دی ماه سال ۸۹ با ادغام سازمان تربیت‌بدنی و سازمان ملی جوانان در مجلس هشتم، وزارت ورزش و جوانان تشکیل شد. اما ادغام این دو سازمان از همان ابتدا مخالفانی داشت که تشکیل این وزارتخانه را جفا به جوانان می‌دانستند. همین مخالفت‌ها باعث شد در دولت روحانی تلاش‌هایی برای احیای سازمان ملی جوانان از سال ۹۳ آغاز شود، اما این تلاش‌ها به نامه حسن روحانی به جمشید انصاری، رئیس سازمان اداری وقت آن هم در روزهای پایانی دولت یازدهم منتهی شد و عملا اقدامی در این راستا صورت نگرفت. سال گذشته نیز معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: رئیس‌جمهور بر بازیابی جایگاه قبلی سازمان جوانان تاکید دارند. اما هنوز اقدام عملی در این خصوص انجام نشده است.

وزارتخانه‌ها از وزیر جوانان حرف‌شنوی دارند؟

علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر لزوم تفکیک ساختار امور جوانان از وزارت ورزش، گفت: یک وزارتخانه و یک دستگاه را نمی‌توان متولی امر بسیار مهمی همچون جوانان دانست. زمانی که سازمان جوانان وجود داشت و رئیس این سازمان معاون رئیس‌جمهور بود بیشتر وظیفه سیاست‌گذاری و هدایت راهبردی را بر عهده داشت.

او ادامه داد: در کشور متولی برای جوانان نداریم. دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دیگر حرف‌شنوی از معاونت زیر مجموعه یک وزارتخانه دیگر ندارند و عملا عملکرد وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان در این وزارتخانه محدود می‌شود که مطلوب نیست.  این نماینده مجلس تاکید کرد: در حال حاضر شاهد گسست گفتمانی میان گفتمان انقلاب و بخشی از جوانان کشور هستیم و متاسفانه انقطاعی ایجاد شده که نشان می‌دهد ما به هیچ عنوان نتوانسته‌ایم بدیهی‌ترین گفتمان‌های صحیح انقلاب را به نسل جوان انتقال کنیم. این مسائل از یک وزارتخانه به تنهایی بر نمی‌آید. باید تمامی دستگاه‌های متولی حوزه تربیتی، فرهنگی و آموزشی پای کار بیایند تا بتوانیم ارتباط بهتری با نسل جوانان امروز برقرار کنیم و گفتمان صحیح انقلاب، اسلام و کشور را در جوانان جاری کنیم.  عنابستانی با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در کشور، اظهار کرد: این اتفاقات ظهور و بروز گسست میان نسل امروز و نسل‌های گذشته را به نمایش گذاشت و باید همه ما را به فکر بیندازد که برای متولی امور جوانان فکری کنیم. ساختارهای اداره کشور درگیر مسائل سیاسی و در بهترین حالت درگیر مسائل اقتصادی شده و مسائل فرهنگی و تربیتی را فراموش کرده است.  او گفت: باید ساختار امور جوانان به معاونت رئیس‌جمهور برگردد تا تمام وزارتخانه و دستگاه‌ها، راهبری معاونت رئیس‌جمهور را بپذیرند. ادغام سازمان جوانان در وزارت ورزش باید عملا حذف شود. چون معاونت جوانان در وزارت ورزش عملا هیچ کاربردی ندارد.  این نماینده مجلس سوال از وزیر ورزش و جوانان در خصوص عملکرد این وزارتخانه در حوزه جوانان را کار عبثی دانست و ادامه داد: معاون یک وزیر نمی‌تواند برای یک وزارتخانه دیگر سیاست‌گذاری و امور یک وزارتخانه دیگر را راهبری کند. معاونت جوانان وزارت ورزش به اندازه‌ای نیست که بتواند مسائل بین بخشی مختلف را در حوزه جوانان سیاست‌گذاری و اداره کند. معاونت جوانان در حوزه وزارت ورزش و جوانان در آن وزارتخانه هم نفوذ ندارد چه برسد به سایر وزارتخانه‌ها.  عنابستانی تاکید کرد: پیگیری می‌کنیم تا دولت لایحه‌ای برای تفکیک ساختار امور جوانان از وزارت ورزش را بیاورد چون این ارائه طرح برخلاف سیاست‌ها و اصل ۷۵ است، بنابراین دولت باید در این زمینه لایحه‌ای به مجلس ارائه کند.

تفکیک ورزش و جوانان چه ضرورتی دارد؟

 حسین گودرزی، نماینده دورود و ازنا و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با تاکید بر لزوم تفکیک امور جوانان از وزارت ورزش و جوانان گفت: متولی جوانان در حال حاضر وزارت ورزش و جوانان است در حالی‌که پیش از این یک سازمان مستقل زیرنظر رئیس‌جمهور بود که استحکام و جایگاه بهتری داشت. سنخیتی میان ورزش و جوانان وجود ندارد مگر اینکه چون جوانان ورزش می‌کنند ذیل این وزارتخانه باشند. نیازمند تفکیک ساختار امور جوانان از وزارت ورزش هستیم. در عین حال باید بدانیم تربیت‌پذیری و جامعه‌پذیری از طریق نهادهای اجتماعی انجام می‌گیرد.  او ادامه داد: تمرکز اصلی وزارت ورزش بر تامین و پشتیبانی ورزش کشور است. تحولات عمیق و دگرگونی‌های سریعی که صورت می‌گیرد گسست بین نسلی ایجاد می‌کنند و موجب مشکلات جوانان در هویت‌یابی، اشتغال و بخش‌های مختلف می‌شود، بنابراین لازم است که ساختار امور جوانان از وزارت ورزش تفکیک شود.  او در پاسخ به اینکه آیا مجلس مطالبه تفکیک امور جوانان از وزارت ورزش و جوانان را دارد، گفت: وزارت ورزش در حوزه کمیسیون فرهنگی مجلس دیده شده و نمی‌دانم مطالبه‌ای برای تفکیک دارند یا خیر. اما این تفکیک باید صورت گیرد و سازمان مستقلی برای پیگیری امور مختلف جوانان به وجود بیاید. جوانان از جهات مختلف نیازمند توجه ویژه هستند. جامعه ایرانی تحت تاثیر تحولات بیرونی و درونی شگرفی در چند دهه اخیر است و نیازمند تمرکز برای هویت‌یابی، تثبیت هویت جوان، اشتغال و ازدواج است.

گودرزی گفت: ما نیازمند تمرکز ویژه‌تری بر حوزه جوانان هستیم. به دنبال ارائه طرح تفکیک امور جوانان از وزارت ورزش بودم و قبلا هم نامه‌هایی در این زمینه به وزارت ورزش و رئیس‌جمهور سابق نوشتم چون این تفکیک ضروری است. جوانان نباید ملزم به یک وزارتخانه‌ای که در حوزه ورزش کار می‌کند، باشند. امور جوانان حوزه وسیعی‌تری دارد و در زیر مجموعه یک وزارتخانه جا نمی‌گیرد.  او ادامه داد: اقدام من به عنوان یک فرد موثر نیست و باید مسیر برای ارائه طرح برای تفکیک ساختار امور جوانان از وزارت ورزش و جوانان باز شود. در همین راستا باید آسیب‌شناسی از ادغام صورت گیرد.  این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: نسل آینده با تحولات عظیمی که در دنیا صورت می‌گیرد برای بازسازی و حفظ هویت و ارزش‌ها نیازمند سازمان به‌روز، کارآمد و جامع‌نگر است.