در این گزارش، با اشاره به اینکه عربستان این اطلاعات را با مقامات آمریکایی در میان گذاشته، ادعا شده است که ارتش دو کشور و برخی دیگر از کشورها به حالت آماده‌‌‌باش درآمده‌‌‌اند. به گزارش «ایسنا»، یکی از مقامات شورای امنیت ملی کاخ سفید در این خصوص به خبرگزاری آناتولی گفت: ما نگران تهدید ایران هستیم و از طریق کانال‌‌‌های نظامی و اطلاعاتی با عربستان‌سعودی در تماس دائم هستیم. در انجام هیچ‌گونه اقدامی برای دفاع از منافع خود و شرکای خود در منطقه تردید نخواهیم کرد. در همین زمینه ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه‌‌‌شنبه در کنفرانس خبری خود در پاسخ به سوالی در این‌باره که آیا به شهروندان آمریکایی درباره تهدید قریب‌الوقوع در عربستان سعودی اطلاع داده شده است، گفت: «من از هشدار کنسولی اطلاعی ندارم.»

تا لحظه تنظیم این گزارش، هنوز واکنشی رسمی از سوی مقامات ایران به ادعای مطرح‌شده در این گزارش ارائه نشده است. با این حال ادعای وال‌استریت‌ژورنال در شرایطی منتشر می‌شود که ایران از اواسط مهرماه هشدارهای امنیتی و دیپلماتیک خود به عربستان‌سعودی درباره نوع پوشش خبری شبکه ایران اینترنشنال از ناآرامی‌های هفته‌های اخیر را به اطلاع مقامات سعودی رسانده است. روز دوشنبه ۹آبان ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری گفت دستگاه دیپلماسی از مجاری دیپلماتیک نظر و دیدگاه خودش را درباره عملکرد شبکه ایران اینترنشنال به طرف عربستانی اعلام کرده است.

پیش‌تر هم فرمانده کل سپاه پاسداران روز دوشنبه ۲۵مهر در رزمایش اقتدار سپاه در منطقه عمومی ارس با اشاره مستقیم به نقش عربستان در حمایت از تلویزیون ایران‌اینترنشنال گفت: رژیم آل‌سعود از بازی رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای با جوانان و ملت غیور ایران اسلامی دست بردارد، آنها آشکارا به دنبال تحریک جوانان ما هستند و اتمام حجت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم که این رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را کنترل کنند؛ وگرنه دود آن به چشم خودشان خواهد رفت و توجه داشته باشند که وارد این قضیه شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و بدانند آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیر هستند، بهتر است مراقب باشند. برخی دیگر از مقامات ایرانی از جمله وزیر خارجه نیز نسبت به فعالیت‌‌‌های این شبکه واکنش نشان دادند.

طبیعتا ایران از هر دو کانال دیپلماتیک و امنیتی هشدارهای خود را درباره فعالیت‌‌‌های این رسانه نزدیک به مقامات آل‌‌‌سعود داده است و از این زاویه است که وال‌استریت‌ژورنال در ادعای خود به احتمال پاسخ متقابل ایران به عربستان پرداخته است. با توجه به اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز چهارشنبه ۶ مهر/ ۲۸ سپتامبر مواضع احزاب کرد را در عمق اقلیم کردستان عراق هدف حملات موشکی قرار داد، به ادعای رسانه‌های آمریکایی حمله به برخی مواضع در خاک عربستان نیز می‌تواند اقدام محتملی باشد.

البته این ادعاها چندان جدید نیست و در مقاطع دیگری در دستورکار رسانه‌ای کشورهای غربی قرار گرفته است. به‌عنوان نمونه، حملات موشکی و پهپادی ۲۳ شهریور ۱۳۹۸/  ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ به تاسیسات تولید نفت آرامکو سعودی در بقیق و خریص در شرق عربستان به جمهوری اسلامی و گروه‌های مقاومت نسبت داده شد. بنابراین چندان عجیب نیست که وال‌استریت‌ژورنال بر مبنای همین ذهنیت نسبت به اقدام مشابه در روزها و هفته‌های آینده از سوی ایران برای پاسخ متقابل و متوازن به عربستان‌سعودی پرداخته است.

عربستان فعلا واکنشی به این گزارش نداشته است، اما پیش‌تر وزیر خارجه عربستان ۲۶ مهرماه در گفت‌‌‌وگو با العربیه گفته بود که ریاض در امور داخلی ایران مداخله نمی‌‌‌کند. فیصل بن‌‌‌فرحان، وزیر امور خارجه عربستان بن‌‌‌فرحان گفت: «هرگونه توافق با ایران در آینده، باید قصورات توافق قبلی را در نظر گرفته و امنیت منطقه را شامل شود.» او همچنین درباره روابط تهران و ریاض گفت: «گفت‌‌‌وگوها با ایران به نتایج ملموسی نرسیده است و به‌‌‌دنبال برگزاری دور ششم گفت‌‌‌وگوها هستیم.»

تهران و ریاض از فروردین ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۱ پنج‌دور گفت‌‌‌وگوی امنیتی سطح بالا را به میزبانی بغداد برگزار و پس از پایان این دور اعلام کردند که زمینه برای مذاکرات سیاسی آماده است. با این حال اوایل شهریور اعلام شد که همچنان به یک‌دور مذاکرات امنیتی دیگر نیاز است. با این حال از آن زمان این دور مذاکرات امنیتی هم برگزار نشد و پس از آن با ناآرامی‌‌‌ها در ایران و فعالیت‌‌‌های مخرب ایران‌اینترنشنال مواجه شد. در این چارچوب و همزمان با زمزمه‌های تحت‌الشعاع قرار گرفتن مذاکرات ایران و عربستان، محمد شیاع‌السودانی، نخست‌وزیر جدید عراق در اظهاراتی گفت که از این دولت خواسته شده است به میزبانی از مذاکرات ایران و عربستان ادامه دهد. همچنین عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور جدید عراق، در گفت‌‌‌وگو با شبکه قطری الجزیره گفت که کشورش به میانجی‌گری میان عربستان و ایران ادامه می‌دهد و نشست‌ها ادامه دارد اما نتایج در دست دو کشور است.