چند سالی است که توسعه پایدار نقل محافل اقتصادی و صنعتی کشور است، توسعه‌ای که به نظر می‌رسد دستیابی به آن با وجود خواب دراز ایران بر نازبالش نفت آنقدرها سهل و ساده نیست، چرا که مسائل و معضلاتی که صنعت و اقتصاد کشور را احاطه کرده‌اند، آنقدر پرتعدادند که گاه حتی به راحتی نمی‌توان فهرست مشخصی از آنها تهیه کرد.

به‌رغم تمام فراز و فرودهایی که مدت‌ها است دامن صنعت کشور را گرفته و ایران را دچار بیماری مزمنی به نام اقتصاد تک محصولی کرده است، برخی از صنایع هنوز هم مسیر خود را هم‌جهت با توسعه جهانی حفظ کرده‌اند. قطعا تاریخ ایران گواهی بر این مدعا است، چرا که به خوبی سال‌های پیش از انقلاب را به خاطر دارد، وقتی کشور آرام‌آرام به سوی بدل شدن به یک سبد مصرفی بزرگ گام برمی‌داشت و خوان نعمت‌های فراوانش را سخاوتمندانه در مقابل بیگانگان می‌گسترد. اما این سیر دیری نپایید، وقوع انقلاب و تحریم‌های شدیدی که قرار بود بنیان اقتصادی کشور را ویران کنند به تدریج دولتمردان، صنعتگران و سرمایه‌گذاران را به حرکت

وا داشت و چرخ اقتصاد را با سرعتی بیش از گذشته به چرخش درآورد. در این روند تاریخی شاید کمتر کسی می‌توانست آینده کشوری را پیش‌بینی کند که بلافاصله پس از آرام‌شدن بحران انقلاب با یک جنگ هشت‌ساله درگیر شد. اما به هر حال صنایع و اقتصاد ایران در برخی از بخش‌ها توانستند به‌رغم تمام موانع موجود به چنان توسعه‌ای دست یابند که گاه حتی تا مرز خودکفایی ملی نیز پیش رفت و صنعت برق جزو همین دسته از صنایع طبقه‌بندی می شود.

با نگاهی کوتاه و اجمالی به آمار و ارقام مربوط به این صنعت در سه دهه اخیر به این نتیجه خواهیم رسید که به‌طور قطع صنعت برق جزو آن دسته از صنایعی است که به خوبی گلیم خود را از آب بیرون کشید و نه تنها کشور را در همین مدت زمان نه چندان دراز به خودکفایی رساند، بلکه در برخی از موارد پا را از مرزها نیز فراتر گذاشت و به بازارهای جهانی پیوست، اما مشکلات نیز در این مسیر اندک نبودند. به نظر می‌رسید حل این مشکلات همسویی دولت به عنوان کارفرما و مالک اصلی صنعت برق با مدیران و صاحبان بنگاه‌های خصوصی را می‌طلبید.

سال‌ها است که متولیان و صاحبان این صنعت از مالکیت دولت بر آن گله‌مندند و در این میان روند کندی که خصوصی‌سازی از سال ۱۳۶۸ در اقتصاد کشور آغاز کرد هم بر زخم‌های کهنه‌ای که آ‌رام‌آرام در بخش‌های مختلف سرباز می‌کردند، مرهمی نگذاشت.

این بود که مدیران صنعت برق برای بدل شدن بنگاه‌های خصوصی به مجموعه‌ای توانمند در راستای توسعه این صنعت دست به کار شدند و در نهادی صنفی گردهم آمدند. سندیکای صنعت برق ایران تجمع مدیرانی است که گلوگاه‌های صنعت برق را به خوبی می‌شناساند و پایمردیشان را در مقابله با مشکلات متعددی ثابت کرده‌اند که در بسیاری جهات این مشکلات مانع توسعه صنعت و امر تولید محسوب می‌شوند و در نبود عشق به وطن و آرمان توسعه کشور، بهانه‌ای برای پای نهادن در راه آن باقی نمی‌ماند. به این ترتیب سندیکای صنعت برق ایران با هدف ساماندهی فعالیت‌های سازندگان، تولیدکنندگان، پیمانکاران و مشاوران صنعت برق و ایجاد بستر مناسب برای بهره‌دهی بیشتر از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، کار خود را آغاز کرد. این فعالیت در حالی طی چند ماه اخیر گستره بیشتری یافت که میزان مطالبات سازندگان و پیمانکاران برقی از کارفرمایان دولتی در سیری تصاعدی افزایش یافت و ناتوانی دولت در پرداخت این مطالبات شرکت‌ها را با مشکل روبه‌رو ساخت.

سندیکا، نماینده واحدهای صنعتی است که درگیر و دار مقابله با گلوگاه‌های متعدد صنعت دچار بحران‌های سختی هستند به همین دلیل تلاش می‌شود تا از طریق فعالیت‌ در این نهاد از یک سو مدیران و صنعتگران را اندکی آسوده‌خاطر کرده و از سوی دیگر به سیاست‌گذاران صنعت نوید ایجاد یک بازوی اجرایی قوی در بخش‌خصوصی داده شود. امروز سندیکای صنعت برق ایران به عنوان نهادی قابل اتکا در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های کلان صنعت برق مشارکت می‌کند. به گونه‌ای که این حضور در میان دولتمردان و سیاست‌گذاران کشور نیز به یک باور بدل شده است، از این رو سندیکا تلاش می‌کند تا نیازها و مشکلات اعضای خود را به گوش آنان برساند.

با همین رویکرد در نظر دارد با انتشار نشریه ستبران به عنوان تریبون این نهاد صنفی در خانواده صنعت برق ایران، این راه را هموارتر کند و به بررسی معضلات و مشکلاتی بپردازد که گاه در هیاهوی اقتصادی ایران فراموش می‌شوند، نمونه مشابه آن عدم گشایش اعتبار اسنادی، ریالی برای پیمانکاران داخلی است. تلاش می‌کنیم در این نشریه از نگاه دولتمردان و سیاست‌گذاران نیز مسائل را بررسی کرده و آنگاه با مدیران و صنعتگران نیز به گفت‌و‌گو بنشینیم و گله‌های آنها را نیز به گوش تصمیم‌سازان برسانیم.

ماهنامه ستبران قرار است به رسانه‌ای قابل‌اعتماد برای مدیران بخش خصوصی بدل شود، موفقیت‌های اعضا را معرفی کرده و از دستاوردهای جدید آنها بگوید. به علاوه تلاش خواهیم کرد آنچه را که در صنعت برق ایران و جهان می‌گذرد، در کنار جدیدترین یافته‌های این صنعت در ستبران به چاپ برسانیم تا مخاطبان خود را در مسیری هموار با اخبار و اطلاعات این صنعت پیوند دهیم و در کنار آن نمایشگر اقتدار و توانمندی‌های صنعت برق کشور باشیم و از قدرت واحدهای کوچک و بزرگ این صنعت بگوییم. به این ترتیب در گفتاری کوتاه و خلاصه می‌توان گفت که هدف این نشریه نیز همسو و همگام با سندیکای صنعت برق ایران ایجاد توسعه در صنعت برق و در نهایت دستیابی به توسعه ملی پایدار است.

سرمقاله ماهنامه ستبران نشریه سندیکای صنعت برق به قلم حمیدرضا صالحی سردبیر آن