رئیس‌جمهور گفت: عضویت ایران درسازمان شانگهای رویدادی مهم است و از نظر اقتصادی ما به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا وصل شدیم. به گزارش «ایرنا» و «فارس»، سیدابراهیم رئیسی چهارشنبه‌شب در هفتمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم به حضور در اجلاس سازمان همکاری شانگهای و مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: در شانگهای و نیویورک موضوعات مهمی مطرح و پیگیری شد، عضویت ایران در شانگهای مهم است و از نظر اقتصادی به زیرساخت‌های آسیا وصل شدیم. اعضای شانگهای بخش قابل توجهی از جمعیت جهان و اقتصاد جهان را در اختیار دارند و ارتباط اقتصادی و تجاری ایران با این کشورها و زیرساخت‌ها به توسعه اقتصادی ما کمک شایانی می‌کند.

رئیس‌جمهور در ادامه به دیدار خود با همتای روسی اشاره کرد و گفت در حوزه‌های مختلف با روسیه کار می‌کنیم؛ نمونه آن مسیر کریدور شمال - جنوب، حوزه نفتی و انرژی است که اقدامات مشترک در حال انجام است و در حوزه‌های امور فضایی و تجاری موضوعات دنبال می‌شود. وی به نخستین سفر خود به تاجیکستان اشاره کرد و با یادآوری اینکه روابط تجاری ایران با این کشور تا ۶ برابر افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: همکاری‌های مختلفی با کشورهای همسایه داریم و اعتماد متقابل بین ما و اعضای شانگهای ایجاد شده است که به دنبال ارتقای آن هستیم.

رئیس‌جمهور سپس به سفر نیویورک و نشست‌ها و دیدارهای جانبی آن با سران کشورهای اروپایی، آسیایی، آمریکایی و آفریقایی اشاره کرد و گفت: در این نشست‌ها و دیدارها تضمین‌هایی که جمهوری اسلامی ایران باید بگیرد، مورد تاکید قرار گرفت. نکته‌ای که به آقای مکرون گفتم این بود که شما چقدر از آمریکا دنباله‌روی می‌کنید.

رئیسی افزود: در نشست با دبیر کل سازمان ملل نیز وی بر ظرفیت‌های بالای جمهوری اسلامی ایران تاکید داشت و به ایشان نیز تاکید کردم که سعی کنید سازمان ملل سازمان ملت‌ها باشد نه سازمان قدرت‌های بزرگ. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در نشست با رئیس‌جمهور فرانسه موضوع حقوق بشر به‌صورت کلی بیان شد، اظهار کرد: در گفت‌وگو با آقای مکرون موارد نقض حقوق بشر در غرب و اروپا و استانداردهای دوگانه آنان در موضوع حقوق بشر مورد تاکید قرار گرفت.

رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در آخرین متنی که برای مذاکرات ارائه کرده بر تضمین اعتمادآور تاکید داشته است، اظهار کرد: همچنین بر موضوع پادمان هم اشاره داشته‌‌ایم تا آژانس انرژی اتمی از مسائل سیاسی فاصله بگیرد که آقای مکرون می‌‌گفت پادمان برای این بود که بگوید آژانس تحت تاثیر مسائل سیاسی نیست که من در پاسخ موارد متعددی را از نقض این امر به ایشان یادآوری کردم.

وی افزود: رغبت بسیار زیادی برای فعالیت اقتصادی با ایران در کشورهای مختلفی که با سران آنها دیدار کردم وجود دارد و همگی آنان تاکید داشتند که برخلاف فضای تحریمی، ما دوست داریم با ایران همکاری کنیم. چه با مقامات همسایگان و چه با مقامات سایر کشورها که دیدار داشتیم این موضوع مطرح بود و ما هم دوست داریم که با همه کشورهای دنیا همکاری و تعامل داشته باشیم. البته کشورهایی که خودشان هم این آمادگی را برای تعامل داشته باشند. رئیس‌جمهور با اشاره به نشان دادن تصویر شهید سلیمانی در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: این پیامی برای مظلومیت جمهوری اسلامی و ملت ایران و خواست ایران برای محاکمه عاملان تروریسم دولتی بوده است. اگر عوامل این ترور مجازات نشوند، هرکس در دنیا می‌‌تواند هرکار تروریستی را صورت دهد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش، درباره ماجرای مهسا امینی اظهار کرد: زمانی که اولین خبر را در این مورد شنیدم در سمرقند بودم که به من خبر دادند این حادثه اتفاق افتاده؛ من همان‌جا با مسوولان تماس گرفتم و به وزیر کشور و بخش‌های دیگر گفتم که با حساسیت و به نحوی که مشکلی ایجاد نشود این موضوع را دنبال کنید. وی ادامه داد: وقتی من که از سمرقند برگشتم خبر فوت ایشان را به من دادند؛ با خانواده ایشان تماس گرفتم و با آنها ابراز همدردی کردم و گفتم این خبر نه برای من بلکه برای هر ایرانی تاثربرانگیز بوده است. به خانواده خانم امینی گفتم که این موضوع را حتما دنبال می‌‌کنم که اگر قصوری در این زمینه رخ داده باشد حتما مورد پیگیری قرار خواهد گرفت. رئیسی گفت: در این تماس تلفنی پدر مرحومه امینی و برادرشان به بنده ابراز محبت کردند و گفتند این تماس قوت قلبی برای ما است که بعدا نیز این مساله را در گفت‌وگویی بیان کردند. این موضوع در دولت و مجلس پیگیری شد و پزشکیِ قانونی نیز کار را دنبال کرد و همچنان نیز پیگیری‌‌ها در حال انجام است. رئیس‌جمهور بیان کرد: در ماجرای فوت این خانم که همه را متاثر کرد وظیفه مدیریتی و انسانی ما این است که این موضوع را پیگیری کنیم و من هم به‌عنوان یک مسوول عرض می‌‌کنم قصد ما در این قضیه شفاف‌‌سازی و اجرای عدالت است. رئیس‌جمهور تاکید کرد: برخی نهادها در زمینه علت فوت گزارش‌هایی داده‌‌اند؛ اما گزارش نهایی از سوی پزشکی قانونی هنوز اعلام نشده است و حتما در این زمینه، قوه قضائیه باید نظر حقوقی بدهد و ظرف چند روز آینده پزشکی قانونی نظر نهایی خود را اعلام خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ظرف این مدت اظهارنظرهایی در رسانه‌ها و در فضای حقیقی و مجازی نسبت به روش اجرای قانون مطرح شده است، گفت: پیشنهادها، انتقادات و نظراتی هست اما نگاه‌ها و نظرات و دیدگاه‌ها چه موافق و چه مخالف نباید از مطرح شدنش وحشت داشت.

رئیس‌جمهور ادامه داد: به نظر من اشکالی ندارد که افراد و دستگاه‌ها نسبت به اجرای قانون نظرات مختلف داشته باشند. بیان دیدگاه‌ها در این رابطه می‌‌تواند به ارتقای کار کمک کند. به نظر من مسوولان مربوطه باید نسبت به این دیدگاه‌ها توجه مثبت داشته باشند. البته این روشی که برای اجرای قانون وجود دارد ۱۵-۱۰ سال است که در حال اجرا است و برای این یکی دو سال اخیر نیست؛ اما اشکالی ندارد که در این رابطه از نظرات مختلفی که وجود دارد، در جهت بهتر شدن امور استفاده کرد.

رئیسی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره کرسی‌‌های آزاداندیشی و نظریه‌‌پردازی در دانشگاه و محافل علمی گفت: چه اشکالی دارد برای گفت‌وگو، نقد و حتی اعتراض نسبت به یک تصمیم مراکزی را قرار دهیم تا نسبت به برخی تصمیمات و روش‌ها اعتراض شود؟ معتقدم این قضیه به سلامت و ارتقای کار کمک جدی می‌کند.

وی افزود: مسوولان در حوزه‌های مختلف چه حوزه‌های تصمیم‌‌سازی چه حوزه‌های تصمیم‌‌گیری باید این قضیه را برای خودشان به عنوان یک امر کمک‌‌کننده در اجرای باصلابت کار در نظر بگیرند. باید از این نقدها به عنوان یک زمینه برای اصلاح استفاده کرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید حدفاصل بین اعتراض و اغتشاش مشخص شود. امکان دارد یک اعتراض و سخن مخالفی وجود داشته باشد، هیچ اشکالی ندارد و باید شنیده شود و شنیدن آن به اصلاح عمومی کمک می‌‌کند. کسانی که امروز مدافع امنیت کشور هستند از جمله پلیس و سپاه، شیرین‌‌ترین سرمایه خود یعنی جانشان را کف دستشان گذاشتند تا در کشور امنیت ایجاد شود. اینها جدا از مردم نیستند و جزو مردم هستند و حافظ امنیت و جان و مال مردم هستند. تعرض به اینها قابل تحمل نیست خط قرمز جمهوری اسلامی جان و مال مردم است.