به گزارش خبرگزاری فارس، یک سخنگوی اتحادیه اروپا چهارشنبه (۱۹ اکتبر) گفت «اتحادیه اروپا در حال کار برای (اعمال) تحریم‌های جدید علیه ایران بعد از جمع‌آوری شواهد کافی مبنی بر اقدام ایران در ارائه پهپادهای مرگبار به روسیه برای استفاده در اوکراین است.» به گزارش رویترز، «نبیلا ماسرالی» سخنگوی جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه این ادعا، افزود: اکنون که شواهد کافی خود را جمع کرده‌‌ایم، کار در شورای اروپا با توجه به پاسخ روشن، سریع و محکم اتحادیه اروپا در جریان است. مقامات اوکراینی، اروپایی و آمریکایی در روزهای اخیر سر و صدای زیادی را درباره آنچه ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه می‌‌خوانند، به پا کرده‌‌اند. وزیر خارجه اوکراین دوشنبه خواستار تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران با ادعای استفاده روسیه از هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران شد.

با این حال، وزارت دفاع آمریکا شایعات مطرح‌‌شده توسط برخی رسانه‌های غربی درباره قصد ایران برای ارسال موشک از ایران به روسیه را تایید نکرده است. در همین حال  سه دیپلمات به رویترز گفتند دولت‌های اتحادیه اروپا با کلیات اعمال تحریم علیه هشت فرد و نهاد ایرانی با ادعای استفاده از پهپادهای ساخت ایران در حملات روسیه به اوکراین موافقت کرده‌اند. کارشناسان تحریم از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در نشست روز چهارشنبه با این فهرست موافقت کردند. این فهرست در نشستی که روز گذشته برگزار شد، در اختیار سفرای کشورهای اروپایی قرار گرفت. دولت‌های اتحادیه اروپا تا صبح روز پنج‌شنبه فرصت دارند درباره تصویب این تحریم‌ها تصمیم بگیرند، هدف این است که پیش از برگزاری نشست رهبران در بروکسل توافق مورد نیاز در خصوص این بسته حاصل شود.

این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه سه‌‌شنبه ۲۶ مهرماه این ادعاها را فاقد صحت و بخشی از فضاسازی سیاسی و هدفمند دستگاه‌های رسانه‌‌ای برخی کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرد. همچنین دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه گفت: ما اطلاعاتی درباره گزارش‌های منتشر شده درباره خرید پهپاد از ایران نداریم و این امور به وزارت دفاع مربوط می‌شود. همزمان با این ادعاها، خبرگزاری رویترز در گزارش دیگری با استناد به اظهارات دیپلمات‌‌ها گزارش داده که آمریکا، فرانسه و انگلیس که پیش‌‌تر مدعی شده‌‌اند روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین استفاده کرده است عصر چهارشنبه این موضوع را در نشست غیرعلنی شورای امنیت مورد بحث قرار داده‌اند.

علاوه بر این، طبق نامه‌‌ای که رویترز آن را رویت کرده، اوکراین از کارشناسان سازمان ملل دعوت کرده است درباره آنچه پهادهای سرنگون شده ساخت ایران خوانده شده که ادعا می‌شود توسط روسیه و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در جنگ اوکراین به کار رفته است، تحقیقات به عمل بیاورند. به گفته دیپلمات‌‌هایی که نخواستند نامشان فاش شود، آمریکا، انگلیس و فرانسه معتقدند انتقال این پهپادها از سوی ایران به روسیه، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و به همتایانشان در شورای امنیت گفته‌‌اند که از یک مقام سازمان ملل خواهند خواست توضیحاتی در این باره به اعضا[شورای امنیت] ارائه دهد. پیش‌‌تر، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک‌‌ کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن عقیده دارد که روسیه یا ایران در حال تخطی از قوانین یا محدودیت‌‌های بین‌المللی هستند؟ مدعی شد: بله ما این طور فکر می‌کنیم. تمام محدودیت‌ها منقضی نشده است.

علاوه بر این، ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، محدودیت‌‌ها علیه انتقال برخی تسلیحات پابرجاست و این محدودیت تسلیحات غیر از تسلیحاتی هستند که تحت تحریم تسلیحات متعارف قرار دارند. از نظر ما، این پهپادها که از ایران به روسیه منتقل شده‌‌ و توسط روسیه در اوکراین استفاده شده‌‌اند، از جمله تسلیحاتی هستند که همچنان ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ مشمول ممنوعیت می‌شوند. بامداد یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت درست پنج سال پس‌‌از پذیرش برجام و برپایه آنچه ایران و قدرت‌های بزرگ در قطعنامه ۲۲۳۱ توافق کرده بودند، به پایان رسید.