هیچ دستگاهی نمی‌تواند بدون تایید این کمیته، نمایندگان بازمانده از مجلس نهم را به خدمت بگیرد

دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: «بسیاری از نمایندگان این دور از مجلس تا مدتی دیگر همکاران ما در دولت خواهند بود» این بخشی از سخنان محمود احمدی‌نژاد بود در جلسه سوال از رییس‌جمهور. حالا هم دولت تصمیم گرفته است تا برای عملیاتی کردن سخنان رییس‌جمهور، کمیته‌ای را تشکیل دهد که مسوولیتش جذب جاماندگان مجلس نهم به بدنه دولت است. اقدامی که اگرچه دست کم از مجلس ششم به این سو مسبوق به سابقه بوده، اما هیچ‌گاه این چنین حالت رسمی به خود نگرفته بود. به این‌ترتیب با دستور محمود احمدی‌نژاد کمیته‌ای متشکل از برخی معاونت‌های ریاست جمهوری و به ریاست معاون اول تشکیل شده و ماموریت دارد تا برخی از نمایندگانی را که از راه یافتن به دوره نهم ریاست جمهوری باز مانده‌اند، برای فعالیت در بدنه دولت به خود جذب کند.

آن‌گونه که خبرگزاری مهر گزارش داده است، این کمیته به ریاست محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور تشکیل شده و لطف‌الله فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، حمید بقایی معاون اجرایی ریاست جمهوری، ابراهیم عزیزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور اعضای آن هستند.

کمیته مزبور، البته یک مصوبه مهم هم دارد که با نظر رییس‌جمهور به تصویب رسیده است. بر اساس این مصوبه هیچ دستگاه و نهادی نمی‌تواند بدون هماهنگی و تایید این کمیته، نمایندگان بازمانده از مجلس نهم را در دستگاه‌های اجرایی به خدمت بگیرد. این مصوبه تقریبا تکلیف تمام دستگاه‌های دولتی را در جذب نمایندگان بازمانده روشن کرده و به نظر می‌رسد که باید نوعی از گزینش را هم در خود به صورت مستتر داشته باشد. شاهد این مدعا هم جلسه‌ای است که دولت نمایندگان بازمانده را به آن دعوت کرده و از آنان خواسته تا فرم‌هایی را در این باره پر کنند.

جالب آنکه همه بازماندگان به این جلسه دعوت نشده و تنها برخی از آنها در این جلسه حضور داشتند. بر همین اساس به نظر می‌رسد که از جمله برنامه‌های این کمیته که نظر آنها بر همه دستگاه‌های دولتی فرض است، انتخاب نمایندگانی است که از قابلیت همکاری کردن با دستگاه‌های دولتی برخوردار هستند و به همین جهت هم باید طبیعتا از جمله نمایندگان همسو با دولت باشند.

اگرچه خبر بیشتری درباره شرح وظایف این کمیته منتشر نشده است؛ اما ظواهر امر این موضوع را تایید می‌کند. به همین دلیل هم بعید به نظر می‌رسد که از مجموع ۱۹۶ نماینده‌ای که نتوانستند به مجلس نهم راه پیدا کنند، همه آنها یا تعداد قابل‌توجهی از آنها بتوانند از این پس در دستگاه‌های دولتی و اجرایی فعالیت کنند.

جذب رسمی نمایندگان سابق به دولت

این رسمیت بخشیدن به حضور نمایندگان در دولت و گزینش آنها توسط کمیته‌ای زیر نظر رییس‌جمهور، اولین بار است که به صورت کاملا رسمی تحقق پیدا می‌کند.

با رجوع به حافظه تاریخی این مطلب روشن می‌شود که قبلا هم اگرچه این اتفاق صورت می‌گرفت، اما هرگز حالت رسمی و کانالیزه شده نداشت. به عنوان نمونه در اواخر عمر مجلس هفتم، محمدرضا باهنر که در آن ایام رابطه بهتری با دولت داشت، مامور شده بود تا اسامی نمایندگانی را که نتوانستند به مجلس هشتم راه پیدا کنند همراه با تخصص آنها و البته تمایلشان برای حضور در دولت جمع‌آوری کند و به دستگاه‌های دولتی بدهد. این هم البته خیلی رسمی و اداری پیگیری نمی‌شد و باهنر در واپسین روزهای کاری مجلس هفتم در صحن علنی این کار را انجام می‌داد.

در مجلس ششم هم مشابه این وضع وجود داشت. در آن مجلس به دلیل آنکه تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان مجلس رد صلاحیت شده و از ورود به مجلس هفتم بازمانده بودند، دولت به صورت محدود و غیررسمی برخی از آن نمایندگان را برای فعالیت در دولت دعوت کرد. تا قبل از آن، به گواه برخی از فعالان سیاسی چنین موضوعی وجود نداشته است.

اگرچه برخی از این فعالان معتقدند که آغاز این حرکت در مجلس ششم به دلیل رد صلاحیت‌های گسترده صورت گرفته بود، به علاوه آنکه این کار هم به صورت محدود انجام گرفت.چرا که بسیاری از آنها به غیر از نمایندگی، شغل دیگری نداشتند اما تداوم آن در مجلس هفتم و البته هشتم که این مورد آخر رسمی و اداری‌تر است، باید با هدف جذب نمایندگان خاصی صورت گرفته باشد که بخش قابل توجهی از آنها دست کم در دانشگاه فعالیت دارند. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که مهم‌ترین شاخص جذب این نمایندگان، همسویی با دولت باشد.

جلسه ای با مدعوین خاص

در همین باره تعدادی از نمایندگانی که به جلسه «دعوت همکاری با دولت» دعوت شده‌اند از جزئیات این جلسه گفتند، محمود احمدی بیغش نماینده شازند در مجلس هشتم که از ورود به کارزار انتخاباتی مجلس نهم بازماند، در گفت‌وگو با مهر در این باره گفت: کمیته‌ای با دستور آقای احمدی‌نژاد شکل گرفت تا از نمایندگانی که در دوره نهم نیستند دعوت به همکاری شود و از تجربه و تخصص آنها در بخش‌های مختلف استفاده شود. وی ادامه داد: ریاست این کمیته را معاون اول رییس‌جمهور بر عهده دارد.

حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده دیگر مجلس هشتم که موفق به کسب حداکثر آرا برای ورود به مجلس نهم نشد نیز در این باره گفت: چندی پیش از نمایندگان بازمانده از ورود به مجلس نهم دعوتی شد و نمایندگان فرم‌هایی پر کردند. از من هم دعوت شد اما‌ترجیح می‌دهم در دانشگاه باقی بمانم. وی ادامه داد: گویا قرار است نمایندگان را در بخش‌هایی از دولت مشغول کنند.

اما عماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هشتم هم در این باره گفت: از من دعوتی به عمل نیامده اما شنیده‌ام که برخی نمایندگان به جلسه‌ای دعوت شدند و فرم پر کرده‌اند. البته معتقدم نمایندگانی که از گذشته در دستگاه یا نهادی استخدام باشند دیگر نیازی به دعوت دولت ندارند.