تحول دیپلماتیک در گفت‌وگوی رئیسی- مکرون

اشاره سخنگو به گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه دو کشور روز ۱۳ تیر ماه است که حسین امیرعبداللهیان و کاترین کولونا وزیر امور خارجه فرانسه، درباره مهم‌ترین موضوعات مورد اهتمام دو کشور در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به‌صورت تلفنی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در این گفت‌وگو با اشاره به گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها در وین و دوحه اظهار کرد: ارزیابی ما از گفت‌وگوهای اخیر دوحه مثبت است. اما باید دید طرف آمریکایی چگونه می‌خواهد از فرصت دیپلماسی بهره گیرد. اکنون مسیر دیپلماسی باز است. ما برای رسیدن به نقطه نهایی توافقی خوب و پایدار، جدی و صادق هستیم و همواره در مذاکرات، پیشنهادها و ایده‌های مثبت خود را مطرح کرده‌ایم. وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این گفت‌وگو بر ضرورت تداوم مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها تاکید و اظهار کرد: باید از فرصت گفت‌وگو و مذاکره استفاده کنیم و برای رسیدن به توافقی که مورد رضایت همه طرف‌ها باشد، تلاش کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه نشست خبری خود اظهار کرد: گفت‌وگوی تلفنی دو رئیس‌جمهور که حدود دو ساعت طول کشید مکمل گفت‌وگوی تلفنی دو وزیر امور خارجه در ارتباط با روند مذاکرات رفع تحریم‌ها بود. روسای جمهور ایران و فرانسه شنبه شب، برجام را محور گفت‌وگوی تلفنی ۱۲۰دقیقه‌‌ای قرار دادند. کاخ الیزه در بیانیه‌‌ای پس از این گفت‌وگو اعلام کرد: امانوئل مکرون در این گفت‌وگو تاکید کرده که احیای توافق هسته‌‌‌‌ای هنوز هم ممکن است.

کاخ الیزه در این بیانیه اعلام کرد که مکرون در اظهارات خود از پیشرفت نکردن مذاکرات احیای برجام ابراز ناامیدی کرده و گفته است از نظر او احیای توافق هسته‌‌‌‌ای با ایران هنوز ممکن است. در ادامه این بیانیه آمده است: مکرون همچنین از رئیس‌‌جمهوری ایران خواسته است که برای دستیابی به توافق و بازگشت به اجرای تعهدات ایران ذیل توافق هسته‌‌‌‌ای ۲۰۱۵، «انتخاب روشنی» داشته باشد.

سید‌‌ابراهیم رئیسی نیز در این گفت‌وگو تصریح کرد احیای برجام در گرو حل‌‌و فصل کامل مسائل پادمانی و ارائه تضمین‌‌‌‌های لازم و تامین منافع اقتصادی ایران است. رئیس‌‌جمهوری در این گفت‌وگو همچنین با اشاره به رشد چشمگیر همکاری‌‌‌‌های سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای مختلف جهان، تحریم‌های آمریکا ضد ایران را به ضرر اقتصاد جهانی به‌‌ویژه اروپا دانست.

فقط پاریس نیست

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه نشست خبری تاکید کرد: کشورهای مختلفی در منطقه و خارج از منطقه علاقه‌مند هستند که با ارائه ابتکاراتی به نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین کمک کنند تا مذاکرات بتواند به نتیجه مطلوب و عملی برسد. برداشت ما این است که در کنار فرانسه و گفت‌وگوهایی که از طریق مذاکره‌کننده اروپایی با مذاکره‌‌کننده ارشد ما صورت می‌گیرد، در کنار تماس‌‌ها و تبادل پیام‌‌هایی که بین وزیر خارجه ما با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وجود دارد این‌گونه اقدامات و ابتکارات توأم با حسن نیت هم می‌تواند به نزدیک کردن دیدگاه‌ها کمک‌کننده باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: برداشت ما این است که در شرایط کنونی فرانسه مایل است در کنار سایر تلاش‌‌هایی که از حوزه‌های مختلف و از سوی کشورهای مختلف و طرف‌‌های مختلف برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها انجام می‌شود، نقش کمک‌کننده‌‌ای ایفا کند و ما به‌طور طبیعی از هر طرفی که آمادگی داشته باشد و علاقه‌مند باشد که نقش سازنده ایفا کند استقبال می‌کنیم و این گفت‌وگوها هم در این چارچوب صورت گرفته و امیدواریم کمک‌کننده و نتیجه‌‌بخش باشد.

میز مذاکره ترک نمی‌شود

کنعانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احیای شتابزده برجام آن هم با وجود ادامه سیاست فشار و تحریم‌ها از جانب آمریکا چقدر با منافع ملی سازگاری دارد، گفت: موضوع بسیار مهمی است و همواره محل توجه است و ما باید در این زمینه تبیین درست و دقیقی داشته باشیم. در هر حال سیاست اصولی دولت سیزدهم مبنی بر این است که اقتصاد و معیشت مردم را به روند مذاکرات رفع تحریم گره نزنیم. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: رویکرد دیگر این است که جمهوری اسلامی به روند مذاکره به عنوان یک انتخاب جدی ملتزم و پایبند است و این مسیر را تا زمان دستیابی به یک توافق خوب و قوی و پایدار ادامه خواهد داد. جمهوری اسلامی در همین راستا میز مذاکرات را ترک نکرده است. روند مذاکرات در وین چند ماه ادامه پیدا کرد. گام دیگری از مذاکرات بعد از یک دوره وقفه در دوحه قطر انجام شد. واقعیت این است که با وجود مواضع رسانه‌‌ای که به ویژه مقامات دولت آمریکا اتخاذ می‌کنند، ایران در این زمینه احساسی و شتابزده عمل نمی‌کند و منافع اساسی کشور و ملت را قربانی روند شتابزدگی نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: روند گفت‌وگوها از طریق کانال‌‌های ارتباطی ادامه دارد، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با آقای مورا گفت‌وگو‌ها و تماس‌ها و تبادل پیام دارد، بین وزیر امور خارجه با آقای بورل هم گفت‌وگو و تبادل پیام‌‌ها در جریان است. پیشنهادهای مختلفی تا الان رد و بدل شده است و برخی کشورهای دیگر هم در سطوح مختلف از جمله وزرای امور خارجه کشورها با نگاه دوستانه مبتنی بر مساعی جمیله ورود کرده‌‌اند و دیدگاه‌ها و پیشنهادهایی را مطرح کرده‌‌اند و برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به یکدیگر ابتکاراتی مطرح می‌شود.

ایران به توافق فکر می‌کند

کنعانی در بخش دیگری از این نشست خبری بیان کرد: در منطقه وزرای خارجه برخی از کشورهای دوست از جمله عمان و قطر و عراق تلاش‌‌هایی را در این زمینه انجام داده‌اند و می‌دهند، کشورهای دوردست دیگری هم در این زمینه در حوزه اروپا ورود کرده‌‌اند؛ به‌طور مشخص ایتالیا و فرانسه در این زمینه تلاش‌هایی را مبتنی بر حسن نیت برای ایجاد نوعی نزدیکی بین دیدگاه‌ها مطرح کرده‌‌اند. هرکدام به سهم خودشان تلاش‌‌هایی را انجام می‌دهند. واقعیت امر این است که ما در رسیدن به یک توافق جدی هستیم و خواستار توافق خوب و قوی و پایدار و متضمن منافع دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وی تصریح کرد: ایران انعطاف زیادی در مذاکرات داشته است، تاکنون ابتکارات سازنده مختلفی را ارائه داده‌‌ایم و فکر می‌کنیم اگر طرف آمریکایی هم به عنوان طرف اصلی در تعیین روند مذاکرات و گفت‌وگوهای رفع تحریم به اندازه جمهوری اسلامی سازنده و با حسن نیت عمل کند و  به ابتکارات مثبت جمهوری اسلامی ایران واکنش مثبت نشان دهد، به توافق نزدیک هستیم. سخنگوی وزارت خارجه در پایان ابراز کرد: نزدیک بودن یا دور بودن به توافق مرتبط با تصمیم سیاسی دولت آمریکا است. جمهوری اسلامی حتما به توافق فکر می‌کند و علاقه‌‌مند است توافق در آینده نزدیک انجام شود و شکل بگیرد، اما احساسی عمل نخواهیم کرد و منافع اساسی جمهوری اسلامی و ملت را مدنظر قرار خواهیم داد.