دنیای اقتصاد- دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید: دولت فعلا هیچ تصمیم و برنامه‌ای برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ندارد؛ محمدرضا فرزین، دلیل این تصمیم دولت را نیز به صراحت اعلام می‌کند: «مشکلات مصوبه مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه ۱۳۹۱»؛ مشکلاتی که دولتمردان و در راس آنها رییس‌جمهور چند روزی است مرتب از آن نام می‌برند و مجلس را به تصویب بودجه‌ای «تورم زا» و «محدودکننده دولت» متهم می‌کنند. سخنگوی اقتصادی دولت هم هفته گذشته علت تعویق در اجرای فاز دوم هدفمندی را تغییرات لایحه بودجه عنوان کرد و گفت که دولت در ستاد هدفمندی یارانه‌ها و با حضور محمود احمدی‌نژاد در حال برنامه‌ریزی مجدد درباره چگونگی و زمان اجرای مرحله دوم هدفمندی است. اینک، اما دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها به صراحت می‌گوید: «با توجه به مشکلات مصوبه مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه ۱۳۹۱ دولت فعلا هیچ تصمیم و برنامه‌ای برای اجرای گام دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها ندارد. بنابراین تمام قیمت‌های مربوط به حامل‌های انرژی همچنان به روال مرحله نخست ادامه می‌یابد». فرزین: دولت فعلا برنامه‌ و تصمیمی برای اجرای مرحله دوم هدفمندی ندارد

تاخیر بیشتر در فاز دوم یارانه

دنیای اقتصاد - زهرا واعظ - «دولت فعلا هیچ برنامه و تصمیمی برای اجرای گام دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها ندارد.» این آخرین اظهارنظر دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است، آن هم درست زمانی که همگان منتظرند تا دولت به یکباره همانند مرحله اول اجرای قانون، میزان افزایش قیمت‌های انرژی را اعلام کند و در واقع فاز دوم را کلید بزند؛ اما با این اظهار نظر، به نظر می‌رسد که زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بیشتر از آنچه که قبلا پیش‌بینی شده بود، به تاخیر خواهد افتاد.

پیش‌تر و همزمان با رسیدن به روزهای پایانی سال ۹۰ و اظهارنظرهای دولتمردان در خصوص تاکید بر اجرای قانون تا پایان سال، گمانه‌زنی‌ها از اجرای فاز دوم تا انتهای سال حکایت داشت؛ اما با تصویب یکی دو مصوبه از سوی مجلس، موانعی بر سر راه هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفت که اجرای آن را به سال جدید موکول کرد. با این حال دولت با واریز مابه‌التفاوت یارانه نقدی مرحله اول و دوم در ایام تعطیلات نوروز، بر اصرار خود مبنی بر اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در زمانی هرچه سریع‌تر تاکید کرد.

در این میان لاریجانی رییس مجلس اجرای فاز دوم بدون مصوبه مجلس را ایجاد‌کننده «توفان تورم» نامید و در عین حال از تلاش دولت برای کسب درآمد از فاز دوم هدفمندی با بنزین ۲ هزار تومانی و گازوئیل و برق چند برابری خبر داد. کار تا به آنجا پیش رفت که نمایندگان مجلس با پیشنهاد ۱۳۵ هزار میلیارد تومانی دولت برای بودجه هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۱ مخالفت کردند و با چند بار کم و زیاد کردن ارقام هدفمندی نهایتا بودجه ۶۶ هزار میلیارد تومانی در صحن مجلس به تصویب رسید، اما این امر به مذاق دولتی‌ها چندان خوش نیامد؛ چراکه همه آنچه را که دولت برای اجرای فاز دوم برنامه‌ریزی کرده بود، بی‌اثر کرد. در اولین واکنش به این تغییرات، وزیر اقتصاد هفته پیش علت تعویق اجرای فاز دوم هدفمندی را تغییرات در لایحه بودجه عنوان کرد و گفت که به همراه رییس‌جمهور در ستاد هدفمندی یارانه‌ها در حال برنامه‌ریزی مجدد درباره چگونگی و زمان اجرای مرحله دوم هدفمندی هستیم.

وزیر نیرو نیز در این باره اعلام کرد که دولت در نظر داشته فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را از ابتدای سال‌جاری در کشور اجرایی کند، اما مصوبه مجلس طراحی دولت برای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را به هم زده است. مجید نامجو البته تاکید کرد که دولت با تغییراتی اصرار دارد فاز دوم در اولین فرصت به اجرا درآید.

فرزین: فعلا برنامه‌ای نداریم

اینک اما دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها می‌گوید که " با توجه به مشکلات ناشی از مصوبات مجلس در قانون بودجه ۹۱، دولت فعلا هیچ برنامه و تصمیمی برای اجرای گام دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها ندارد." محمدرضا فرزین در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع رسانی دولت خبر افزود: طبیعی است اطلاع‌رسانی این موضوع همچون روال گذشته در ستاد هدفمندی یارانه‌ها در آینده صورت خواهد گرفت و اطلاعات جدید منتشر خواهد شد؛ بنابراین هر گونه گمانه‌زنی فردی و گروهی فاقد اعتبار است. فرزین گفت: ما از مردم می‌خواهیم کاملا اطلاعات خودشان را از دبیرخانه ستاد هدفمندی یارانه‌ها و دولت دریافت کنند. فرزین افزود: بنابر این تمام قیمت‌های مربوط به حامل‌های انرژی همچنان به روال مرحله نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها ادامه می‌یابد.

حسینی: هیچ چیز معلوم نیست

از سوی دیگر وزیر اقتصاد نیز که از منتقدان جدی تغییر بودجه هدفمندی در مجلس است دیروز در حاشیه همایش سیاست‌های پولی مالی گفت که هنوز زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مشخص نیست.به گزارش خبرگزاری مهر، شمس‌الدین حسینی در جمع خبرنگاران در مورد افزایش قیمت آب و برق در فاز دوم هم گفت: در این زمینه نیز هنوز هیچ چیز به تصویب نرسیده و مشخص نیست.

سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص مغایرت بودجه سال‌جاری با برنامه پنجم توسعه گفت: بودجه در قالب ضوابط اجرایی به جریان در می‌آید و هم‌اکنون معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در حال اخذ نظر دستگاه‌ها است. وی ادامه داد: با توجه به قانون و دغدغه‌های رییس‌جمهور که در ابلاغیه وی آمده، رابطه اجرایی برای اجرای قانون بودجه سال‌جاری طراحی می‌شود و متناسب با ضوابط اجرایی کار به اجرا در خواهد آمد. وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: تلاش ما این بوده است که قانون بودجه در راستای برنامه پنجم توسعه باشد.

تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اختصاص منابع ارزی برای حمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت: ‌ما به دنبال این هستیم که تولید‌کننده و صادر‌کننده نگرانی و دغدغه‌ای از نوسانات نرخ ارز نداشته باشد؛ به همین دلیل یکی از تصمیمات اخذ شده تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای بود. حسینی گفت: برای این منظور ۲۴ میلیارد دلار منابع ارزی برای تامین مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای تخصیص یافت. در عین حال، تلاش می‌کنیم با همگرایی با بخش‌های مختلف مثل صندوق توسعه ملی، سیستم بانکی و قانون بودجه منابعی که در قالب سرمایه خارجی می‌توانیم جذب کنیم، پشتیبانی‌‌های مناسب برای آنها صورت گیرد.

تعویق تا مهرماه؟

خبرآنلاین نوشت: در لایحه پیشنهادی دولت رقمی معادل ۱۳۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها پیشنهاد شده بود که بر همین مبنا دولت پیش از تصویب بودجه در مجلس مبلغ ۲۸ هزار تومان به عنوان مازاد یارانه مرحله دوم در حساب خانوارها را بلوکه کرد. اما مجلس این رقم را به کمتر از نصف کاهش داده است، دقیقا فرآیندی که در فاز اول اجرا اتفاق افتاد و دولت هم بدون عدول از قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و بنابر تشخیص هیات دولت، اجرای قانون را ۹ ماه به تاخیر انداخت. این بارهم به نظر می‌رسد دولت اجرای فاز دوم را از مهرماه آغاز کند تا در واقع ضمن عملی کردن ارقام پیشنهادی خود بدون زیرپاگذاشتن قانون، مصوبه مجلس را هم اجرایی کرده باشد.