موسویان افزود: «منطقه گرایی، احیای برجام، نهادینه کردن روابط کلان با بلوک شرق، سه محور مهم سیاست خارجی ایران در دوره یک‌ساله ریاست جمهوری آقای رئیسی بوده است.»وی ادامه داد: «بهبود روابط با کشورهای منطقه اولویت اول سیاست خارجی آقای رئیسی بوده است. در حوزه خلیج فارس، ایشان «طرح صلح هرمز» ارائه شده در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی را در دستور پیگیری قرار داده، ضمن اینکه بهبود روابط دوجانبه با کشورهای این منطقه را پیگیری کرده است. مذاکرات ایران و عربستان در بغداد که در ماه‌‌‌های آخر ریاست جمهوری آقای روحانی آغاز شده، در دوره ایشان ادامه یافته و در پنجمین دور گفت‌‌‌وگوها، مذاکره‌کنندگان به چشم انداز مثبتی برای بهبود روابط رسیده‌‌‌اند. به نظر می‌‌‌رسد برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک، دولت سعودی منتظر نتیجه مذاکرات هسته‌ای است.»

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه معتقدم دولت آقای رئیسی در این مسیر با ۴ چالش مواجه خواهد بود، توضیح داد:«اولین مشکل پیمان ابراهیم است. برخی کشورهای حوزه خلیج فارس در قالب پیمان ابراهیم با اسرائیل رابطه رسمی برقرار کرده‌اند. این موضوع خط قرمز دولت آقای رئیسی برای بهبود روابط ایران با کشورهای عرب همسایه خلیج فارس نیست، اما ایران همکاری نظامی ـ امنیتی کشورهای همسایه با اسرائیل را تحمل نخواهد کرد. چون اسرائیل و ایران در شرایط جنگ امنیتی به سر می‌‌‌برند و ایران حضور اسرائیل در خلیج فارس را تهدید امنیت ملی خود می‌‌‌داند. دومین موضوع در مورد دامنه همکاری است که به نظر می‌‌‌رسد ایران آماده انعطاف در برخی موارد مورد نظر کشورهای همسایه خلیج فارس باشد، به شرطی که هدف، «ترتیبات جامع امنیت و همکاری» بین ۸ کشور حاشیه خلیج‌فارس باشد و نه یک برنامه همکاری جزئی و موردی.»

موسویان ادامه داد: «سومین مشکل در مورد محور مقاومت خواهد بود. ایران مایل است روابط خود را با کشورهای همسایه خلیج فارس بهبود و توسعه دهد و همزمان به حمایت خود از گروه‌‌‌های مقاومت مثل حزب الله لبنان، الحشد الشعبی عراق و حوثی‌‌‌های یمن ادامه دهد در حالی‌‌‌که بعضی از کشورهای عرب همسایه با گروه‌‌‌های مقاومت درگیر هستند.چهارمین معضل به خصومت آمریکا و ایران مربوط می‌‌‌شود. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با آمریکا رابطه استراتژیک دارند در حالی‌که واشنگتن و تهران روابطی خصمانه دارند. به فرض برقراری یک سیستم همکاری جمعی، کشورهای شورای همکاری خواهان حفظ حضور آمریکا در منطقه خواهند بود در حالی‌‌‌که ایران خواستار خروج آمریکا از منطقه است.»

به گفته دیپلمات پیشین کشورمان، در ادامه سیاست منطقه‌گرایی، دولت آقای رئیسی عضویت کامل در دو سازمان مهم همکاری منطقه‌‌‌ای و بین‌‌‌المللی که پروسه آن در دولت‌‌‌های قبلی آغاز شد، را به طور جد دنبال می‌‌‌کند.  موسویان گفت برای توافق در مورد بازگشت به برجام، شش موضوع مهم در دوران آقای رئیسی مطرح بوده است: ۱-راستی آزمایی، ۲-ضمانت، ۳-موضوعات پادمانی، ۴-خروج سپاه از لیست سازمان های تروریستی آمریکا، ۵-پایداری برجام و ۶-لغو همه تحریم‌‌‌ها.