جرایم اینترنتی به خانه‌ها راه می‌یابد

گروه کامپیوتر- در میان موج عظیم ارتباطات و گسترش آن در صورت‌های مختلف بین افراد با توسعه تکنولوژی، آنچه بیشتر از گذشته مورد تهدید قرار گرفته امنیت اطلاعات است.

روند رو به رشدی که اگرچه در آغاز شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ را مورد هدف قرار می‌دهد، اما گویا این روزها کم‌کم کاربران خانگی را هم درگیر کرده است. تا جایی که به گفته کارشناسان، گروه‌های سازمان‌یافته فعال در زمینه جرایم اینترنتی در روزهای اخیر تمایل بیشتری به مورد حمله قرار دادن کاربران خانگی پیدا کرده‌اند.

آخرین گزارش تحقیقاتی شرکت امنیتی Symantec در این مورد نشان می‌دهد مجرمان اینترنتی، صاحبان کامپیوترهای شخصی را به دلیل آنکه دسترسی به آنها بسیار راحت‌تر است مورد هدف قرار داده‌اند.

براساس این گزارش بیشتر از ۱۵۷هزار پیام فیشینگ (پیام‌هایی که افراد را به ارائه اطلاعات شخصی‌شان ترغیب می‌کند) در طول شش ماه اول سال ۲۰۰۶ فرستاده شده که این رقم در مقایسه با همین دوره در سال گذشته تا ۸۱درصد افزایش داشته است و هر کدام از این پیام‌ها می‌توانند برای هزارها و یا شاید حتی صدها هزار کاربر دیگر هم فرستاده شوند.

به این ترتیب کارشناسان معتقدند با ادامه این روند می‌توان حتی انتظار ارقام بالاتری را تا پایان سال داشت که این موضوع نتیجه عدم رعایت هشدارهای امنیتی اولیه توسط کاربران ناآگاه است.

فیشرها در سال‌های اخیر سعی داشتند با فرستادن ایمیل‌های مختلف و نفوذ به سیستم‌های موسسات مالی یا سازمان‌های تجاری و بازرگانی، اطلاعات مربوط به شماره حساب‌های شخصی و رمز عبور آنها را به‌دست بیاورند. این روزها اما این افراد، کاربران خانگی را مورد هدف حملات خود قرار داده‌اند.

«اولی وایت‌هاوس» یکی از محققان Symantec در این مورد می‌گوید: «پیام‌های فیشینگ به تدریج پیچیده‌تر و موثرتر از گذشته شده‌اند تا جایی که حتی گاهی بعضی محصولات امنیتی نرم‌افزارهای آنتی ویروس هم قادر به جلوگیری از خطرات ناشی از این حملات نیستند.»

وایت هاوس با اشاره به اینکه مجرمان اینترنتی در یک‌سال اخیر بیشتر به حملات فیشینگ روی آورده‌اند، می‌گوید: «این افراد حالا به دنبال اطلاعات مربوط به حساب‌های شخصی هستند و در این راه کاربران خانگی را به عنوان ضعیف‌ترین موانع و قابل دسترس‌تر بودن آنها مورد هدف قرار داده‌اند.

به این منظور سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات اجتماعی و وب‌سایت‌های شخصی که به راحتی می‌توان ردپای افراد و اطلاعاتشان را در آنها پیدا کرد، بیشتر از گذشته مورد توجه فیشرها قرار گرفته‌اند.»

البته در این میان، مشتریان بانک‌ها و موسسه‌های مالی کوچک هم جایگاه خودشان را دارند تا آنجاکه براساس تحقیقات یک گروه فعال در زمینه نرم‌افزارهای آنتی فیشینگ، تعداد بانک‌ها و مشتریان آنها که مورد این حملات قرار گرفته‌اند در یک سال گذشته به دو برابر افزایش پیدا کرده است. این تحقیقات نشان می‌دهد نیمی از این افراد از باز کردن ایمیل‌های حاوی فیشینگ امتناع کرده‌اند و ۸/۳درصد آنها به این ایمیل‌های ناخواسته جواب داده‌اند. این در حالی است که تنها ۳/۴۶درصد از این کاربران نرم‌افزارهای آنتی ویروس خود را به روز کرده و ۱۰ درصد آنها از نرم‌افزارهای ضد اسپم استفاده می‌کنند. به این ترتیب نگرانی کارشناسان از ناآگاهی بسیاری از کاربران اینترنت از راه‌حل‌های امنیتی ساده و محصولات مرتبط، هنوز هم ادامه خواهد داشت.

آمار جرایم رایانه‌ای در ایران در ایران از سال ۸۱ در نیروی انتظامی اداره کل مبارزه با جرایم خاص و رایانه‌ای آغاز به کار کرده که طبق آمارها، در سال گذشته ۵۳ پرونده با شکایت بخش خصوصی در حوزه جرایم رایانه‌ای تشکیل شده است.

از این میزان ۲۲ پرونده مربوط به سوءاستفاده از کارت‌های اعتباری، ۱۱ پرونده در مورد کلاهبرداری اینترنتی و ۷پرونده هم در مورد ایجاد مزاحمت‌های اینترنتی بوده است.

این در حالی است که با توجه به لزوم قانون مبارزه با جرایم رایانه‌ای در کشور هم اکنون کلیات طرح تهیه شده در خصوص مبارزه با جرایم رایانه‌ای در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به سر می‌برد که در صورت موافقت نمایندگان با اولویت داشتن طرح، به زودی طرح برای رای‌گیری به صحن علنی مجلس می‌رود.

در صورت تصویب طرح در صحن علنی، این طرح دوباره به کمیسیون مربوطه (قضایی) در مجلس باز می‌گردد تا جزئیات آن بررسی و تصویب شود.