با اینکه پیاده‌روی اربعین از میان جاده‌های خاکی و آسفالت ایران به سمت عراق از هفته‌‌ پیش شروع شده بود و موکب‌های ایرانی و عراقی، زائران را چشم به راه بودند، ختم آن در تهران و هم‌زمان با پیاده‌روی جاماندگان اربعین برگزار شد. ابراهیم رئیسی، غلامحسین اژه‌ای و محمد مخبر در این پیاده‌روی شرکت داشتند. هم‌زمان با این مراسم در دیگر شهرهای کشور نیز قضای جاماندن از سفر را پیاده ادا کردند.

 رکوردشکنی زائران حسینی

بعد از محدودیت‌های کرونا که از سوی دو کشور برای حضور در مراسم اربعین اعمال شده بود و بسیاری چنان که قصد داشتند، نتوانسته‌ بودند در این مراسم شرکت کنند، امسال همه دم را غنیمت شمردند.

سال ۹۶، دو میلیون و ۳۵۰ هزار ایرانی موفق شدند به زیارت امام حسین(ع) بروند این عدد در سال ۹۷ به دو میلیون نفر رسید. در سال ۱۳۹۸، تعداد زائران ایرانی که در مراسم اربعین در کربلا شرکت کردند، سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بود.

در سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا، عراق «اربعین» را با حضور بسیار محدود زائران خارجی برگزار کرد و زائران ایرانی نیز در آن مراسم حاضر نبودند. در سال ۱۴۰۰ و به دلیل تداوم وضعیت کووید-۱۹، دولت عراق در توافق با ایران، با ورود ۶۰ هزار زائر موافقت کرده بود که با باز شدن موقت مرزهای زمینی و خروج برخی زائران بدون ویزا از طریق شرکت هواپیمایی عراق، این تعداد به بیش از ۸۰ هزار نفر رسید.

احمد وحیدی، وزیر کشور گفته است که بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از مرزهای کشور عازم عتبات شدند. به گفته او، از میان زائران، بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به کشور بازگشته‌اند. با وجود برخی ناهماهنگی‌ها، امسال با کنترلی که انجام شده وضعیت مرزها در آرامش است و مسافران بی‌معطلی به شهرهای خود باز می‌گردند.

به گفته وحیدی، به‌طور متوسط ۲۰ دقیقه زمان معطلی مسافران برای پیدا کردن وسیله حمل و نقل بوده، درحالی که پیش از این ممکن بود زوار حتی یک روز معطل وسیله می‌ماندند.

پیش‌تر جاده‌ها در مرز مهران و ایلام یک طرفه می‌شد، اما الان با چهار بانده شدن جاده دیگر نیازی به یک طرفه شدن جاده وجود ندارد. در عین حال، امکانات و مواکب همچنان برقرار است و همه‌چیز برای پذیرایی از زوار آماده است.

وحیدی گفته است: ما یکی از بهترین و با شکوه‌ترین اربعین‌ها را داشتیم. اینکه بیش از سه میلیون نفر زائر به عراق رفتند نشان از گستردگی آن دارد.

سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین نیز گفته است: برای نخستین بار است که ماندگاری مسافر در پایانه‌های مرزی را نداریم و متوسط ماندگاری زائران در پایانه‌های مرزی برای بازگشت به کشور با وسایل نقلیه عمومی نیم ساعت است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته و همکاری‌های همه دستگاه‌ها اعم از دستگاه‌های دولتی، فراجا، ارتش و سپاه، اربعین امسال زائران با مشکلات کمتری روبه‌رو بودند.

به گفته وزیر کشور، زوار تا صبح اربعین، می‌توانستند با پاسپورت تمدید شده یا برگ تردد از مرزها عبور کنند.

از روز گذشته این فرصت تنها برای ایرانیانی وجود دارد که قصد بازگشت به ایران را دارند، در واقع مهلت آنها برای ورود به عراق به پایان رسیده است.

 ۱۰۰ دستگاه ون‌ از کارخانه به کربلا رفتند

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که تلاش شد امسال رعایت شود، موضوع حمل و نقل زائران بود. بر این اساس، مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ دستگاه ون خریداری شده از ایران‌خودرو دیزل برای کمک به جابه‌جایی زائران اربعین، عازم مرز مهران شد. این ون‌ها قرار است بعدتر به سیستم حمل و نقل شهری افزوده شود. به گفته او، علاوه بر این ۱۰۰ ون، ۵۰ دستگاه از ون‌های موجود و فعال در شبکه تاکسیرانی تهران هم عازم مرز مهران شدند تا تردد زائران به ویژه زائرانی که به کشور بازمی‌گردند، تسهیل شود. در همین حال، ۱۳۳ دستگاه اتوبوس خریداری شده توسط وزارت کشور برای حمل و نقل درون شهری، به‌طور موقت تا آخر برنامه اربعین به مهران اعزام شدند. مجموع اتوبوس‌ها ۲۰۰دستگاه بوده است.

 بازگشت ایمن زوار اربعین

از روز جمعه بازگشت زوار به کشور شروع شده است. مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر، از آمادگی همه دستگاه‌ها برای ارائه خدمات امدادی به زوار خبر داد و گفت: با توجه به ارزیابی‌های انجام‌شده زمینی و هوایی، شرایط مساعد است و آمادگی لازم در همه نهادهای امدادی از جمله جمعیت هلال احمر برای ارائه خدمات به مردم وجود دارد.

به گفته او جدی‌ترین نگرانی موجود برای بازگشت زائران خستگی زائران است به همین دلیل از زائران درخواست کرده عجله‌ای برای بازگشت نداشته باشند و با رعایت نکات ایمنی و آرامش و استراحت کافی، سالم و سلامت نزد خانواده‌های خود بازگردند.

مرادی‌پور گفت: خواسته ما از رانندگان این است که از سبقت و سرعت غیرمجاز پرهیز کنند. همچنین ممکن است برخی مسیریاب‌ها مسیرهای اشتباهی به رانندگان پیشنهاد کنند و آنها را به مسیرهای ناایمن هدایت کنند. بنابراین از رانندگان می‌خواهیم تا از راه‌های اصلی تردد کنند.

۹۳ فوتی‌ در پیاده‌روی اربعین

سازمان حج و زیارت اعلام کرد، ۹۳ نفر از ابتدای پیاده‌روی اربعین تا روز جمعه ۲۵ شهریورماه فوت شده‌اند.

البته این آمار بر پایه اطلاعات مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر است و تنها زائران بیمه‌شده که مشخصات آنها در سامانه سماح ثبت شده را در برمی‌گیرد. سفارت ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که این زائران بیشتر بر اثر تصادف یا مرگ طبیعی در پیاده‌روی اربعین فوت شده‌اند.