تبلیغات کاندیداهای انتخابات نظام پرستاری از روز گذشته آغاز شد. مهدی ذهبی، رییس کمیته اجرایی ستاد مرکزی انتخابات نظام پرستاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام مطلب فوق با تاکید بر این که کاندیداهای عضویت در هیات‌مدیره‌های نظام پرستاری باید قبل از انجام تبلیغات، نمونه تبلیغات خود را به هیات‌های اجرایی ارسال کنند، گفت: اطلاعیه دیواری، اعلامیه، زندگینامه و برگزاری میزگرد و سخنرانی از اقداماتی است که کاندیداها می‌توانند برای تبلیغات خود انجام دهند.

وی گفت: در آیین‌نامه اجرایی انتخابات نظام پرستاری چارچوب تبلیغاتی کاندیداهای عضویت در هیات‌مدیره‌ها که مهلت آن از ۲۹ مهرماه تا سوم آبان ماه سال‌جاری است، به طور کامل مشخص شده است.

ذهبی در پایان با اشاره به این که مهلت تبلیغات کاندیداها سوم آبان ماه تمام می‌شود، خاطرنشان کرد: در روز انتخابات یعنی پنجم آبان ماه رای‌گیری از ساعت هشت صبح آغاز می‌شود و حوزه‌های اخذ رای شهرستان‌ها به محض اعلام به کمیته اجرایی ستاد مرکزی انتخابات اعلام خواهد شد.

شرط شرکت ارائه کارت عضویت است

معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری کشور نیز با اشاره به این که شرط شرکت در انتخابات نظام پرستاری تنها ارائه کارت عضویت این سازمان است، اظهار کرد: در این میان افرادی که حوزه هیات‌مدیره آنها تغییر کرده باید علاوه بر کارت عضویت،‌ حکم اشتغال محل جدید را نیز در هنگام رای دادن به همراه داشته باشند.

محمد شریفی مقدم، با اشاره به این که ۵۲‌هزار نفر اعضای سازمان نظام پرستاری می‌توانند تنها با ارائه کارت عضویت سازمان در روز جمعه پنجم آبان ماه در انتخابات نظام پرستاری شرکت کنند، گفت: اعضایی که محل حوزه هیات‌مدیره آنها تغییر کرده، می‌توانند با داشتن کارت عضویت و حکم اشتغال محل جدید، در محل اشتغال جدید خود رای دهند.

وی با اشاره به این که طبق آیین‌نامه اجرایی انتخابات، افرادی که برای همکاری در شعب اخذ رای انتخاب می‌شوند می‌بایست از مشمولین ماده ۱۶ یعنی کارکنان پرستاری نباشند، بیان کرد: ترکیب و وظیفه کارکنان شعب اخذ رای را هیات اجرایی شهرستان‌های مربوطه تعیین می‌کند. در این میان تعداد و محل حوزه‌های برگزاری نیز به پیشنهاد هیات اجرایی و تایید هیات نظارت است که باید به نحو مقتضی به اطلاع عموم رای دهندگان برسد.

وی اظهار کرد: همچنین هر رای دهنده نیز می‌تواند به حداکثر شش نفر پرستار، دو نفر بهیار و یک نفر کاردان اتاق عمل یا بیهوشی رای دهد.

معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری کشور افزود: طبق ماده ۴۶ آیین‌نامه اجرایی،‌ مهلت تبلیغات کاندیداها تا ۲۴ ساعت قبل از شروع رای‌گیری می‌تواند ادامه داشته باشد.

تحت‌شعاع قرار نمی‌گیرد

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت نیز اعلام کرد: پرستاران با حضور پر شور خود در دومین انتخابات نظام پرستاری نقش خود را در تعیین سرنوشتشان ایفا خواهند کرد و با اطلاع رسانی پر شور رسانه‌ها، این انتخابات تحت شعاع انتخابات خبرگان و شوراها قرار نمی‌گیرد. عباس زارع‌نژاد، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، افزود: با توجه به اینکه دومین دوره انتخابات نظام پرستاری

۵ آبان‌ماه امسال در ۸۸ شهر کشور برگزار می‌شود، ستاد اجرایی این انتخابات در وزارت بهداشت تشکیل شده و اقدامات لازم را برای برپایی پر شور این انتخابات انجام می‌دهد.

وی افزود: کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی انتخابات نظام پرستاری نیز در روابط عمومی وزارت بهداشت تشکیل شده و طی هفته آینده بیش از ۲۰هزار پوستر و ۵۰هزار بروشور در این زمینه را در سراسر کشور توزیع می‌کند، علاوه بر آن اطلاعیه‌ها و آگهی‌های تبلیغاتی متعددی تا زمان برگزاری انتخابات نظام پرستاری در رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری کشور منتشر می‌شود.

وی گفت: همان‌ گونه که وزارت کشور مسوول برگزاری انتخابات سیاسی مختلف در کشور است، وزارت بهداشت نیز مسوولیت برگزاری انتخابات نظام پرستاری را مطابق قانون به عهده دارد، بنابراین محوریت اصلی تبلیغات این انتخابات بر دوش خود پرستاران و نامزدهای هیات مدیره‌های نظام پرستاری سراسر کشور و سازمان نظام پرستاری است و این افراد می‌توانند در جلب مشارکت بیشتر پرستاران نقش محوری را داشته باشند.

وی گفت: هر چه منتخبان پرستاران کشور در سازمان نظام پرستاری پشتوانه رای بیشتری داشته باشند با قدرت بیشتری می‌توانند برای رفع مشکلات این صنف زحتمکش و مهم در نظام سلامت کشور موثر باشند و به همین علت وزارت بهداشت از برپایی یک انتخابات پر شور و پر رونق حمایت می‌کند. سازمان نظام پرستاری کشور در زمان حاضر حدود ۵۲هزار عضو دارد، که همه این افراد واجد شرایط برای رای دادن در این انتخابات هستند، ۱۶۴۶ نفر برای این انتخابات نامزد شده‌اند، که ۷۹۲ نفر آنها در این دوره برای فعالیت در هیات مدیره‌های نظام پرستاری در ۸۸ شهر کشور انتخاب می‌شوند.