چین موفق به ساخت نسخه بومی شبکه اینترنت بسیار پرسرعت نسل جدید شده است که نویدبخش استقلال این کشور از شرکت‌های خارجی است. به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن اینترنت کنونی مورد استفاده در چین را نسخه ۴پروتکل اینترنت هدایت می‌کند که محدود بودن نشانی‌های اینترنتی، نبود امنیت پیشرفته و فقدان قابلیت‌های بالا از اشکالات آن است.

پروتکل جدید می‌تواند با سرعت ۵/۲ تا ده گیگابایت اطلاعات در ثانیه کار کند که یکصد بار سریع‌تر از سرعت کنونی اینترنت است.

پژوهشگران آمریکایی، ژاپنی و کره جنوبی نیز در حال ساخت فناوری‌های IPV۶ هستند که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۰توجه جهانی را به خود جلب کند.

براساس اطلاعات منتشر شده در پایگاه مایکروسافت، IPV۶ و IPV۴ طی سال‌های آینده که گردانندگان اینترنت و رایانه‌های شخصی به تدریج به فناوری جدید روی می‌آورند، به طور همزمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

انتظار می‌رود با IPV۶ امکان ایجاد تعداد نامحدودی نشانی‌های اینترنتی وجود داشته باشد، امنیت آن بهتر باشد و انطباق بیشتری با تلفن‌های همراه و دستگاه‌های رایانه‌ای قابل حمل داشته باشد.

دانشمندان چینی در سال ۲۰۰۳ تایید دولت را برای تحقیق و ایجاد پروتکل جدید اینترنت کسب کردند که هدف آن کمک به شرکت‌های داخلی فناوری در ایجاد سخت‌افزار رقابتی برای اینترنت نسل جدید است. در حال حاضر تجهیزات مورد نیاز برای سامانه IPV۴ را شرکت‌های آمریکایی سیسکو سیستمز و جانیپر نت‌ورکس می‌سازند. پنج اپراتور تلکام چینی شامل چاینا تلکام و چاینا موبایل در حال حاضر شبکه‌های IPV۶ می‌سازند که انتظار می‌رود مرحله آزمایشی برخی شبکه‌ها تا اواخر امسال آغاز شود. تولیدکنندگان و موسسه‌های تحقیقاتی چینی نیز مشغول کار برای استاندارد کردن و تولید تجاری سخت‌افزار و کاربردهای IPV۶ هستند تا شرکت‌های فناوری چینی بتوانند در سطح بین‌المللی وارد رقابت شوند.