رییس انجمن روانشناسی بالینی ایران، در گفت‌وگو با مهر، گفت: اثرات سوء طلاق نه تنها گریبانگیر زوجین درگیر با مساله طلاق بوده، بلکه فرزندان و خانواده‌های دو طرف نیز مشکلات و تبعات ناشی از طلاق را تجربه می‌کنند. دکتر محمدکاظم عاتف وحید تصریح کرد: آنچه مسلم است افزایش مشکلات روانی ناشی از بحران‌های اجتماعی و اقتصادی، متاسفانه آمارهای طلاق را در کشور افزایش داده است.

ضمن اینکه عدم تفاهم اخلاقی، عدم علاقه به طرف مقابل، تعارضات فرهنگی و طبقاتی، دخالت اطرافیان نیز در بروز پدیده طلاق موثر است.

وی افزود: مشکلات و بیماری‌های عاطفی، روانی و هیجانی، اعتیاد، بیکاری و فقر، خشونت‌های خانگی، اختلاف سن و تحصیلات، مشکلات و بیماری‌های جنسی از جمله عقیم بودن و نیز نارضایتی‌های زناشویی از مواردی است که زوجین در تصمیم‌گیری برای طلاق و جدایی از یکدیگر لحاظ می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در سال ۷۶ میزان طلاق در جامعه ۱۲‌درصد بود اما در حال حاضر به ۲۴‌درصد افزایش یافته است، گفت: اگر زوجین در جهت پیشگیری و برخورد مناسب با طلاق آموزش نبینند پس از به وجود آمدن برخی تغییر و تحولات اجتماعی اولین راه برای حل مشکلات زناشویی و خانوادگی را طلاق دانسته بدون اینکه به تبعات آن به ویژه مشکلات روحی فرزندان توجه داشته باشد.

رییس انستیتو روان پزشکی تهران با اشاره به طرح مساله طلاق با فرزندان افزود: اگر تصمیم زوجین نسبت به جدایی و طلاق پیش از انجام آن با فرزندان مطرح شود در تعدیل آثار سوء طلاق موثر واقع خواهد شد.وی گفت: براساس نتایج تحقیقات، فرزندانی که طلاق والدین را تجربه می‌کنند علائم و نشانه‌هایی نظیر ابراز خشم نسبت به دیگران، قانون شکنی، عصبانیت و خشم نسبت به خود، سرزنش خود و احساس گناه است که نشان‌دهنده میزان فشار آنها است.