گروه حوادث - یک مرد پس از آنکه متوجه تصرف زمین کشاورزی خود شد تصمیم به قلع‌وقمع محصولات زراعی این زمین گرفت. دادگاه صاحب این زمین را به خاطر تخریب گندمزار و از بین بردن ۳۰ اصله نهال گردو به تحمل شلاق و زندان محکوم کرد.

بنابه این گزارش، فروردین ماه سال گذشته یک کشاورز ۵۹ ساله به خاطر تخریب محصولات مزرعه و قطع درختان این مزرعه به پاسگاه آلبرد مراجعه و درخواست رفع تجاوز کرد. این مرد کشاورز گفت: ساعت ۸ صبح امروز برای سرکشی به گندمزار خود راهی مزرعه‌ام شدم اما با نزدیک شدن به آن منطقه متوجه شدم مرد جوانی با کرایه کردن یک دستگاه تراکتور این زمین را شخم زده و تمام گندم‌ها و نهال‌های گردوی ۵ساله‌ای که اطراف زمین کاشته بودم از بین برده و نابود کرده است. فریادهای من به جایی نرسید و تراکتور به دستور آن مرد جوان به کار خود ادامه می‌داد به همین خاطر به پاسگاه منطقه شکایت کرده و تقاضای توقیف تراکتور، رفع مزاحمت و جلوگیری از تخریب بقیه گندم‌ها را دادم. ماموران کلانتری بلافاصله به محل اعزام و مرد جوان و راننده تراکتور را بازداشت کردند.

با گزارش موضوع به دادسرای دماوند، بازپرس شعبه اول این دادسرا به بازجویی از طرفین این شکایت پرداخت.

مرد کشاورز در توضیح شکایت خود گفت: ۵ سال قبل اقدام به کاشتن ۳۰ اصله نهال گردوی پژوهشی در اطراف این مزرعه کردم و با زحمت و رنج فراوان این زمین را به گندمزار زیبایی تبدیل کردم اما این مرد با تخریب حاصل زحمات من و از بین بردن مزرعه علاوه بر تعویق فعالیت کشاورزی باعث دلسردی من شد.

مرد جوان نیز در بازجویی‌ها ادعا کرد: چند سال قبل یک قطعه زمین به مساحت ۸۲ هکتار از سوی بنیاد مستضعفان بین سهامداران تقسیم و قرعه‌کشی شد. در این تقسیم‌بندی قطعه پنجم به مساحت پنج هزار مترمربع به نام من و قطعه هفتم به نام این مرد شد و بین دو قطعه زمین میله‌ای قرار داشت که حد و مرز ثبتی این دو زمین به‌وسیله میله مشخصی می‌شد اما این مرد بدون توجه به حد و مرز خود و با طمع تصاحب زمین بیشتر، اقدام به کاشت گندم در زمین من کرد و من برای رفع تصرف و مزاحمت این مرد با کرایه کردن یک دستگاه تراکتور تمام گندم‌ها را تخریب کردم و چون مالک زمین هستم اجازه کاشت و برداشت غیرقانونی به کسی را نمی‌دهم.

بازپرس پرونده پس از شنیدن اظهارات طرفین دستور داد تا هیات کارشناسان رسمی دادگستری با بررسی مدارک و اسناد مالکیت این قطعه زمین در مورد مالک اصلی آن اظهارنظر کنند.

بررسی‌های کارشناسان حاکی از آن بود که تفاوت رنگ و نوع خاک کشاورزی این مزرعه و مزرعه دیگر دلیل تصرف آن ملک کشاورزی است اما صاحب ملک به خاطر تخریب محصولات گندم به میزان ۷۰۰هزار تومان به مرد کشاورز خسارت وارد کرده است.

مالک زمین به خاطر تخریب محصولات گندم و نهال‌های گردو با قرار کفالت صدمیلیون ریالی بازداشت و قرار مجرمیت وی صادر شد.

پس از ارجاع پرونده به شعبه ۱۰۱دادگاه عمومی جزایی دماوند، مالک زمین با استناد به ماده ۶۸۴ قانون مجازات اسلامی به تحمل یکسال حبس و ۴۰ضربه شلاق محکوم شد و مجازات‌های حبس وی به تجویز ماده ۲۵ قانون مذکور برای مدت ۵سال به تعلیق درآمد تا در صورت ارتکاب جرم مشابه به اجرا درآید.

صاحب ملک نسبت به این حکم اعتراض و تقاضای تجدیدنظر خواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران را کرد و گفت: من قصد کشت و کار در زمین کشاورزی خود را داشتم و برای این کار با کرایه‌کردن تراکتور تصمیم به شخم‌زدن زمین گرفتم اما وقتی دیدم زمین من زیرکشت گندم است فکر کردم چون سال قبل گندم کاشتم و درو نکردم دوباره امسال سبز شده است. در آن روز پس از شخم‌زدن زمین، مرد کشاورز ادعاکرد نهادل‌های گردو را هم از بین برده‌ام در حالی که چون زمین آب ندارد و کشت گندم به صورت دیم بود هیچ نهالی در‌ آنجا به عمل نمی‌آمد و اصلا نهالی وجود نداشت.

قاضی علی‌‌اصغر تشکری و سیدمحمد دهنوی هیات قضایی شعبه ۳۹ دادگاه تجدیدنظر استان تهران رای صادره را مطابق و موازین قانون دانسته و اعتراض او را رد کردند چرا که با توجه به قاعده فقهی «الزرع لزارع و لوکان غاصبا» حق تخریب و از بین بردن محصولات کشاورزی را نداشته و به خاطر تصرف زمین و کشت گندم در آن مکان بدون اجازه و اذن مالک می‌توانست از مرد کشاورز، اجازه دریافت کند.

قضات شعبه ۳۹ دادگاه تجدیدنظر استان تهران با توجه به وضعیت خاص و نداشتن پیشینه کیفری صاحب زمین کشاورزی مجازات شلاق این مرد را به ۵۰۰هزار ریال جزای نقدی تخفیف و کاهش دادند.