وعده‌‌ توزیع آنتی‌‌بیوتیک

همزمان با افزایش و فراگیری آنفلوآنزا در کشور، بحران نبود انواع آنتی‌‌بیوتیک‌‌ها به‌ویژه داروهای مختص کودکان، پروفن و انواع سرم در داروخانه‌های کشور مشهود شد. سعید کریمی، معاون درمان وزیر بهداشت به «ایلنا» گفته است: «نیمی از ۱۲۰۰ نفری که روزانه به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، مبتلا به آنفلوآنزا هستند.» به گفته او، روزانه ۳۰ هزار بیمار تنفسی به بیمارستان‌‌ها مراجعه می‌کنند که این عدد شامل همه بیماران تنفسی است که بر اساس نمونه‌‌گیری‌‌های انجام‌شده بیش از ۵۰ درصد این افراد به آنفلوآنزا مبتلا هستند.

اکنون، با پیک آنفلوآنزا روبه‌رو هستیم، اما به تبع آن بیماری‌های تنفسی نیز افزایش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی، داروهای مرتبط با آنفلوآنزا در داروخانه‌های کشور پیدا نمی‌شود. با توجه به این شرایط، موضوع خرید و واردات داروهای مورد نیاز در دستور کار قرار گرفت. به گفته علیرضا عسکری، ۴۹ تن داروی کودکان به‌ویژه آنتی‌‌بیوتیک با اعتبار ۱۸۰ میلیارد ریال از هند وارد کشور شده است.این محموله شامل سفالکسین، سفیکسیم، کوآموکسی کلاو، آموکسی سیلین و آزیترومایسین بوده است.

این داروها بامداد شنبه ۷ آبان وارد کشور شده و برای توزیع در سراسر کشور به وزارت بهداشت تحویل داده شد. براساس اعلام پایگاه اطلاع‌‌رسانی جمعیت هلال‌‌احمر، لیست داروی وارد شده به کشور شامل سوسپانسیون آموکسی سیلین ۱۲۵ به تعداد ۱۰۰ هزار و ۹۵۰ بطری، سوسپانسیون آزیترومایسین ۱۰۰ به تعداد ۶۱ هزار و ۶۰۰، سوسپانسیون آزیترومایسین ۲۰۰ به تعداد ۹۰ هزار بطری، سوسپانسیون سفیکسیم ۵۰ (۲ برند) تعداد کل: ۱۰۰ هزار بطری، سوسپانسیون سفالکسین ۱۲۵به تعداد ۸۰ هزار بطری، سوسپانسیون کوآموکسی کلاو ۴۵۷ به تعداد ۱۵۰ هزار و سوسپانسیون کوآموکسی کلاو ۲۲۸،۵ (۳ برند) به تعداد ۳۶۰ هزار بوده است.

به گفته پدرام پاک‌‌آیین، توزیع ۵۰ میلیون تن آنتی بیوتیک وارداتی از روز شنبه آغاز و به میزان کافی در دسترس مردم قرار می‌گیرد. اما بررسی‌‌های میدانی خبرنگار «دنیای اقتصاد» از داروخانه‌های مختلف نشان می‌دهد این اتفاق رخ نداده است و داروخانه‌ها همچنان با کمبود انواع آنتی‌‌بیوتیک، سرم و پروفن مواجه هستند و توان پاسخگویی به مراجعان را ندارند. یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: «داروهای وارداتی هنوز به دست داروخانه‌ها نرسیده است و حداقل ظرف یک هفته آتی نیز توزیع دارو اتفاق نخواهد افتاد.» او با بیان اینکه داروهای وارداتی پس از ورود به کشور، باید مورد تایید آزمایشگاه قرار بگیرد، می‌گوید: «طی مراحل قانونی، حداقل یک هفته تا ۱۰ روز زمان خواهد برد و پس از آن توزیع انجام می‌شود.»

بدهی داروخانه‌ها مانع خرید آنتی‌‌بیوتیک

سازمان تامین اجتماعی بعد از شناور شدن ارز تولید داروها و افزایش قیمت تولید آن، بخشی از هزینه سربار داروها را بر عهده گرفت. با این اوصاف ماهانه ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان باید به داروخانه‌های کل کشور پرداخت کند. ظرف سه ماه گذشته این تسویه‌‌حساب انجام نشده و اکنون بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان بدهی دارد. این انباشت بدهی، توان اقتصادی داروخانه‌ها را تحلیل برده است. دکتر صالح، مدیر یک داروخانه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «با توجه به شرایط ویژه‌‌ای که وجود دارد، انجمن داروسازان و شرکت‌‌های داروسازی باید به تامین اجتماعی برای مفاصا حساب فشار بیاورند تا داروخانه‌ها امکان تامین داروها را داشته باشند. در غیر این صورت حتما مشکل ادامه‌‌دار خواهد بود.» به گفته او، مشکل نبود داروهای آنتی‌‌بیوتیک همچنان وجود دارد و بیماران دست خالی از داروخانه می‌‌روند و آنتی‌‌بیوتیک و سرم همچنان پیدا نمی‌شود.