دنیای‌اقتصاد- به دنبال مخالفت با لایحه 5/3میلیارد دلاری واردات بنزین در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که در روز سه‌شنبه انجام شد، مرتضی تمدن، عضو این کمیسیون از شرط مجلس برای موافقت با این لایحه سخن گفته است.
به گفته وی، اگر قرار بر واردات باشد، باید بنزین حداقل از سال آینده با قیمت تمام‌شده عرضه شود و یارانه دولت به جای بنزین به بخش‌های دیگری که دست مردم فقیر را می‌گیرد، اختصاص یابد.
الیاس نادران، اقتصاددان تاثیرگذار مجلس نیز ضمن مخالفت با واردات بنزین اعلام کرده است که لایحه واردات بنزین به سیکل باطل سال‌های گذشته ادامه خواهد داد و باعث خواهد شد در 3سال آینده 20میلیارد دلار هزینه غیرضروری به کشور تحمیل شود. به گفته نادران، با‌ توجه به انتخابات‌‌های پیش‌ روی مجلس و ریاست‌جمهوری در سال‌های 86 و 87 امکان تصمیم انقلابی برای بنزین در این سال‌ها منتفی است و باید تصمیم را در همین سال 85 گرفت. از سوی دیگر، محمدرضا باهنر، نایب‌رییس
با نفوذ مجلس ابراز عقیده کرده است که مجلس باید هرچند با تعدیل لایحه واردات بنزین را تصویب کند، زیرا نمی‌توان به مردم گفت که از فردا بنزین نداریم.

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه خبر داد
شرط مجلس برای تصویب لایحه واردات بنزین
باهنر: امیدواریم با تعدیل لایحه، اصل آن تصویب شود

دنیای اقتصاد - به دنبال رد لایحه واردات بنزین که روز سه‌شنبه گذشته در کمیسیون برنامه و بودجه صورت گرفت، نمایندگان مجلس انتظار دارند این لایحه طی هفته جاری در دستور کار صحن علنی قرار گیرد تا مجلس به صورت یکپارچه در مورد تصویب یا عدم‌تصویب آن چاره‌جویی کند. این لایحه که ناظر بر تخصیص 5/3میلیارد دلار اعتبار تازه‌‌ای از محل حساب ذخیره ارزی به منظور خرید محموله‌های تازه بنزین برای تامین نیاز مصرف‌کنندگان داخلی در شش‌ماه دوم سال جاری است و طی روزهای گذشته محل بحث گسترده نمایندگان مجلس و مطبوعات کشور بوده که با توجه به عدم اجرای تبصره 13 قانون بودجه سال 85 دایر بر تکلیف دولت جهت کاستن از میزان مصرف بنزین داخلی که اینک میانگین متوسط آن به رقمی بالاتر از 80میلیون لیتر در روز رسیده با موافقت‌ها و مخالفت‌های فراوان روبه‌رو بوده است.با این حال دیروز یک عضو هیات‌رییسه کمیسیون برنامه و بودجه در ارتباط با احتمال تصویب لایحه واردات بنزین در صحن علنی به‌رغم رد آن در کمیسیون فوق اظهار داشت که در صورت تصویب این لایحه مجلس برای دولت شرط و شروط خواهد گذاشت تا وضعیت بنزین در سال آینده به این شکل نباشد.مرتضی تمدن در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس گفت: استدلال کمیسیون برای رد لایحه واردات بنزین این بود که دولت باید به تعهدات خود در تبصره 13 برای ساماندهی سیستم حمل‌ونقل شهری عمل می‌کرد.
وی گفت: دلیل دوم کمیسیون نیز این بود که نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه معتقدند نفت برای واردات بنزین منابع کافی در اختیار دارد و نیازی به برداشت از حساب ذخیره ارزی ندارد.
عضو هیات‌رییسه کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: کمیسیون برنامه و بودجه معتقد است وزارت نفت از محل فروش فرآورده‌های نفتی منابع لازم برای واردات بنزین را در اختیار دارد و می‌تواند از همان محل واردات بنزین را انجام دهد.
وی اضافه کرد: برابر صورت‌های مالی سال ۸۴ شرکت ملی نفت ایران، این شرکت هنوز منابع کافی در اختیار دارد.
تمدن در عین حال گفت: معتقدم امسال باید مجلس با واردات بنزین تا پایان سال موافقت کند اما نباید اجازه دهیم در سا‌ل آینده این رویه تکرار شود و اگر هم قرار بر واردات باشد بنزین باید به قیمت تمام شده به فروش برود. وی تاکید کرد: اگر فروش بنزین به قیمت تمام شده نیز باعث گرانی می‌شود، دولت باید در برخی بخش‌ها یارانه بپردازد، اما این یارانه نباید به بنزین تخصیص یابد.
تمدن افزود: یارانه‌ای که دولت پرداخت می‌کند باید دست مردم فقیر را نیز بگیرد.
وی خاطر نشان کرد: اکنون رد لایحه بنزین در صحن علنی به رای گذاشته خواهد شد و اگر مجلس به رد لایحه رای داد، بحث واردات بنزین منتفی است و دولت باید برای تامین بنزین مورد نیاز فکر کند.
تمدن در عین حال پیش‌بینی کرد: اگر مجلس به لایحه واردات بنزین رای دهد، برای دولت شرط و شروط خواهد گذاشت تا سال آینده وضعیت به این شکل نباشد.
نادران: 3میلیارد دلار هزینه غیر ضروری
در همین حال عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: موافقت مجلس با لایحه واردات بنزین به سیکل باطل سال‌های گذشته ادامه خواهد داد و طی ۳ سال آینده ۲۰‌میلیارد دلار هزینه غیرضروری به کشور تحمیل خواهد کرد. الیاس نادران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس که پرسید فکر می‌کنید نظر کمیسیون برنامه و بودجه برای واردات بنزین از محل فروش فرآورده‌‌های نفتی تا چه حد امکانپذیر است، گفت: مهم نیست واردات بنزین از چه محلی و با استفاده از چه منبعی صورت پذیرد، بلکه مهم این است که بر اساس تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۵ دولت مکلف بوده است که سیستم حمل‌ونقل عمومی‌را ساماندهی کند. نادران یادآور شد: بر این اساس دولت باید علاوه بر ۲‌هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوسی که تکلیف سال ۸۴ بوده است ۶‌هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر وارد شبکه می‌کرد، حمل‌ونقل ریلی را تقویت کرده و خودروهای عمومی‌را دوگانه‌سوز می‌کرد و سیمای حمل‌ونقل عمومی‌متحول می‌شد.
وی افزود: در ازای این تحول دولت باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام به سهیمه‌بندی بنزین کرده و اگر برایش امکانپذیر بود قیمت‌های دوگانه را نیز در دستور کار قرار می‌داد. نادران تصریح کرد:‌ دولت به هیچ یک از این تکالیف عمل نکرده و اکنون با کسری بودجه بنزین مواجه شده است و می‌خواهد که مشکل خود را طبق روال سال‌های گذشته حل کند.
وی گفت: این یعنی واردات ۶‌میلیارد دلار بنزین و هزینه کردن آن برای مصارفی که ضروری و اولیه تلقی نمی‌شود، ضمن این که به لحاظ توزیع درآمدی ‌گروه‌های هدف و دهک‌های پایین، در اولویت نظام اقتصادی کشور قرار ندارد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: همچنین به دلیل فضای سیاسی کشور که سال آتی، سال پایانی دوره هفتم مجلس است و باید برای دور هشتم فعالیت‌های انتخاباتی آغاز شود، به احتمال قوی مجلس تصمیم انقلابی که در سال ۸۵ برای بنزین گرفت را در سال آینده نخواهد گرفت. وی اضافه کرد: بنابر این دولت دهم نیز دچار آسیب‌ خواهد بود، زیرا سال بعد از آن نیز در شرف انتخابات ریاست جمهوری برای دوره دهم خواهیم بود و این سیکل معیوب ادامه پیدا خواهد کرد. نادران تاکید کرد: اگر اکنون مجلس با اختصاص ۵/۴‌میلیارد دلار برای واردات بنزین موافقت کند، موضوع فیصله نخواهد یافت و طی ۳ سال آینده بیش از ۲۰‌میلیارد دلار هزینه به بودجه بیت‌المال تحمیل خواهد شد. نماینده تهران تصمیم مجلس درباره لایحه برداشت ۵/۳‌میلیارد دلار برای واردات بنزین را به دلیل حساسیت موضوع قابل پیش‌بینی ندانست. وی در عین حال افزود: شخصا توجیه نیستم چرا دولت نتوانسته است حمل‌ونقل عمومی‌را ساماندهی کند.
باهنر: امیدوارم اصل لایحه تصویب شود
همچنین نایب رییس مجلس شورای اسلامی دیروز گفت: معتقدم مجلس باید با تعدیل لایحه برداشت ۵/۳‌میلیارد دلار برای واردات بنزین به آن رای دهد، زیرا نمی‌توان به مردم گفت از فردا بنزین نداریم، دولت باید پاسخگوی مردم باشد.
محمدرضا باهنر گفت: اینکه گفته ‌شود دولت از محل فروش فرآورده‌های نفتی اقدام به واردات بنزین کند، شاید خبر دقیقی نباشد و اظهارنظر کارشناسی شده‌ای نیست. وی تصریح کرد: حرف مجلس این است که در سال جاری تکلیف صرفه‌جویی در مصرف بنزین چه خواهد شد؟
باهنر یادآور شد: ما در قانون بودجه و تبصره ۱۳ پیش‌بینی کرده ‌بودیم دولت از طرق مختلف و از جمله سهمیه‌بندی در مصرف بنزین صرفه‌جویی کند که تکلیف آن روشن نیست. وی اظهار داشت: اینکه به لایحه واردات بنزین رای ندهیم نیز صحیح نیست، معتقدم لایحه واردات بنزین باید در صحن علنی مجلس رای بیاورد.
باهنر تصریح کرد: دولت در حال حاضر اعلام می‌کند برای مصرف بنزین روزانه کشور، بودجه ندارد و این ادعای درستی است، زیرا مجلس برای واردات بنزین 5/2‌میلیارد دلار بودجه در اختیار دولت قرار داده بود و این 5/2‌میلیارد دلار هزینه شده است. نایب رییس مجلس گفت: این دو مساله باید با هم حل شود. بنزین در کشور مورد نیاز است و نمی‌توان گفت از فردا بنزین نداریم، به هر حال دولت باید پاسخگوی مردم باشد.وی افزود: از سوی دیگر نباید نسبت به مدیریت مصرف بنزین بی‌توجه بود و دولت باید راه‌حل‌های خود را ارائه دهد. باهنر با اشاره به اینکه دولت راه‌‌های حل معضل را در قانون بودجه ارائه کرده بود، افزود: امیدواریم با تعدیل لایحه اصل آن تصویب شود.