایکل مان، سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌و‌گو با خبرنگاران از ارائه یک بسته پیشنهادی جدید از سوی۱+۵ به ایران خبر داده بود که شامل درخواست تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد در خاک ایران می‌شد.

با این حال جلیلی در پایان گفت‌و‌گوهای بغداد درباره احتمال پذیرش تعلیق از سوی ایران به ذکر این جمله بسنده کرده بود که «همان‌طور که گفتم ما معتقدیم غنی‌سازی برای مصارف صلح‌آمیز هسته‌ای جزو حقوق مسلم ایران است.» این در حالی بود که کاترین اشتون درباره فحوای مذاکرات ابراز کرده بود «ایران آمادگی خودش را برای اینکه موضوع غنی‌سازی ۲۰ درصد را بررسی کند، اعلام کرد.» اما به‌رغم همه مفروضات درباره پیشنهادهای ایران و گروه ۱+۵ به یکدیگر، رییس‌جمهور در اولین موضعگیری هسته‌ای خود بعد از مذاکرات بغداد، درباره غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم تاکید کرد که «تولید اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد حق قانونی ایران است که البته علاقه‌ای به استفاده از این حق نداشتیم.»

انتظار معجزه نداریم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص عدم نتیجه‌گیری روشن از مذاکرات هسته‌ای بغداد و احتمال تشدید تحریم‌ها علیه ایران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات مسکو، با بیان اینکه ایران انتظار وقوع معجزه در جلسات گفت‌وگو و مذاکرات را ندارد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی در چندین دور مذاکره با کشورهای غربی راهکارهایی ارائه داده تا موضع تقابل به تعامل و همکاری تبدیل شود.

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که «ایران به طور ملموس چه پیشنهادی برای جلب اعتماد کشورهای غربی دارد و آیا صحبت‌هایی که درباره پذیرش مذاکره از سوی ایران درباره غنی‌سازی ۲۰ درصد مطرح می‌شود، صحت دارد؟» تصریح کرد: درباره این موضوع صحبت شده است؛ تولید اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد حق قانونی ایران است که البته علاقه‌ای به استفاده از این حق نداشتیم. وی تصریح کرد: زمانی که ایران به اورانیوم با غنای ۲۰ درصد احتیاج پیدا کرد، طبق قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیاز خود را به این سازمان اعلام کردیم و در حالی که طبق اساسنامه آژانس کشورهای دارای اورانیوم ۲۰ درصدی، موظف بودند بدون هیچ پیش‌شرطی نیاز ایران را به عنوان یکی از اعضای آژانس تامین کنند، از این کار سر باز زدند و پیش‌شرط‌های سیاسی مقابل ایران قرار دادند.

وی خاطر نشان کرد: اگر کسانی مدعی آن هستند که ایران باید این کار را کنار بگذارد اولا باید پاسخ دهند که به چه دلیل چنین مدعایی دارند و در ثانی بگویند که در ازای آن، چه پیشنهادی برای این ملت دارند.

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که «اگر کشورهای غربی مذاکره درباره غنی‌سازی ۲۰ درصدی را در ازای پیشنهادات متقابل ایران بپذیرند، موضع ایران چه خواهد بود؟» گفت: ایران تاکنون چنین پیشنهادی دریافت نکرده است و اگر این موضوع رسما مطرح شود، می‌تواند به فضای مذاکرات کمک کرده و زمینه جدیدی برای مذاکره و همکاری و نشانه‌ای از تلاش غربی‌ها برای اعتمادسازی باشد.

نتیجه حمله اسرائیل به ایران چه خواهد شد؟

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که اگر رژیم صهیونیستی به ایران حمله کند پاسخ ایران چه خواهد بود؟ و اینکه آیا واکنش ایران به حمله احتمالی رژیم صهیونیستی نظامی خواهد بود، اظهار کرد: ملت ایران همواره دشمنان خود را پشیمان کرده است. صدام با تحریک همین کشورهای غربی به ایران حمله کرد و در اوایل جنگ وقتی در یک کنفرانس خبری حضور داشت در میانه پاسخ به سوالات، برخاست و به خبرنگاران گفت که ادامه سوالات شما را در تهران جواب خواهم داد اما امروز ببینید که او کجاست و ملت ایران در چه جایگاهی است؟ رییس‌جمهور تصریح کرد: این مسائل نیاز به بحث ندارد و همه دنیا می‌دانند در صورت وقوع چنین اتفاقی نتیجه چه خواهد شد.

خبرنگار شبکه فرانس ۲۴ اظهار کرد که حضور کشورهای غربی بر سر میز مذاکره با ایران برای پیشگیری از عملی شدن تهدید رژیم صهیونیستی علیه این کشور است که احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: یعنی مذاکرات با ایران برای این صورت می‌گیرد که رژیم صهیونیستی به ایران حمله نکند؟ رییس‌جمهور ادامه داد: منظور شما این است که هدف مذاکرات حل مسائل با جمهوری اسلامی ایران نبوده و کشورهای غربی صرفا به دنبال آن هستند تا مانع حمله رژیم صهیونیستی به ایران شوند؟ اگر این چنین است پس مشکل اصلی رژیم صهیونیستی است و بهتر است به تهدیدهای خود ادامه ندهد تا مشکلات رفع شود.

دیدار هفتگی دو ساعته با مقام معظم رهبری

احمدی‌نژاد درباره روابط‌ رییس‌جمهور با مقام معظم رهبری که موضوع سوال دیگر خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ بود، اظهار کرد: گاهی مسائلی در این باره مطرح می‌شود، اما هیچ‌وقت سند یا گواهی برای آن ارائه نشده است. به این حرف‌ها توجهی نمی‌کنم، جایگاه رهبر و رییس‌جمهور در ایران کاملا تعریف شده و بنده هر هفته حداقل ۲ ساعت با مقام معظم رهبری دیدار و گفت‌وگو دارم. رییس‌جمهور افزود: برخی مسائلی که در این باره مطرح می‌شود تعابیری است که به فضای رقابت برای کسب قدرت تعلق داشته و بیشتر ریشه در غرب دارد و در جمهوری اسلامی ایران این ادبیات به هیچ وجه به‌کار گرفته نمی‌شود.

برنامه احمدی‌نژاد پس از ریاست‌جمهوری

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری خود چه خواهید کرد، افزود: ترجیح بنده برای ایام پس از ریاست‌جمهوری، بازگشت به عرصه فعالیت‌های علمی است و البته از هر کاری که بتوانم برای کمک به رفع مشکلات ملت‌ها و برقراری صلح و امنیت در جهان انجام دهم، دریغ نخواهم کرد. احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا به کارهای سیاسی هم اشتغال خواهید داشت، اظهار کرد: سیاست به معنای رایج آن در دنیا را به هیچ وجه دوست ندارم و معتقدم که سیاست باید آمیخته با محبت و صداقت باشد و الا مشکلی را از کسی حل نمی‌کند.

عکس: President.ir