به دلیل رکود موجود در بازار فقط ۱۰درصد از ظرفیت کارخانه‌های تولیدکننده رنگ و رزین کشور فعال است. احمد امدادی، دبیر انجمن صنایع همگن رنگ و رزین، در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: افزایش قیمت جهانی مواد اولیه تولید رنگ و رزین و بالارفتن دستمزد کارگر باعث رشد قیمت تمام شده رنگ و رزین در کشور شده است.

وی با بیان این که بیشترین کاهش تولید به رنگ‌های تعمیراتی خودرو، ساختمانی و صنایع چوب اختصاص داشته است، گفت: تولید رنگ‌های خودرو و رنگ‌های مورد مصرف در طرح‌های نفتی و پتروشیمی‌ از وضعیت بهتری برخوردار بوده‌اند.

او میزان افزایش قیمت جهانی مواد اولیه رنگ را ۱۵درصد عنوان کرد و گفت: با توجه به رشد ۱۵درصدی دستمزدها، قیمت تمام شده تولید رنگ در کشور حدود ۳۰درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است و با احتساب رشد جهانی ۱۵درصدی قیمت مواد اولیه، رنگ تولید شده در ایران ۱۵درصد گرانتر از رنگ‌های خارجی خواهد بود که این مساله رقابت‌پذیری تولیدات ایرانی را در بازارهای جهانی کاهش داده است.

امدادی با اشاره به این که افزایش قیمت تمام شده تولید رنگ، واردات رنگ‌های چینی را افزایش خواهد داد، گفت: در حال حاضر تعرفه واردات رنگ به کشور ۳۵درصد است که در حد مناسبی است و به همین دلیل واردات رنگ توجیه اقتصادی ندارد.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت بحرانی برخی واحدهای تولیدکننده رنگ در کشور گفت: طی پنج ماه اخیر حدود ۱۵ واحد تولید رنگ به واحدهای بحران زده تبدیل شده‌اند و کار تولید آنها متوقف شده است. به گفته امدادی هم اکنون تعداد ۳۴۵ واحد تولید رنگ در کشور فعال است.