کیهان: بهتر است به مسکو نرویم

جمهوری اسلامی: مذاکرات بغداد شکست خورد

دو روزنامه سنتی شاخص، روز گذشته سرمقاله‌های خود را به مذاکرات دو روزه هسته‌ای ایران و ۱+۵ در بغداد اختصاص دادند. روزنامه «جمهوری اسلامی» به صراحت از «شکست مذاکرات بغداد» خبر داد و «کیهان» نیز نوشت: حضور ما در مذاکرات مسکو، تامین نیاز دشمن به «مذاکره» است و بهتر آنکه در مذاکرات بعدی- چه مسکو و چه هر نقطه دیگر- شرکت نکنیم. شکست مذاکرات از نگاه «جمهوری اسلامی»

روزنامه «جمهوری اسلامی» که تیتر نخست دیروز خود را هم به «پایان بی‌نتیجه مذاکرات بغداد» اختصاص داده بود، در سرمقاله‌اش نوشت: مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ در بغداد همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، به نتیجه‌ای نرسید و طرفین برای ادامه گفت‌وگوها در ۲۹ و ۳۰ خردادماه جاری توافق کردند. این مذاکرات قرار است در مسکو ادامه یابد. درباره علت عدم موفقیت این مذاکرات اظهارنظرهای مختلفی صورت می‌گیرد ولی نکته اصلی را خانم کاترین اشتون، رییس هیات مذاکره‌کننده ۱+۵ که مسوول روابط سیاسی اتحادیه اروپاست به زبان آورده است. وی بعد از پایان مذاکرات بغداد در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: «گروه ۱+۵ در مذاکرات به دنبال اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت هستند.» وی علاوه بر این، یک دستور هم برای ایران صادر کرد و ضمن محترم شمردن مذاکرات استانبول، گفت: «ایران باید این مذاکرات را جدی بگیرد و به دنبال پیشرفت باشد.» از این سخن خانم اشتون پیداست که علت اصلی بی‌نتیجه ماندن مذاکرات بغداد، زیاده خواهی غرب و اصرار گروه ۱+۵ بر مواضع قبلی خود می‌باشد. «جمهوری اسلامی» می‌افزاید: تکلیف آینده مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ نیز روشن است. هدف صهیونیست‌ها این است که ایران به‌طور کلی از داشتن امکانات هسته‌ای محروم شود و این خواسته غیرقانونی خود را درحالی از طریق غربی‌ها پیگیری می‌کنند که خودشان دارای زرادخانه هسته‌ای هستند، عضویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نپذیرفته‌اند و به مقررات آژانس نیز بی‌اعتنایی می‌کنند. نکته قابل تامل اینکه غرب نیز با تمام وجود برای تحقق این خواسته‌های صهیونیست‌ها تلاش می‌کند. به این ترتیب، مذاکرات ایران و ۱+۵ فقط هنگامی از بن بست خارج خواهد شد که دولت‌های غربی از سلطه صهیونیسم خارج شوند و تا آن زمان، ایران نمی‌تواند امیدی به تغییر مواضع غرب داشته باشد.

دعوت شریعتمداری به ترک میز مذاکره

روزنامه «کیهان» هم که تیتر نخست صفحه اول خود را به «ایران کوتاه نیامد/ ادامه مذاکره با ۱+۵ در مسکو» اختصاص داده بود، در سرمقاله‌ای به قلم حسین شریعتمداری نوشت: گروه ۱+۵ آشکارا از تن دادن به یک چارچوب کاری برای مذاکرات - مدالیته- طفره می‌رود، زیرا این چارچوب در صورت تدوین که تیم هسته ای کشورمان با هوشمندی اصرار بر آن دارد، مذاکرات را در بستری تعریف شده پیش می‌برد.

توضیح آنکه مدالیته در فرهنگ سیاسی و روند شناخته شده مذاکرات از دو ویژگی تعیین کننده برخوردار است. اول اینکه در مقابل هر گام یکی از طرفین مذاکره، ما به ازا و گام متقابل را تعریف می‌کند و دوم آنکه هدف نهایی؛ یعنی فرآیند مذاکرات را به وضوح روشن کرده و آدرس می‌دهد. ۱+۵ اما از آنجا که مذاکره را فقط برای مذاکره می‌خواهد تاکنون به تدوین مدالیته که قانون شناخته شده مذاکرات است تن نداده است.

مدیر مسوول «کیهان» اضافه کرد: از هم‌اکنون می‌توان حدس زد که مذاکرات مسکو نیز دستاوردی به دنبال نخواهد داشت و اگر قرار باشد مذاکرات در این بستر صورت پذیرد- که شواهد این‌گونه نشان می‌دهند- حضور ما در مذاکرات مسکو، تامین نیاز دشمن به «مذاکره» است و بهتر آنکه در مذاکرات بعدی- چه مسکو و چه هر نقطه دیگر- شرکت نکنیم.