۱- چرا با تشکیل شورای فقهی  مخالفت می‌شود؟

غلامرضا نوری‌قزلچه در پاسخ به این پرسش «دنیای اقتصاد» که با چه استدلالی به شورای فقهی نقد دارید، گفت: مگر در نظام اسلامی هر بخشی بخواهد اسلامی شود در آن بخش باید شورای فقهی تشکیل شود؟ مگر برای اسلامی شدن فرهنگ عمومی ‌باید یک شورای فقهی هم در وزارت ارشاد و صدا‌وسیما تشکیل دهیم؟ به گفته نوری، شورای فقهی همان علما و فقهای جهان اسلام هستند که تفکر و تلاش می‌کنند تا نتایج زحمات آنها در جامعه عملیاتی شود. آنها تلاش می‌کنند در جامعه و متناسب با شرایط زمان و زندگی امروزی همراه با عقل و استدلال، یافته‌های خود را به عنوان قواعد اسلامی بیاورند تا در زندگی مردم جاری بشود. بخشی از یافته‌های فقها را ما قانون کنیم و بخشی در قالب بخشنامه ارائه شود و بخشی را که نیاز به قانون ندارد خود مردم اجرا کنند.

نوری با بیان اینکه من با این استدلال‌ها با تشکیل شورای فقهی مخالف بودم، به مغایرت تشکیل این شورا با اصل ۴ قانون اساسی اشاره کرد. وی گفت: اصل ۴ قانون اساسی می‌گوید قانون‌گذاری در کشور از قانون اساسی گرفته تا قوانین عادی و بخشنامه و آیین‌نامه و علی‌الطلاق هر چه هست، باید اسلامی باشد و به تایید شورای نگهبان برسد در حالی که ما آمده‌ایم و فقهای دیگری در کنار شورای نگهبان گذاشته‌ایم که درباره حوزه مهم پولی مالی کشور آنها نظر دهند.  نوری تاکید کرد: به عبارت دقیق‌تر با تشکیل شورای فقهی در بانک مرکزی بخشی از وظایف شورای نگهبان را گرفته‌ایم. پس شورای نگهبان برای چه تشکیل شده است. این نماینده گفت: تشکیل شورای فقهی در بانک‌ها با اصل ۴ قانون اساسی مغایرت دارد و طبق اصل ۷۲ آیین‌نامه داخلی مجلس اگر موضوعی با قانون اساسی مغایرت داشته باشد اصلا قابل طرح نیست. متاسفانه اینها مورد توجه قرار نگرفت و اکثریت بر تشکیل شورای فقهی رای دادند.

۲-تعریف واحدی از بانکداری اسلامی وجود دارد؟

 نوری قزلچه معتقد است دادن مجوز فعالیت به ۵ یا ۶ فقیه به نوعی محترمانه کنار گذاشتن آنها است، زیرا امکان مشارکت سایر فقها فراهم نمی‌شود. نوری با طرح این سوال که بازار مصرف و خروجی کار سایر علمای اسلام و فقها و دانشمندان که در این حوزه کار می‌کنند کجا خواهد بود، گفت به نظرم کسی که دلسوز اسلام است نباید با موضوعات این جوری برخورد کند. به گفته نوری، کسانی که برای اسلام دلسوزی می‌کنند اتفاقا باید خیلی حساس باشند و سطح بررسی موضوعات را به سطوح پایین نیاورند تا بعدها اتهاماتی متوجه این حوزه شود.  نوری ادامه داد: در مذاکرات در مجلس هم گفتم و پرسیدم که آیا نرخ بهره صفر به نظر شما اسلامی است؟ خب، نظرات مختلف است. ولی با در نظر گرفتن نرخ تورم اگراین پول دست من بماند اثرش در ۵ سال آتی صفر می‌شود. یک عده می‌گویند که برابری نرخ پول با نرخ تورم اسلامی است و برخی می‌گویند پول سرمایه افراد است و ارزشی دارد و بی‌ارزش مطلق نیست. 

نوری با بیان اینکه اختلاف نظر در این حوزه هنوز وجود دارد و چگونه می‌خواهند بگویند که بانکداری اسلامی شده است، گفت: الان ما به عملکرد حوزه بانکی کشور ایراد می‌گیریم و می‌گوییم که مغایر بانکداری اسلامی است در حال حاضر اشکالی هم نمی‌توان به عملکرد بانک‌ها گرفت، اما از ماه بعد که این قانون اجرایی شد هم نمی‌توان گفت که بانکداری ما اسلامی نیست چون ۵ نفر فقیه بالای سرش هستند و عملکرد بانک هر چه بود باید بگوییم بانکداری اسلامی است و اگر بقیه علمای اسلام درباره اسلامی بودن بانک‌ها نظر دیگری داشتند باید بگوییم به آنها که شما بروید پی کارتان چون بانکداری اسلامی همین است که شورای فقهی مستقر در بانک مرکزی گفته است.