وزارت کشور و ستاد مرکزی اربعین نیز روز گذشته به دلیل آنچه مشکلات جدی در آن سوی مرز توصیف کردند از مردم درخواست کردند تا به هیچ‌وجه به مرزها مراجعه نکنند. خبرها همچنین حاکی از آن است که از روز گذشته گذرنامه ویژه اربعین دیگر صادر نشده است و به دلیل تکمیل ظرفیت پارکینگ‌ها، زائرانی که با وسیله‌ شخصی به سمت مرزها در حرکت هستند به هیچ‌وجه امکان حضور در پایانه‌های مرزی را ندارند.  از سوی دیگر به دلیل ازدحام بیش از حد زائران در کربلا و نجف سفرهای اتوبوسی به عراق نیز لغو شده است. درهمین حال روز گذشته ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با وزیر کشور دستوراتی برای رفع مشکلات موجود در مسیر پیاده‌روی زائرین صادر کرد. همچنین وزیر کشور با اشاره به حضور گسترده زائران پشت مرزها و گیت‌های ورودی عراقی اعلام کرد که صلاح نیست چنین تجمعات گسترده‌ای داشته باشیم. درعین حال بنا براعلام ستاد مرکزی اربعین سفرهای هوایی به عراق لغو نشده است.

مشکلات پیش‌بینی نشده چه بود‌؟

هرسال با نزدیک شدن به روز اربعین، بسیاری از مردم ایران برای حضور در مراسم اربعین در کربلا و نجف راهی عراق می‌شوند. امسال نیز همچون سال‌های گذشته زائران ایرانی به صورت گسترده به صورت پیاده یا با اتوبوس و هواپیما عازم عراق شدند، با این حال به نظر می‌رسد امکانات تدارک دیده شده در این کشور با تعداد زائران همخوانی نداشته و از همین‌رو ازدحام ایرانیان در دو شهر کربلا و نجف مشکلات جدی را ایجاد کرده است تا آنجا که روز گذشته تمامی مرزهای عراق به روی زائران ایرانی بسته شد.   این درحالی است که روز ۱۶شهریور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری ضمن پیش‌بینی جمعیت کثیر زائران به بیش از پنج میلیون نفر و شدت گرما از اتخاذ تدابیری در این خصوص خبر داده بود. با این حال ظاهرا تدابیر اندیشیده شده متناسب با حجم حضور زائران در عراق نبوده است. فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی نیز از صف‌های طولانی خودروها و اتوبوس‌ها برای گذر از مرزهای عراق برای ساعت‌ها حکایت می‌کند.

گزارش‌های منتشر شده به نقل از مسوولان حاکی از آن است که عراق ظرفیت تخلیه زائران از پایانه‌های مرزی خود را با همان سرعت که از مرزهای ایران خارج می‌شوند، ندارد. از همین‌رو با توجه به اینکه پایانه‌های مرزی به هیچ‌وجه پاسخگوی تعداد زائران نیست، آنها پشت مرزها و گیت‌های ورودی عراقی مانده‌اند. از سوی دیگر اگرچه ایران ۲۲۰۰ اتوبوس را برای حمل‌ونقل زائران در داخل عراق تدارک دیده بود، اما عراق اجازه ورود این اتوبوس‌ها را تا لحظه تنظیم این گزارش به ایران نداده بود که همین نیز مشکلاتی را برای زائران ایرانی ایجاد کرده است. آن‌طور که مقامت وزارت کشور روز گذشته اعلام کردند ظاهرا عراق توافقات دو کشور را در این خصوص اجرایی نکرده است. در همین حال بنا بر گزارش‌ها یکی از نگرانی‌ها در مورد بازگشت زائران است. محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور نیز روز گذشته در این خصوص گفت: معمولا بسیاری از زائران می‌خواهند در مدت دو، سه روز برگردند که بازگشت این همه زائر در این مدت کوتاه، سخت است. از سوی دیگر به گفته ستاد مرکزی اربعین، عراق با مشکل تامین آب برای زائران روبه‌رو شده است که بخشی از آن به گرمای هوا در این کشور برمی‌گردد. به گفته محمد مخبر، مقرر شد برای رفع مشکل کمبود آب در عراق، به آن طرف مرز آب ارسال شود. همچنین زائران ایرانی به‌شدت دچار گرما‌زدگی شده‌اند که بیشترین گرمازدگی در استان ایلام و در مرز مهران مشاهده شده است.

زائران چه باید بکنند؟

 روز گذشته رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به کمبودهای امکانات در داخل عراق از زائران درخواست کرد تا هر چه زودتر از عراق برگردند و به هیچ‌وجه نیز به مرزها مراجعه نکنند. به گزارش «ایسنا»، سیدمجید میراحمدی با بیان اینکه متاسفانه مشکلات در آن سوی مرزها به‌طور جدی وجود دارد، تصریح کرد: ما نسبت به امکانات داخل عراق نگرانی داریم و کمبودها جدی است. احمدی با تاکید بر اینکه مخاطرات غیر‌قابل پیش‌بینی در مرزها وجود دارد، گفت: ما پیام‌هایی از مسوولان نجف دریافت می‌کنیم که کمبودهایی از جمله آب دارند که در حال تلاش برای حل آنها هستیم.  میراحمدی در عین حال از تصمیم برای توقف صدور گذرنامه‌های ویژه اربعین خبر داد و گفت: برای کسانی که درخواست گذرنامه دارند، گذرنامه‌ها صادر و از طریق پست برای آنها ارسال می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، میراحمدی با بیان اینکه پلیس راهور در تلاش است خودروهای شخصی را در مسیر باز گرداند، اظهار کرد: توصیه ما نیز این است که زائران با خودروهای شخصی به سمت مرزها حرکت نکنند.  او گفت: زوار ایرانی حاضر در عراق هرچه زودتر سفر زیارتی خود را پایان دهند، چرا که سفر اربعین باید ۵ روز و مدت ماندگاری در کربلا تنها یک روز باشد.   در کنار او، احمد وحیدی، وزیر کشور نیز از زائران اربعین حسینی خواست حتما حرکت خود را به سمت مرزهای غربی تا اطلاع ثانوی و رفع مشکل در طرف مرزهای عراقی به تاخیر بیندازند.

به گزارش «ایسنا»، وی گفت: دوستان عراقی ما ظرفیت ندارند که با سرعتی که ما زائران را تخلیه می‌کنیم، آنها بتوانند تخلیه کنند و از مرز عبور دهند، زائران پشت مرزها و گیت‌های ورودی عراقی می‌مانند، اذیت می‌شوند.

وزیر کشور در ادامه از آمادگی پلیس برای مسدود کردن مسیرها خبر داد. در همین حال به گزارش «ایرنا»، سردار محمد شرفی، جانشین معاون هماهنگ‌کننده فراجا، اوج بازگشت زائران اربعین را ۱۸ تا ۲۴ شهریور ماه اعلام کرد و گفت: با توجه به انبوه جمعیت و مدیریت زمان در موج بازگشت، پیش‌بینی می‌شود روزانه به ۸۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز باشد و این موضوعی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود تا موجب نارضایتی نشود. همزمان روز گذشته خلیلیان، استاندار خوزستان تاکید کرد: در خاک عراق امکاناتی وجود ندارد. حتی آنجا کسی نیست که آب دست زائران بدهد.