محمدصادق جنان‌صفت- دنیای امروز، تقسیم قدرت میان نهاد دولت و جامعه مدنی شامل نهاد خانواده، بنگاه‌های خصوصی و تشکل‌های غیر دولتی را به مثابه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر انتخاب کرده است و هر روز نیز در مسیر توازن قوا گامی بر می‌دارد. استدلال برای فایده‌مندی این تقسیم کار مستحکم و قابل قبول است: افراد و گروه‌های اجتماعی منافع خود را بیشتر از دیوان‌سالاران و مدیران دولتی تشخیص می‌دهند و در مسیر افزایش آن حرکت می‌کنندکه در نهایت به افزایش رفاه جامعه منجر می‌شود.

جامعه ایرانی این معنی را به دلایل گوناگون دیرتر آغاز کرد، اما شتاب مناسبی برای رسیدن به هدف‌مان تقسیم قدرت دارد. ترویج این تفکر که نهادهای مدنی باید در مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری حضور جدی داشته باشند و تشویق تشکل‌های غیر دولتی برای افزایش توانایی‌های تئوریک و اجرایی به صورت تفکری از پیش اندیشیده در صفحه تشکل‌های روزنامه دنیای اقتصاد یک رویداد بزرگ در مسیر اجرایی کردن آرمان تقسیم قدرت بوده است. در حالی که برخی روزنامه‌ها هرگز حاضر نمی‌شدند صدای تشکل‌های غیر دولتی را در صفحه‌های خود بازتاب دهند، دنیای اقتصاد این اقدام را به شکل حرفه‌ای انجام داد و اکنون شاهد اقبال رسانه‌ها از این کار هستیم.

علاوه بر رسانه‌های مکتوب که ستون یا صفحه‌ای از صفحه‌های خود را به اخبار تشکل‌ها اختصاص داده‌اند، رسانه‌های تشکل‌ها نیز گام‌‌های بلندی در مسیر ارتقای کیفیت برداشته‌اند و این جای شکر دارد. تشکل‌های غیر دولتی درک درستی از تحولات پیدا کرده و هر روز منسجم‌تر و مصمم‌تر می‌شوند تا نقش بیشتری داشته باشند.

واقعیت این است که افزایش فعالیت‌های منسجم، نیرومند و سازمان یافته تشکل‌ها اگر با همکاری و سازگاری نهاد دولت مواجه شده و تقسیم قدرت به شکل طبیعی صورت پذیرد، دولت می‌تواند امیدوار باشد تنگناها و گرفتاری‌های اقتصادی با کمترین هزینه و بیشترین مشارکت مردمی برطرف شوند.