موضوع تقلب گسترده برخی داوطلبان کنکور سال گذشته و پذیرش آنها در دانشگاه‌ها نیز طی روزهای گذشته با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شده است تا آنجا که روز گذشته اردشیر مطهری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، از سازمان سنجش خواست تا به شائبه‌ها و ابهامات در خصوص کنکور سال گذشته و کنکور سال جاری پاسخ دهد.  کمیسیون اصل نود نیز به پرونده تخلف در کنکور تجربی به دلیل شایعاتی از قبیل فروش سوالات کنکور و انتشار پاسخ سوالات آزمون تجربی در حین برگزاری آزمون ورود پیدا کرده است. کمیسیون آموزش مجلس نیز قرار است به تخلفات کنکور ۱۴۰۱ رسیدگی کند. به دنبال این حواشی، عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با حضور در یک برنامه تلویزیونی از شناسایی ۴۸۰ متخلف کنکور امسال خبر داد و قسم خورد که دسترسی به سوالات، قبل از آزمون اتفاق نیفتاده است.

اما آنچه بیش از همه کنکور سال جاری را جنجال‌برانگیز کرده، موضوع استفاده از وسایل عجیب برای تقلب در کنکور است. از هندزفری کاملا نامرئی تا خودکار و پاک‌کن‌هایی که داخل آنها سیم کارت جاسازی شده و امکان ارتباط با بیرون را فراهم می‌کند. البته استفاده از این وسایل ظاهرا تنها مختص به کنکور نیست. خردادماه نیز هنگام برگزاری امتحانات مدارس خبرهایی مبنی براستفاده از وسایل عجیب برای تقلب در امتحانات منتشر شد. جالب‌ترین آنها ماجرای شنیده شدن سوتی به صورت مداوم در یکی از حوزه‌های امتحانی مدرسه‌ای در تهران بود که پس از آن مراقبان متوجه می‌شوند این صدا از گوش یکی از دانش‌آموزان شنیده می‌شود. دانش‌آموز به مراقبان می‌گوید که یک پشه داخل گوش اوست و این صدا از این پشه است، اما در ادامه گوش دانش‌آموز شروع به خونریزی می‌کند و مسوولان حوزه امتحانی به اورژانس اطلاع می‌دهند. دانش‌آموز به بیمارستان منتقل می‌شود و به اتاق عمل می‌رود که مشخص می‌شود در گوش او‌‌ گیرنده دیجیتالی بسیار ریز قرار دارد که برای تقلب استفاده کرده است.

همان زمان همشهری‌آنلاین در گزارشی نوشت با ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان می‌شود ابزار دست دوم یا دست چندم تقلب را مثل خودکار یا هندزفری برای تقلب تهیه کرد. این سایت همچنین از فروش ابزار نو و پیشرفته بین یک و نیم میلیون تا ۱۵ میلیون تومان در بازار خبر داد. براساس گزارشی که چند روز پیش نیز روزنامه اعتماد از کنکور سال گذشته منتشر کرده است، برخی از داوطلبان با پرداخت مبالغی اقدام به خرید هندزفری مخصوص و کارتی که کار تلفن همراه را انجام می‌داد، کرده بودند و ظاهرا از این طریق در رشته‌های پزشکی به دانشگاه راه پیدا کرده‌اند.

قول مجلس به خانواده‌های کنکوری

همه این تخلفات موجب شد روز گذشته مهرداد ویس‌کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با تاکید بر لزوم پیگیری گزارش‌های تخلفات در برگزاری آزمون سراسری ۱۴۰۱، خواستار بررسی صحت ماجرای انتشار دفترچه سوالات کنکور حین آزمون شود. وی در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره طرح شائبه تخلف و تقلب در آزمون سراسری ۱۴۰۱ اظهار کرد: در استان لرستان گزارش‌های مردمی درباره وقوع برخی تخلفات در آزمون ۱۴۰۱ دریافت کرده‌ایم و در برخی از حوزه‌های امتحانی عده‌ای از داوطلبان تلاش کردند تا یکسری وسایل و ابزار برای تبادل اطلاعات و برقراری ارتباط از داخل حوزه امتحانی به خارج همراه با خود وارد حوزه امتحانی کنند، اما خوشبختانه با اقدام سازمان سنجش امسال مراقبان آزمون به دستگاه‌هایی مجهز شدند که توانایی کشف انواع دستگاه‌های ارتباطی را داشت. ویس‌کرمی خاطرنشان کرد: در جلسات کمیسیون آموزش و تحقیقات قرار شده تا اقدامات سازمان سنجش برای جلوگیری از وقوع تخلف و تقلب در آزمون‌های سراسری اصلاح شود.

وی در ادامه درباره طرح ادعای انتشار دفترچه سوالات آزمون سراسری ۱۴۰۱ در حین برگزاری آزمون در برخی سایت‌ها، با بیان اینکه «اگر منتشر کردن سوالات با این سرعت صحت داشته باشد، مقداری غیر طبیعی و غیر متعارف است»، تاکید کرد: قطعا صحت و سقم این ماجرا باید مورد بررسی قرار بگیرد و رئیس سازمان سنجش باید در این باره توضیح دهد؛ چنانچه که این موضوع به سلامت آزمون آسیبی وارد کرده باشد، باید بررسی و تصمیم صحیحی درباره آن اتخاذ شود. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به داوطلبان و خانواده‌های کنکوری سال ۱۴۰۱ قول داد که این کمیسیون سریع و شفاف به تخلفات رخ داده در کنکور امسال رسیدگی کرده و در برخورد با متخلفان کوتاهی نخواهد کرد. احمدحسین فلاحی یکی دیگر از اعضای کمیسیون نیز در صفحه شخصی توییترش به داوطلبان و خانواده‌های آنها قول داد که این کمیسیون سریع و شفاف به تخلفات رسیدگی کند.

واکنش رئیس سازمان سنجش

درهمین حال رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از شناسایی ۴۸۰ متخلف کنکور امسال خبر داد و گفت: تقلب به معنای افشای سوالات یعنی اینکه داوطلبان قبل از آزمون به سوالات دسترسی داشته باشند، امکان ندارد. تا اینجا می‌توان قسم خورد که تا حالا اتفاق نیفتاده است و تا جلسه آزمون هیچ‌کس سوالات را ندیده است. عبدالرسول پورعباس گفت: ۱۲شبکه بزرگ تخلف در کنکور را شناسایی کردیم و تیم‌های حفاظت و امنیت توانستند آنها را بگیرند.