پاسخ سلطانیه به فضاسازی‌ها درباره «فردو»

دنیای‌اقتصاد- یک روز پس از برگزاری مذاکرات بغداد، تازه‌ترین گزارش فصلی آژانس اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران به طور غیررسمی منتشر شد. گزارشی که از مشاهده اورانیوم غنی‌شده تا سطح ۲۷ درصد در تاسیسات اتمی فردو خبر داده است. علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس این گزارش را نشانه صلح‌آمیز بودن فعالیت‌ها و پیشرفت فناوری ایران توصیف کرد. سلطانیه همچنین در واکنش به مانور رسانه‌های غربی درباره بخشی از گزارش یادشده مبنی بر اینکه در فردو نشانه‌هایی از اورانیوم غنی شده تا سطح ۲۷ درصد دیده شده، گفته است: همان‌گونه که در گزارش آژانس آمده است این امر یک بحث فنی عادی است که توسط کارشناسان در حال بررسی است. یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس اتمی در گزارش تازه خود درباره برنامه هسته‌ای ایران از تهران خواسته است «به توافق نهایی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره یک رویکرد ساختاری همان طور که با آقای جلیلی در تاریخ اول خردادماه ۱۳۹۱ در تهران توافق شد، شتاب بخشد و در عین حال گام‌هایی را در جهت اجرای کامل توافقنامه پادمانی و دیگر تعهداتش بردارد.»

سلطانیه: فضاسازی رسانه‌ای است

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا، درباره ادعای برخی رسانه‌های غربی مبنی بر پیدا شدن نشانه‌هایی از تولید اورانیوم با غلظت ۲۷ درصد در ایران گفت: همانگونه که در گزارش آژانس آمده است این امر یک بحث فنی عادی است که توسط کارشناسان در حال بررسی می‌باشد.

سلطانیه تصریح کرد: پرداختن به این مسائل جزئی و فنی که در تاسیسات غنی‌سازی کشورهای دیگر نیز رخ می‌دهد، نشانه اهداف سیاسی برخی از رسانه‌ها است.

سفیر ایران در آژانس تصریح کرد: برجسته سازی و سیاسی کردن یک موضوع فنی، نشان دهنده تلاش برخی برای مخدوش کردن فضای همکاری سازنده ایران و آژانس است. سلطانیه درباره گزارش جدید آمانو نیز اظهار کرد: گزارش ارائه شده برای شورای حکام آژانس در حقیقت سند تاریخی دیگری برای اثبات حقانیت و صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران و بی‌اساس بودن ادعاها در خصوص ابعاد غیر صلح‌آمیز است. سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس تصریح کرد که این گزارش همچنین ثابت می‌کند، فعالیت‌های هسته‌ای ایران به‌ویژه غنی‌سازی با موفقیت کامل و بدون وقفه زیر نظر آژانس ادامه دارد. سلطانیه یادآور شد: در این گزارش آمده است که بیش از شش تن اورانیوم «تا غنای ۵ درصد» با موفقیت تولید شده و نیز در گزارش از تولید بیش از ۱۴۰ کیلو اورانیوم «تا غنای ۲۰ درصد» خبر داده شده است. سفیر ایران در آژانس اظهارکرد که این آمار نشانه موفقیت‌های کشورمان در زمینه علم و فناوری است.

سلطانیه گفت: آقای آمانو در گزارش خود، سفر اخیر خود به تهران و دیدار با دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر امورخارجه ایران را مثبت ارزیابی کرده است. وی تصریح کرد: این امر نشان‌دهنده همکاری مسوولانه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محسوب می‌شود.

واکنش محتاطانه آمریکا به گزارش آژانس

در همین حال، خبرگزاری رسمی چین با اشاره به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راجع به فعالیت‌های غنی‌سازی ایران نوشت: آمریکا واکنش کاملا احتیاط آمیزی به این گزارش داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شینهوا، ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه گفت: ما از این گزارش و یافته‌های آن آگاه هستیم. سطح غنی سازی بیشتر از ۲۰ درصد است. نولاند در واکنش به سوالی درباره راهکارهای آمریکا در مقابل این گزارش تاکید کرد: کاخ سفید منتظر اطلاعات بیشتری در مورد منشا این اقدام خواهد ماند.

وی تصریح کرد: درک ما این است که آژانس پیگیری‌های لازم را با مقامات ایرانی برای درک بهتر منشا غنی‌سازی با غنای بیشتر را انجام خواهد داد.

نولاند گفت: در مورد این موضوع توضیحات زیادی می‌تواند وجود داشته باشد از جمله توضیحاتی که ایران به آژانس ارائه کرده است.

درخواست‌های آمانو از ایران

مدیرکل آژانس اتمی در گزارش فصلی جدید خود که شامگاه جمعه در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار گرفت، از ایران خواسته به توافق نهایی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره یک رویکرد ساختاری شتاب بخشد و در عین حال گام‌هایی را در جهت اجرای کامل توافقنامه پادمانی و دیگر تعهداتش بردارد.

به گزارش ایسنا، یوکیا آمانو در این گزارش با تاکید بر اینکه «آژانس به راستی‌آزمایی نبود انحراف در مواد هسته‌ای اعلام شده در تاسیسات هسته‌ای اعلام شده توسط ایران تحت توافقنامه پادمانی این کشور ادامه می‌دهد» ادعا کرد که چون «ایران همکاری لازم را از جمله از طریق اجرا نکردن پروتکل الحاقی ارائه نمی‌دهد، آژانس قادر نیست تضمین معتبری را درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران ارائه کند و بنابراین به این نتیجه برسد که کلیه مواد هسته‌ای در ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز به کار می‌رود.»

وی که هفته گذشته پس از دو دور مذاکرات ایران و آژانس در وین راهی تهران شده و با علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه، سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و مذاکره کرده بود، در این گزارش افزوده است: در خصوص یک رویکرد ساختاری برای روشن ساختن مسائل مطرح شده در زمینه گزارش نوامبر ۲۰۱۱ (آبان‌ماه ۱۳۹۰) مدیرکل پیشرفت حاصل شده است. مدیرکل آژانس در ادامه از ایران خواسته است تا «به توافق نهایی درباره این رویکرد ساختاری همانطور که با آقای جلیلی در تاریخ ۲۱ مه ۲۰۱۲ (اول خردادماه ۱۳۹۱) در تهران توافق شد شتاب بخشد.»

وی از ایران همچنین خواسته است تا «در سریع‌ترین زمان ممکن با آژانس درباره ماهیت این مسائل از جمله از طریق ارائه دسترسی سریع به سایت پارچین وارد تعامل شوند.» آمانو که سفر خود به تهران را مثبت ارزیابی کرده بود و از امضای خیلی سریع توافقی با تهران خبر داده بود در این گزارش از ایران خواسته مطابق با قطعنامه‌های شورای حکام و شورای امنیت «گام‌هایی را در جهت اجرای کامل توافقنامه پادمانی و دیگر تعهداتش بردارد.»

وی از جمله این گام‌ها به «اجرای مفاد پروتکل الحاقی، اجرای کد اصلاحیه‌ ۳/۱، بخش عمومی ترتیبات کلی توافقنامه پادمان، تعلیق فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و تعلیق فعالیت‌های مربوط به آب سنگین» اشاره کرده است.

فعالیت‌های اعلام شده فعالیت‌های اعلام نشده

در گزارش آمانوهمچنین ادعا شده است: در حالی که آژانس به راستی‌آزمایی نبود انحراف در مواد هسته‌ای اعلام شده در تاسیسات هسته‌ای اعلام شده توسط ایران تحت توافقنامه پادمانی این کشور ادامه می‌دهد، با توجه به اینکه ایران همکاری لازم را از جمله از طریق اجرا نکردن پروتکل الحاقی ارائه نمی‌دهد، آژانس قادر نیست تضمین معتبری را درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران ارائه دهد و بنابراین به این نتیجه برسد که کلیه مواد هسته‌ای در ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز به کار می‌رود.

قطعنامه‌های شورای حکام و شورای امنیت

این گزارش افزوده است: مدیرکل از ایران می‌خواهد همان طور که در قطعنامه‌های الزام‌آور شورای حکام و قطعنامه‌های اجباری شورای امنیت آمده است گام‌هایی را در جهت اجرای کامل توافقنامه پادمانی و دیگر تعهداتش بردارد از جمله: اجرای مفاد پروتکل الحاقی این کشور، اجرای کد اصلاحیه‌ ۳/۱، بخش عمومی ترتیبات فرعی توافقنامه پادمان، تعلیق فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و تعلیق فعالیت‌های مربوط به آب سنگین.

آمانو در گزارش خود تصریح کرده است: همان‌طور که قبلا اشاره شد در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۱ (آبان‌ماه ۱۳۹۱) شورای حکام قطعنامه‌ GOV/۲۰۱۱/۶۹ را تصویب کرد که در آن علاوه بر بسیاری از مسائل دیگر تاکید کرد که لازم است ایران و آژانس گفت‌وگویشان را با هدف حل فوری همه مسائل مهم باقی‌مانده به منظور ارائه شفاف‌سازی در زمینه آن مسائل از جمله دسترسی به همه اطلاعات، اسناد، سایت‌ها، مطالب و کارکنان مربوطه در ایران

افزایش دهند. شورای حکام علاوه بر آن از ایران خواست که به طور جدی و بدون پیش‌شرط در مذاکرات با هدف احیای اعتماد بین‌المللی نسبت به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه‌ هسته‌ای ایران شرکت کند.

با توجه به این مساله تیمی از آژانس برای دو دور مذاکرات در ماه ژانویه و فوریه سال ۲۰۱۲ به ایران سفر کردند. درطول این مذاکرات، ایران وآژانس نتوانستند به توافقی درباره رویکرد ساختاری برای شفاف‌سازی همه مسائل باقیمانده مربوط به برنامه هسته‌ای ایران دست یابند؛ ایران یک بیانیه مقدماتی ارائه کرد که در آن نگرانی‌های آژانس را رد کرد. آژانس سوالات اولیه درباره پارچین و کارشناس خارجی را به ایران ارائه کرد که هنوز پاسخی درباره آنها دریافت نکرده است و ایران اعلام کرد که نمی‌تواند دسترسی به سایت پارچین را در اختیار آژانس قرار دهد.

عباسی: هنوز درباره بازدید از پارچین قانع نشده‌ایم

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بازدید از پارچین بنابر فشار کشورهایی که از آژانس می‌خواهند در این زمینه تحقیق کند مورد علاقه آژانس اتمی است؛ اما ما هنوز در این زمینه قانع نشده‌ایم و دلایل و مدارکی به ما ارائه نشده است که راجع به پارچین که یک مجموعه نظامی است بازدیدی ترتیب دهیم.

به گزارش ایسنا، فریدون عباسی، بعداز ظهر شنبه در حاشیه مراسم گرامیداشت شهید علیمحمدی که در دانشکده فیزیک دانشگاه تهران برگزار شد، درباره‌‌ گزارش فصلی یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس مبنی بر توافق ساختاری با ایران درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان افزود: توافق ساختاری باید به گونه‌ای باشد که تمام فرآیندها در آن ثبت شده باشد؛ به این معنا که ما مباحث‌مان را با آژانس از کجا می‌خواهیم آغاز کنیم و در هر بحثی می‌خواهیم چه نتیجه‌ای بگیریم و چگونه آن بحث را پایان دهیم و هر موضوعی که آغاز می‌کنیم و دیگر آن موضوع پایان داده می‌شود و دوباره باز نشود. اینها مباحثی است که در رویکرد ساختاری می‌خواهیم به آن بپردازیم.

عباسی در پاسخ به این پرسش که آیا این گزارش تاثیری در نشست ایران و ۱+۵ خواهد داشت، گفت: نه این طور فکر نمی‌کنم، بلکه آن را بسیار سازنده می‌دانم؛ زیرا هرچه اطلاعات بیشتری از جانب آژانس منتشر شود ما نیز بر اساس همان محورهایی که مکتوب شده است با آنها صحبت می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در مورد خواسته آژانس مبنی بر بازدید از سایت پارچین نیز گفت: بازدید از پارچین بنابر فشار کشورهایی که از آژانس می‌خواهند در این زمینه تحقیق کند مورد علاقه آژانس است، اما ما هنوز در این زمینه قانع نشده‌ایم و دلایل و مدارکی به ما ارائه نشده است که راجع به پارچین که یک مجموعه نظامی است، بازدیدی ترتیب دهیم. ما در پارچین سایت هسته‌ای نداریم که بخواهیم فعلا وارد آن بحث شویم. وی ادامه داد: آنها می‌خواهند که پارچین را ببینند؛ اما اگر هم قرار باشد بازدیدی صورت گیرد ما باید قانع شویم که آنجا جزو مکان‌هایی است که باید در معرض بازدید آنها قرار دهیم.

اهل معامله هستیم

خبرنگاری در مورد خط قرمز ایران در مورد غنی‌سازی و اصرار غرب مبنی بر متوقف کردن آن پرسید که عباسی گفت: ما برای رفع نیاز کشورمان از هیچ کس اجازه نمی‌گیریم. ما اهل معامله هستیم. قبلا گفته‌ایم که سوخت ۲۰ درصد را در اختیار ما بگذارید.

او توضیح داد: آنچه که ایران انجام داد بیشتر رفع نیاز بوده است که الحمدلله رفع شد و امروز ما جزو کشورهایی هستیم که می‌توانیم این سوخت را برای دیگران تامین کنیم. بهتر است دیگران راجع به تهیه‌ سوخت با کشور ما وارد مذاکره شوند نه اینکه بخواهند ما تولید سوختمان را تعطیل کنیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره نحوه پیگیری امضای توافق‌نامه بین ایران و آژانس نیز گفت: این موضوع در دست بررسی کارشناسان دو طرف است. گفت‌وگو‌ها در وین و تهران دنبال می‌شود و علی‌اکبر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس نیز در حال پیگیری این موضوع است و مذاکرات ادامه دارد. ما دنبال این هستیم که با آژانس گفت‌وگو کنیم و مسائل را حل کنیم. آژانس وظایف قانونی دارد که باید آن را انجام دهد ما هم حقوقی داریم و از حقوق خودمان دفاع می‌کنیم.