ایسنا - مطالعات جدید نشان می‌دهد که از هر چهار فرد سیگاری حداقل یک نفر به پرخطرترین نوع بیماری ریوی موسوم به بیماری ریوی لاعلاج و مزمن بازدارنده (‌COPD) مبتلا می‌شود. این بیماری نوعی بیماری تنفسی است که در صورت ابتلا به آن جریان هوا در ریه‌ها مسدود شده و این حالت به تدریج وخیم‌تر می‌شود.

برای انجام این پژوهش محققان بیمارستان هویدور در دانمارک اطلاعات به دست آمده از ۸۰۰۰ مرد و زن با متوسط سن ۳۰ تا ۶۰ سال مورد بررسی قرار دادند. تمام این افراد به مدت ۲۵ سال تحت نظر بودند.

در آغاز پژوهش ریه‌های تمام شرکت‌کنندگان کاملا سالم بود و به طور طبیعی فعالیت می‌کرد، اما در طول این ۲۵ سال تقریبا ریه‌های تمام مردان غیرسیگاری به فعالیت طبیعی خود ادامه داد، در صورتی که تنها ۶۰درصد از مردان سیگاری ریه‌هایی با توان فعالیت طبیعی داشتند.

در زنان نیز در طول این مدت ۹۰درصد از زنان غیرسیگاری ریه‌های طبیعی و سالم داشتند، اما حدود ۷۰درصد زنان سیگاری ریه‌های سالم داشتند.

در مجموع بررسی‌ها نشان داد که ۲۵درصد از شرکت‌کنندگان دچار حالت خفیف یا شدید بیماری ریوی ‌COPD در طول این ۲۵ سال شدند.

همچنین طی این ۲۵ سال در گروه مورد مطالعه ۲۹۰۰ مورد مرگ اتفاق افتاد که ۱۰۹ مورد آن مستقیما مربوط به ابتلا به بیماری مزبور بود و تقریبا تمام کسانی که مردند از افرادی بودند که در آغاز مطالعه به طور فعال سیگار می‌کشیدند و از کل این تعداد فقط دو فرد غیرسیگاری در اثر ابتلا به ‌COPD جان خود را از دست دادند.

این پژوهش همچنین نشان داد که خطر ابتلا به بیماری ‌COPD در بین کسانی که کشیدن سیگار را مدت کوتاهی پس از آغاز مطالعات ترک کردند، به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد.