ایرنا- رییس انجمن دیابت ایران گفت: افراد تحت درمان با انسولین از آنجا که بعد از هر بار تزریق باید غذا بخورند، قادر به روزه گرفتن نیستند اما دیابتی‌های تحت درمان با داروهای خوراکی (قرص) در صورت تایید پزشک با شرایط خاصی می‌توانند روزه بگیرند. دکتر «اسدا... رجب» گفت: افرادی که تحت درمان با انسولین قرار دارند، نمی‌توانند تزریق خود را متوقف کنند مگر در مواقع خاص که در این صورت، این کار حتما باید تحت‌نظر پزشک انجام شود.

افرادی که اقدام به تزریق انسولین می‌کنند، باید روزانه چند وعده غذا صرف کنند.

رییس انجمن دیابت به افراد دیابتی تحت درمان با دارو توصیه کرد که هنگام افطار، قبل از خوردن هر غذایی، قرص خود را بخورند و پس از مدتی، شروع به خوردن غذا کنند. از جمله این شرایط این است که مدتی قبل از شروع ایام ماه مبارک رمضان، به طور آزمایشی روزه داری را آغاز و طی روز به ترتیب قند خود را آزمایش کنند.

دکتر رجب افزود: میزان قند خون قبل از سحر باید حداکثر ۱۲۰میلی‌گرم درصد، دو ساعت بعد از سحر حداکثر ۱۶۰میلی گرم درصد، قبل از افطار حداکثر ۱۲۰میلی گرم درصد و دو ساعت بعد از افطار حداکثر ۱۶۰میلی گرم درصد باشد. همچنین میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت بین ساعت یک تا سه بعدازظهر نباید کمتر از ۷۰میلی گرم درصد باشد. این متخصص تاکید کرد چنانچه میزان قند خون این افراد در محدوده مقادیر ذکر شده قرار داشته باشد، آنها قادر خواهند بود روزه بگیرند و در این صورت هنگام افطار قبل از خوردن هر غذایی قرص خود را میل کرده و پس از مدتی شروع به خوردن غذا کنند. دکتر رجب تصریح کرد: هنگام سحر نیز باید مقدار دارو را تقریبا به نصف کاهش دهند و حتما دو ساعت بعد از افطار و دو ساعت بعد از خوردن سحری، قند خون یا قند ادرار خود را آزمایش کنند.

مبتلایان به بیماری قند، علاوه بر این باید مقدار غذای افطار خود را نیز به دو تا سه وعده تقسیم کنند و هنگام افطار از خوردن همه مواد غذایی در یک زمان خودداری کنند. رییس انجمن دیابت ایران با تاکید بر ضرورت کنترل دایمی قند خون یا ادرار در افراد مبتلا به دیابت گفت: آن دسته از مبتلایان به دیابت که در روز قند خون و قند ادرار خود را در منزل مورد آزمایش قرار نمی‌دهند، قادر به روزه‌داری نیستند.

براساس آمارهای رسمی در حال حاضر حدود چهار میلیون نفر از جمعیت کشور به دیابت مبتلا هستند.