تشدید غنی‌‌‌سازی در فردو؟

به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری «رویترز» که این گزارش به دستش رسیده، نوشت: «گزارش آژانس تایید می‌کند که ایران آماده تزریق اورانیوم به سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات غنی‌‌‌سازی فردو است.» بر این اساس، ‌‌‌ رویترز به نقل از آژانس اتمی گزارش داد: «ایران به آژانس اطلاع داد که آمادگی برای غنی‌‌‌سازی اورانیوم از روز یکشنبه آغاز شده است.» در گزارش جدید آژانس اتمی ادعا شده است: «ما هیچ توضیحی از ایران در مورد اینکه آماده‌‌‌سازی این کشور راه را برای غنی‌‌‌سازی اورانیوم بین ۵ تا ۲۰‌درصد هموار می‌کند یا خیر، دریافت نکرده‌‌‌ایم.» رویترز همچنین نوشت: «آژانس اتمی مدعی شده که ایران به آنها اطلاع داده است، آنها  فعال‌‌‌سازی آبشار آی‌‌‌آر-۶ در کارخانه غنی‌‌‌سازی سوخت فردو را آغاز کرده‌‌‌اند که تاکنون برای تولید اورانیوم غنی‌‌‌شده استفاده نشده بود.»

دو هفته قبل بود که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه‌‌‌ای که ایران را به عدم‌همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند به تصویب رساند. شورای حکام بامداد پنج‌شنبه ۱۹ خرداد قطعنامه ارائه‌‌‌‌‌‌شده علیه ایران توسط آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا را تصویب کرد؛ این قطعنامه با رای موافق ۳۰ کشور، رای مخالف دو کشور چین و روسیه و رای ممتنع سه کشور هند، لیبی و پاکستان به تصویب رسید. ایران که قبل از تصویب قطعنامه اعلام کرده ‌‌‌بود ۲ دوربین فراپادمانی آژانس را قطع می‌کند، در واکنش به نتیجه نشست شورای حکام گام‌‌‌های دیگری از جمله قطع درمجموع ۲۷ دوربین و نصب دو آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته را اعلام کرد.

البته با وجود تمام این مسائل هم ایران و هم آمریکا تاکید دارند که فرصت برای دیپلماسی فراهم است. این در حالی است که پنج‌شنبه گذشته دفتر کنترل دارایی‌‌‌‌‌‌های خارجی وزارت خزانه‌‌‌‌‌‌داری آمریکا اسامی دو فرد و ۹ شرکت را که ادعا می‌کند بخشی از شبکه دور زدن تحریم‌ها علیه ایران هستند، در فهرست تحریم‌ها قرار داد. همزمان نیز برخی از مقامات آمریکایی با دفاع از این سیاست تحریمی ادعا کردند که همچنان فرصت برای احیای برجام و دیپلماسی فراهم است.

به گزارش خبرگزاری فارس، در بیانیه وزارت خزانه‌‌‌‌‌‌داری آمده است: «‌‌‌دفتر کنترل دارایی‌‌‌‌‌‌های خارجی وزارت خزانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داری آمریکا شبکه‌‌‌‌‌‌ای از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی ایران و همچنین شرکت‌های صوری مستقر در جمهوری خلق چین و امارات عربی متحده را که حامی شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران هستند در فهرست تحریم قرار داد. این دو شرکت در فروش محصولات پتروشیمی ایران در خارج از این کشور نقش اساسی دارند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «این شبکه با حمایت از فروش محصولات پتروشیمی ایران به مشتری‌‌‌‌‌‌هایی در جمهوری خلق چین و سایر نقاط آسیای شرقی برای انجام تراکنش‌‌‌‌‌‌های بین‌المللی و دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند.» پیش از این، مقامات آمریکایی در نشستی با سناتورها مدعی شدند که به دلیل کمرنگ شدن امیدها برای مسیر دیپلماتیک برنامه هسته‌‌‌ای، در صورت نیاز آمریکا تحریم‌ها را علیه ایران تشدید خواهد کرد.

این در حالی است که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌‌‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌‌‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند. اخیرا نیز فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا در بیانیه‌‌‌ای مشترک از ایران خواستند بدون هیچ تاخیری همکاری‌‌‌ها با آژانس اتمی را از سر گرفته و از اقدامات بیشتر در واکنش به قطعنامه شورای حکام اجتناب کند.