عضو هیات‌مدیره انجمن تشکل‌های بخش کشاورزی گفت: واحدهای تولیدی قند و شکر در کشور در فصل تهیه مواد اولیه نیازمند تقویت مالی هستند و با حمایت نکردن بانک‌ها، متمایل به فروش پیش از موعد محصولات خود به تجار می‌شوند. ولی‌اله داوود آبادی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: تجار نیز برای جبران هزینه فرصت سرمایه خود تا تولید نهایی محصول، به فروش گران‌تر آن اقدام کرده و لذا آن را با قیمت بالا به واسطه گران می فروشند، به این ترتیب تا شکر به دست مصرف کننده و واحدهای تولیدی وابسته برسد، قیمت آن بیش از حد افزایش می‌یابد. وی افزود: چنانچه بانک‌ها به موقع از واحدهای تولیدی مذکور حمایت کنند، اگر قرار باشد سودی هم از تولید ناشی شود، نصیب همین واحدها و کشاورزان برای توسعه فعالیت‌هایشان خواهد شد و نه از آن واسطه گران.

موسس و عضو هیات‌مدیره کنفدراسیون صنعت ایران خاطر نشان کرد: ‌در بحث واردات شکر نیز چنانچه دولت به انجمن‌ها و واحدهای نیازمند شکر اجازه واردات دهد، جو انحصاری موجود شکسته شده و نتایج مثبت ناشی از این اقدام، در سبد خانوار موثر خواهد بود. وی افزود: صنایع شیرینی و شکلات اجازه واردات ۲۵هزار تن شکر در سال را از دولت دریافت کرده‌اند، که گسترش این سیاست در قالب دادن مجوز به کارخانه‌های نوشابه‌سازی، تولید آبمیوه و...، در ملایم‌سازی قیمت شکر موثر است.

داوودآبادی ورود شکر به بورس کالای کشاورزی و همچنین آزادسازی واردات شکر را در تعدیل قیمت شکر موثر دانست و افزود: عده‌ای روی شکر و برخی کالاهای در انحصار، مانورهایی می‌دهند از جمله مانور بر روی قیمت‌ها، که با ورود شکر به بورس و ایجاد برخی «حساب و کتاب‌ها» از میزان دلال بازی‌ها و بروز قیمت‌های عجیب و غریب در این حوزه جلوگیری می‌شود.