از ژانویه ۲۰۰۵ تا آگوست ۲۰۰۶، لابراتوارهای شرکت پاندا، PandaLabs، ۶۹۹۵ تروجان جدید و منحصر به فرد را با اهداف مالی کشف کرده است. بالاترین سطح افزایش کشف و ردیابی این نوع تروجان‌ها از ماه فوریه تا مارس ۲۰۰۵ بوده است که تعداد موارد ردیابی شده از عدد ۶۶ به ۳۷۸ ارتقا یافت. از مارس ۲۰۰۵ تا آگوست ۲۰۰۶، هر ماه حداقل تا ۲۰۰ تروجان مختلف توسط PandaLabs کشف شده است.

اما روند فعلی کشف تروجان‌های دارای اهداف مالی، در حال افزایش است. از ژانویه تا آگوست ۲۰۰۵، تعداد ۲۴۶۸ تروجان‌های جدید کشف شد. اما در طول دوره مشابه سال ۲۰۰۶، این تعداد به ۳۰۸۶ عدد رسید که یک افزایش ۲۵درصدی را نشان می‌‌دهد.

نکته جالب در اینجا است که تقریبا برای تمام موسسات مالی اعتباری در سرتاسر جهان که خدمات خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند، به‌طور خاص تروجان‌هایی با هدف نفوذ و خرابکاری در آنها و فریب مشتریان آنها وجود دارد.

تروجان‌های دارای اهداف مالی به نحوی طراحی شده‌اند که با قطع ارتباط آنلاین میان موسسات مالی و اعتباری و مشتریان آنها، اطلاعات محرمانه و شخصی مختلف مانند نام‌های کاربری، رمزهای عبور، PINها، شماره‌حساب‌ها، شماره‌کارت‌های اعتباری و غیره را سرقت کنند. این اطلاعات بعدها در انجام جرائم مختلف مانند کلاهبرداری‌های اینترنتی و سوءاستفاده از هویت اشخاص به کار گرفته می‌شوند. بیشتر تروجان‌های موجود در اینترنت از نوع تروجان‌های دارای اهداف مالی هستند که برای کاربرانی که به هر نحو فعالیت‌های مالی اعتباری خود را از طریق اینترنت انجام می‌دهند، بسیار خطرناک محسوب می‌شوند.

یک نمونه مشهود از این تروجان‌ها که بسیار مورد علاقه خرابکاران و مجرمان اینترنتی است، تروجان Briz است که قابلیت تنظیم شدن با شرایط دلخواه آنان را دارا است. تروجان Briz دارای سیستم بسیار پیچیده‌ای بود که می‌توانست کدهای مخربی با شرایط دلخواه ایجاد کند. عملکرد اصلی آن نیز سرقت اطلاعات محرمانه و شخصی بود بدون اینکه برنامه‌ها و نرم‌افزارهای معمول امنیتی قادر به ردیابی آن باشند.