آنها مقرر کردند که کمیته‌ای برای شناسایی مقصران سیل امام‌زاده داوود تشکیل شود. تا لحظه نگارش این گزارش و بنا به اعلام سید‌نظام‌الدین موسوی، نماینده تهران و سخنگوی هیات رئیسه مجلس در سیل امام‌زاده داوود دست‌کم ۳۰ نفر از زائران و مجاوران این امام‌زاده که عمدتا خوزستانی و اهل افغانستان و بومیان آن روستا بودند جان باخته‌اند.  او همچنین اعلام کرد که مجلس براساس ذات نظارتی خود حتما با دستگاه‌هایی که در بروز سیل و ایجاد خسارات جانی و مالی به هموطنان دخیل بوده‌اند، برخورد خواهد کرد.  به گزارش «دنیای اقتصاد» در جلسه دیروز کمیسیون اصل ۹۰ مجلس همه دستگاه‌های اجرایی دخیل حضور داشتند به جز استانداری تهران.

سید نظام‌الدین موسوی غیبت نماینده استانداری تهران را خلأ اطلاعاتی در جواب‌دهی دستگاه‌ها عنوان کرد. سازمان هواشناسی، ‌ادارات منابع طبیعی، ‌آب، شهرداری تهران، هلال احمر، اورژانس تهران، وزارت نیرو و راه همه حضور داشتند و هر یک از مدیران، از عملکرد دستگاه زیر مجموعه خود در ماجرای سیل امام‌زاده داوود دفاع می‌کردند، اما ماجرا چیست و چه کسی مقصر مرگ ۳۰ نفر در سیل امام‌زاده داوود است؟سمیه رفیعی، نماینده تهران و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس به «دنیای اقتصاد» گفت: اگرچه سازمان هواشناسی از سه روز قبل کلیه هشدارها را به دستگاه‌های اجرایی داده بود، اما دستگاه‌های اجرایی این هشدارها را جدی نگرفته و گویی وقوع سیل را باور نکرده بودند. رفیعی افزود: نیروی انتظامی باید از ورود مردم به مجموعه امام‌زاده داوود جلوگیری می‌کرد و اصناف باید رستوران‌ها و قهوه‌خانه را می‌بست، اما مردم تا ساعت ۲ بامداد در رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها نشسته بودند.

چه کسی ترک فعل کرد؟

 «پراید کانال را گرفته است.» این جمله را نصیری، کارشناس ستاد مدیریت بحران و نماینده هلال احمر در پاسخ به سوال نمایندگان عنوان کرد و در تشریح ماجرای سیل گفت: به لحاظ قانونی و پاسخ‌گویی مدیریتی مسائل، مسئولیت با استانداری و وزارت کشور است. هرچند او سعی کرد تا با توضیحات دقیق و علمی نمایندگان را قانع کند که بروز سیل به دلیل بسته بودن کانال خروجی آب، احداث رستوران‌ها داخل حریم رودخانه، توسعه صحن و خوابگاه‌های امام‌زاده در حریم رودخانه، ‌وجود امام‌زاده در حریم رودخانه، توسعه روستایی نامتوازن، ‌پارک چند ماشین در بالادست و ورود حجم بالای رسوبات و سنگ و گل‌ولای و سرریز شدن آن در کانال خروجی آب بوده است، اما نمایندگان پاسخ پرسش خود را از دستگاه‌های اجرایی دریافت نکردند.

نمایندگان تهران دیروز سوالات مشترک از مدیران دستگاه‌هایی اجرایی داشتند. چرا سیل قربانی گرفت؟ چه کسی مقصر است؟ آنها معتقد بودند که جدیت در اعمال قانون و ترک فعل نکته مهمی است که پیگیری خواهد شد.  آنها از قصورات دستگاه‌های اجرایی می‌پرسیدند و خطاب به مدیران حاضر در جلسه می‌گفتند با آنکه هواشناسی، هشدار نارنجی در تهران را بارها اعلام کرده بود، اما هم امام‌زاده تعطیل نشد، هم راه مسدود نشد‌، هم از فعالیت اصناف جلوگیری نشد‌. حالا هم می‌گویید پراید باعث بروز سیل شد؟ به گزارش «دنیای اقتصاد» و با استناد به سخنان مدیران دستگاه‌های اجرایی، سیل امام‌زاده داوود در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. با استناد به اظهارات نصیری، رئیس هلال احمر شهر تهران، زوار با هجمه ناگهانی آب مواجه می‌شوند و به جای پناه بردن به بالا به زیر قهوه‌خانه می‌روند و ما همچنان جنازه‌های له شده و تکه‌تکه افراد را از آنجا خارج می‌کنیم و به نظر می‌آید ۴ تا ۵ نفر جنازه از آن محل خارج کنیم. این جنازه‌ها عمدتا متعلق به زائران خوزستانی و افغانستانی و بومیان روستایی است که برای زیارت آمده بودند. آب و گل‌ولای، یک پراید که در محل نامناسب پارک شده بود به دهانه کانال آب سقوط می‌کند و آب به روستا سرریز می‌شود.

بندهای تنظیمی و کاهش تبعات سیل

 رضا بیان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز‌داری استان تهران با بیان اینکه ۳۰ بند آبخیز در منطقه امام‌زاده داوود وجود دارد که در زمان خود به درستی عمل کرده است، اما به دلیل نوع بافت این منطقه شاید نتوان بند جدیدی احداث کرد اعلام کرد که باید در پایین‌دست، کاری کرد. به گفته بیان اگر ۴ هزار بند تنظیمی که در شمال تهران وجود دارد نبود، سیل امام‌زاده داود تبعات بسیار سنگین‌تری داشت.  او به لایروبی بندهای تنظیمی اشاره کرد که توسط وزارت نیرو باید انجام شود و بودجه آن نیز در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تصویب شده است. به گفته بیان، به‌رغم جمع‌آوری مقدار قابل‌توجهی آب توسط سازه‌های آب‌خیز در سیل اخیر، اما ۶۰ هزار متر مکعب آب وارد بالادست شده است که به دلیل بارندگی شب هنگام و کمبود میزان تبخیر ۱۵ هزار متر مکعب آب روان شده است و ما فقط می‌توانیم به دلیل بیرون‌زدگی سنگی سرعت تمرکز آب را بالا بیاوریم.

۱۰ همت برای تکمیل شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی

«تکمیل۳۰ درصد شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی ۲۰ سال زمان می‌خواهد.» بهزاد پارسا، مدیرکل سازمان آب استان تهران با بیان این جمله گفت: در مناطق ۲۰ و ۲۱ تهران، هنوز شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی انجام نشده و اگرچه ۷۰ درصد این شبکه تکمیل شده است، اما ۳۰ درصد باقی‌مانده شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی نیازمند ۱۰همت اعتبار است که ۲۰سال زمان می‌برد. طول باقی مانده این شبکه کمتر از ۲۰۰ کیلومتر عنوان شد. به گفته پارسا، در شهر تهران شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی با دوره بازگشت هر ۵۰ سال یک بار طراحی شده است به ۱۸۸ نقطه گلوگاهی در شهر تهران اشاره کرد که معارض تاسیسات، ‌آب، ‌برق و گاز دارند.  وی گفت: بر سر راه سیل صنایع احداث شده است که د‌ر حال مذاکره با وزارت دفاع برای جمع‌آوری آنها هستیم.