زورآزمایی رقبا در دو نشست

شانس لاریجانی برای سکانداری مجدد بهارستان افزایش یافت

آخرین زورآزمایی بر سر ریاست مجلس نهم

دنیای اقتصاد- روز گذشته بر اساس دعوتی که از سوی حامیان دو نامزد ریاست مجلس نهم، علی لاریجانی و غلامعلی حدادعادل صورت گرفته بود، دو جلسه مجزا در بهارستان (ساختمان مجلس مشروطه) و پاستور (ساختمان مجلس قدیم) برگزار شد.

در جلسه حامیان لاریجانی که تحت عنوان «فراکسیون رهروان ولایت» برگزار شده بود، با ۱۵۰ رای افراد حاضر در جلسه، علی لاریجانی به عنوان نامزد این فراکسیون برای ریاست مجلس آینده برگزیده شد. در بهارستان نیز که جلسه حامیان حدادعادل با حضور ۹۰ تن برگزار شد، حاضران با «رای‌گیری صلواتی»، حداد عادل را به عنوان نامزد منتخب خود برای ریاست مجلس برگزیدند. آنگونه که سایت خبرآنلاین (نزدیک به لاریجانی) گزارش داده است از ۱۵۳ رای ماخوذه از حاضران در نشست فراکسیون رهروان ولایت علی لاریجانی با کسب ۱۵۰رای نامزد ریاست مجلس نهم شد و پس از برگزیدن رییس مجلس نوبت به انتخاب نواب رییس رسید که از ۱۵۰ رایی که در این انتخابات اخذ شد، محمدرضا باهنر با ۱۱۹ رای و غلامرضا مصباحی مقدم با ۸۵ رای انتخاب شدند و محمدحسن ابوترابی‌فرد هم با ۶۴ رای در رتبه بعدی قرار گرفت. همچنین علیرضا منادی (نماینده تبریز) با ۸۵ رای، جواد جهانگیر‌زاده (نماینده ارومیه) با ۸۲ رای، حسین سبحانی‌نیا (نماینده نیشابور) با ۷۵ رای، رمضان شجاعی (نماینده ساری) با ۵۲ رای، غلامرضا کاتب (نماینده گرمسار) با ۵۱ رای، شاهین محمد صادقی (نماینده کازرون) با ۴۷ رای به عنوان دبیران هیات‌رییسه انتخاب شدند و محمد آشوری (نماینده بندرعباس) با ۵۲ رای، عبدالرضا مصری (نماینده کرمانشاه) با ۵۰ رای، سید‌شریف حسینی (نماینده اهواز) با ۵۴ رای نیز به عنوان کارپردازان هیات‌رییسه برگزیده شدند.

گلایه حداد از نحوه انتخاب رییس مجلس

اما خبرگزاری مهر گزارش داده است که در جلسه حامیان حداد عادل، ۹۰ تن از منتخبان مجلس نهم حضور داشتند که غلامعلی حدادعادل از سوی حاضرین به عنوان رییس مجلس انتخاب شد. نیره اخوان نیز در همین رابطه به ایسنا گفت: در این جلسه رای‌گیری به شکل صلواتی بود و حاضرین ریاست حداد عادل بر مجلس نهم را مورد تایید قرار دادند.

حدادعادل هم در جلسه بهارستان طی سخنانی گفت: حقیقت این است که مجلس نهم آغاز پرچالشی یافته. البته همیشه انتخاب رییس مجلس با گفت‌وگو و حرف و سخن همراه بوده، اما این بار بیش از هر زمان دیگری مساله‌ساز شده است. به گزارش فارس، وی با تاکید بر اینکه موضوع انتخاب رییس مجلس بحث اصلی کوچه و بازار و رسانه‌های داخلی و خارجی است، گفت: فعالان سیاسی در این خصوص موضع گرفته‌اند؛ رقابت برای انتخابات امر لازمی است و خیلی وقت‌ها مفید است. فی‌نفسه مذموم نیست به شرط اینکه در چارچوب اصول و ضوابط اسلامی بوده و اخلاق رعایت شود. وی ادامه داد: آنچه در این روزها شاهد هستیم این است که این رقابت که به نظر کاملا می‌تواند در چارچوب اصولگرایی و با حفظ وحدت اصولگرایی صورت گیرد منجر به انشعاب و انشقاق در اصولگرایی شده است.

تاکید لاریجانی بر حفظ استقلال مجلس

از سوی دیگر علی لاریجانی در نشست فراکسیون رهروان ولایت گفت: در مجلس هشتم تلاش کردم استقلال مجلس را تامین کنم و بر آن تکیه داشته باشم. به گزارش سایت خبرآنلاین، نماینده مردم قم با بیان اینکه آنچه مهم است آنکه ما باید مجلسی کار‌آمد داشته باشیم، گفت: مجلس یکی از ارکان کشور است که باید آن را کار‌آمد کرد و از این جهت لازم است مجلس دارای استراتژی و اولویت‌بندی باشد تا دچار روزمرگی نشود. منتخب مردم قم در مجلس نهم با بیان اینکه بنده بر استقلال مجلس تاکید دارم، گفت: استقلال به معنای ستیز نیست. استقلال؛ یعنی نمایندگان مردم مستقل تصمیم بگیرند، نه آنکه گروهی بخواهند از طریق پیامک چیزی را به آنها القا کنند. رییس مجلس هشتم با بیان اینکه آنچه برای کشور مهم است، استقلال مجلس است، گفت: چه در زمان اصولگرایی و چه در زمان غیر‌اصولگرایی، هر وقت استقلال مجلسه لطمه دیده، کشور صدمه خورده است. ما با قوای دیگر برادر هستیم، اما باید عزتمندانه رفتار کنیم؛ چراکه اگر مجلسی قوی نباشد، نمی‌تواند دست برادر خود را بگیرد؛ بنابراین مساله استقلال مجلس، یعنی داشتن تعامل عزتمندانه و همه باید در این مسیر تلاش کنیم که نمایندگان عزتمندانه زندگی کنند.

عدم شرکت حامیان لاریجانی در نشست مشترک

با وجود صف آرایی های جداگانه حامیان لاریجانی و حداد در نشست‌های دیروز، برخی از اصولگرایان از برگزاری نشست مشترک همه اصولگرایان در عصر امروز خبر داده‌اند، اما کاظم جلالی، نماینده شاهرود و دبیر فراکسیون رهروان ولایت می‌گوید: با توجه به بداخلاقی‌های انجام شده از سوی دوستان، دیگر ضرورتی ندارد که ما در جلسه مشترک شرکت کنیم، از این رو لیست این فراکسیون در روز دوشنبه هفته جاری همزمان با انتخابات هیات رییسه در صحن علنی مورد رای‌گیری قرار می‌گیرد.

عکس: خبرگزاری مهر