نگاهی به وجود میلیاردها تومان سرمایه‌های سرگردان در دست مردم که نمی‌دانند چگونه باید از آن استفاده کنند، موجب شده است اهداف مجرمانه کلاهبرداران در پوشش وعده‌های پوشالی به سادگی در لعاب تبلیغات عامه‌پسند گم شود و افرادی که اغلب از قشر متوسط و گاهی ضعیف هستند، اسیر نقشه‌های متقلبانه مجرمان در سلسله صحنه‌سازی‌های نامحسوس شده و به دلیل ساده‌اندیشی و یا طمع کسب سودهای کلان، ‌اغفال شده و به سادگی فرصت بهره‌برداری و کسب درآمد از سرمایه اندوخته را به کلاهبردار بدهند. بنا بر مهم‌ترین و کلیدی‌ترین هشدارهای پلیسی، در اغلب موارد کلاهبردار با ظاهری آراسته، شیک‌پوش، حراف، ولخرج و خوش‌ برخورد حاضر می‌شود تا طعمه مورد نظر را که معمولا از پیش شناسایی کرده تطمیع کند. یکی از اصلی‌ترین راه‌های ارتکاب کلاهبرداری در جریان اقدامات دلالی اتفاق می‌افتد و پلیس در ریشه‌یابی علت وقوع این جرایم، بر زمینه‌های مهیا شده محیطی و فرهنگی به عنوان عامل تاثیرگذار در این باره تاکید دارد.

سرهنگ تواضعی، مدیرکل مبارزه با جرایم جنایی معاونت آگاهی ناجا در خصوص اقدامات مجرمانه افراد کلاهبردار، می‌گوید: بررسی‌های صورت گرفته بر روی پرونده‌های موجود در این خصوص حاکی از آن است که متهمان به کلاهبرداری همیشه پیش از ارتکاب جرم، راه‌های فرار و مخفی شدن را کاملا بررسی و مشخص کرده و به این ترتیب پس از انتخاب سوژه مناسب، تنها به این می‌اندیشند که در چه فاصله زمانی و با صرف چه مقدار هزینه قادر به فریبکاری اند.

پلیس در راستای مبارزه با فرصت‌طلبی و سودجویی‌های کلاهبرداران هشدار ‌می‌دهد: شهروندان در زمان انجام هرگونه معامله و تجارتی، بی‌درنگ اقدام به امضای قرارداد و اسناد نکنند و حتما با مطالعه قوانین درباره موضوع مورد نظر و یا دریافت اطلاعات از افراد ذی‌صلاح، شرایط را به گونه‌ای تحت کنترل در آورند که امکانی برای سوءاستفاده فرصت‌طلبان وجود نداشته باشد. همچنین شهروندان نسبت به خرید ملک، زمین و.... با قولنامه عادی و بدون سند مالکیت تحت عناوین زمین‌های واگذاری سازمان زمین شهری خودداری و الزاما اسناد مالکیت را رویت و احراز کنند، چرا که بسیاری از شرکت‌ها با طرح مسائلی همچون واگذاری مسکن با پرداخت ماهانه چند هزار تومان در صفحه نیازمندی‌های روزنامه‌های کثیرالانتشار از نیازهای اولیه مردم سوءاستفاده کرده و به این ترتیب با وعده پرداخت وام مسکن و ارائه زمین با قیمت ارزان اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

وجود خلاهای قانونی در مبارزه با کلاهبرداری و نبود قانون مشخصی برای نظارت بر تبلیغاتی که در رسانه‌های گروهی درج می‌شود، به عنوان یکی از عوامل افزایش کلاهبرداری مطرح است، بنابراین افراد هنگام انجام معامله تا حصول اطمینان کامل نسبت به مالکیت فردی که خود را فروشنده معرفی کرده، باید از تنظیم هر گونه قرارداد و پرداخت وجهی خودداری کنند. از سوی دیگر بر اساس هشدارهای نیروی انتظامی، افراد هنگام اجاره یا رهن ساختمان اعم از تجاری یا مسکونی نیز باید اسناد مالکیت را رویت و قبل از تحویل محل از پرداخت هر گونه وجهی خودداری کنند، چرا که در یکی از شیوه‌های کلاهبرداری، مجرمان با نشان دادن خانه‌ای با قیمت مناسب، ودیعه‌ای در حد یک تا دو‌میلیون را طلب کرده و در این شرایط است که مشتری در زمان تحویل ملک پی می‌برد که مورد سوءاستفاده قرار گرفته و منزل مورد نظر به افراد دیگری که آنها نیز همچون او قربانی نقشه‌های فریبکارانه کلاهبرداران شده‌اند، اجاره داده شده و این در حالی است که متهم پس از کلاهبرداری چند‌میلیون تومانی متواری شده است.

در توضیح این شیوه می‌توان گفت: مجرم اغلب با ظاهر آراسته و شیک، استفاده از خودرو مدل بالا و یا محل سکونت قابل توجه، اعتماد سوژه انتخابی‌اش را جلب و با پرداخت چک‌های بی‌اعتبار و بلامحل به سادگی اقدام به کلاهبرداری می‌کند، از این رو نیروی انتظامی، افراد را از دادن چک‌های کامل و اوراق سفید امضا به افراد ناشناس و حتی آشنا بر حذر می‌دارد.

بررسی‌های صورت گرفته در خصوص پرونده‌های کلاهبرداری‌ که تا کنون از سوی پلیس کشف شده‌اند، حاکی از آنست که در بیشتر مواقع ساده‌اندیشی، اصلی‌ترین ویژگی افرادی بوده که در دام فرصت‌طلبان گرفتار شده‌اند.

بر این اساس نیروی انتظامی به منظور پیشگیری از وقوع این جرم به شهروندان هشدار می‌دهد: در صورت برخورد با افرادی که در ازای دریافت پول، وعده اشتغال، ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت، گواهینامه رانندگی، تحصیلی و... یا حل مشکلات انتظامی و... را می‌دهند، بلافاصله پلیس را در جریان قرار دهند، چرا که در بیشتر مواقع کلاهبرداران از آنجا که می‌دانند، به‌دنبال ارائه مدارک توسط فرد فریب خورده به مراکز مربوطه و برملا شدن جعلی بودن آنها، مورد شناسایی قرار خواهند گرفت، همواره ساده لوح‌ترین افراد را طعمه سوءاستفاده‌های خود می‌کنند.

همچنین اخذ روادید کشورهای خارجی فقط از طریق مجاری قانونی و سفارتخانه‌ها صورت پذیرد و در این میان تهیه ویزا و گذرنامه که اشخاص با رابطه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند، تنها حاکی از اقدامی مجرمانه است که با نیات پلید انجام می‌شود. در ادامه بررسی‌های انجام شده بر روی انواع کلاهبرداری‌ها می‌توان به مبادلات صورت گرفته در خصوص تلفن‌همراه اشاره کرد، چراکه امروزه کلاهبرداران با شناسایی نیازهای موجود به دنیای گوشی‌ها و خطوط تلفن‌همراه نیز راه‌یافته و نقشه‌های خود را عملی کرده‌اند. به این ترتیب پلیس به متقاضیان خرید خط و گوشی تلفن‌همراه هشدار می‌دهد: در هنگام خرید، حتما با مالک اصلی و یا مشتری اولیه تلفن، معامله انجام شود و در مواردی که فروشنده تنها به صرف داشتن قولنامه، خواستار سریع فروش است، از انجام معامله خودداری شود. این در حالی است که نیروی انتظامی در ادامه این هشدارها اعلام می‌کند، بانوان حتی‌الامکان از اجاره خط تلفن‌همراه خودداری کنند. بر اساس این گزارش موارد زیادی مشاهده شده است که کلاهبرداران اقدام به فروش خط اجاره‌ای تحت عنوان مشترک به افراد کرده‌اند، در حالی که خط، فروخته شده یا مسروقه بوده و یا صاحب اصلی آن در جریان ماوقع نبوده است. به‌دنبال روشن شدن موضوع کلاهبرداری، مالباختگان باید بلافاصله از طریق پلیس وارد عمل شده و در اولین فرصت با مراجعه به کلانتری محل، مشخصات کلاهبردار را از جمله اندام (چاق، لاغر، متوسط)، قد (بلند، کوتاه، متوسط)، موی سر (پر مو، کم مو، تاس)، نوع موی سر (صاف، مجعد، فردار)، رنگ موی سر (مشکی، سفید، جوگندمی و...)، رنگ پوست، علائم موجود در چهره، آرایش مو و... را به ماموران اطلاع دهند. یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که به پلیس در شناسایی متهم کمک می‌کند، شناسایی نحوه برخورد و شگرد کلاهبردار است، بنابراین افراد باید دقیقا این مراتب را برای کارآگاهان مشخص کرده و هرگونه مدرک، آدرس و مشخصات را که کلاهبردار به آنها ارائه کرده بود، در اختیار ماموران قرار دهند. همچنین در ادامه توصیه‌های پلیسی در این باره آمده است: در صورت انجام معاملات خاص از آنجا که باید احتمال خطا و کلاهبرداری در نظر گرفته شود، افراد در صورتی که کلاهبردار از وسیله نقلیه استفاده کرده است، نوع، سیستم، شماره پلاک و رنگ وسیله نقلیه را به خاطر سپرده و جهت ردیابی و اقدامات فنی به کارآگاهان ارائه کنند.

یکی دیگر از نکات هشداری قابل توجه آن است که اصولا کلاهبرداران برای رسیدن به اهداف خود و به منظور جلب اعتماد طرف مقابل، خود را به اشخاص معتبر و شناخته شده منتسب می‌کنند، از این رو در زمان اطلاع رسانی به پلیس سعی شود که مشخصات اشخاص را به خاطر آورده و گفت‌وگوهای انجام شده را با ماموران در میان بگذارند.