طبق آخرین نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور که از سوی وزارت بهداشت منتشر شد، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز به صفر رسید. براساس این گزارش همچنین تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۴۸ به ۳۳ شهر کاهش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۳۲۳ به ۳۲۱ شهر رسید و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۷۵ به ۹۴ شهر افزایش یافت. به این ترتیب در حال حاضر هیچ شهر قرمزی در کشور وجود ندارد و ۴۱۵ شهر در وضعیت زرد و آبی کرونایی قرار دارند.

از سوی دیگر بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در هفته اخیر، افزایش بیماران بستری کرونا در دو استان کشور گزارش شده و همچنین در ۲۱ استان کشور، شاهد کاهش موارد فوتی بودیم. گزارش وزارت بهداشت همچنین نشان می‌دهد که در سه استان قم، کرمانشاه و زنجان میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا صفر بوده است. به گزارش «ایسنا»، در استان تهران نیز در هفته اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده ۴۷۸ نفر، تعداد موارد بستری جدید ۱۹۶ نفر و تعداد فوتی‌های جدید ۲۰ نفر بوده است. در عین حال در استان تهران، در هفته اخیر موارد بستری و فوت کاهش یافته است. درهمین حال طی ۲۴ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵۳۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و ۱۰۹ نفر از آنها بستری شدند. ۱۱ بیمار کووید-۱۹ نیز در همین بازه زمانی جان خود را از دست دادند. همزمان وزارت بهداشت بر تزریق دز سوم واکسن کرونا تاکید دارد. این توصیه در شرایطی است که میزان استقبال مردم از دز سوم واکسن کرونا در کشور کم بوده است. با این حال طی دو روز گذشته وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای از افراد بالای ۷۰سال که ۴ماه از دز سوم آنها گذشته باشد همچنین کادر درمان خواست تا نسبت به تزریق دز چهارم واکسن کرونا اقدام کنند. عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی کرونا نیز با انتشار توییتی اعلام کرد: از همه افراد بالای ۷۰ سال و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا نقص ایمنی درخواست می‌شود یک نوبت واکسن علاوه بر نوبت‌های قبلی تزریق کنند.

کمترین آمار واکسیناسیون کرونا در سنین ۵ تا ۱۲

درهمین حال محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره روند واکسیناسیون کشوری کرونا، گفت: در گروه سنی بالای ۱۲ سال کشور حدود ۳/ ۹۱ درصد واکسن نوبت اول، ۱/ ۸۳ درصد هم واکسن نوبت دوم را دریافت کردند. گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ها نیز استقبال خوبی از واکسیناسیون داشتند، اما گروه سنی ۵ تا ۱۲ ساله‌ها گروهی هستند که کمترین مشارکت را تاکنون داشتند به شکلی که تنها ۹/ ۲۳ درصد این گروه سنی واکسن نوبت اول و ۱۱ درصد نوبت دوم را دریافت کردند. مطابق آخرین گزارش وزارت بهداشت تا کنون ۶۴ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۵۶۷ نفر دز اول، ۵۷ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۸۰۱ نفر دز دوم و ۲۷ میلیون و ۲۹ هزار و ۴۸۳ نفر نیز دز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. همچنین مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۹۰۲ هزار و ۸۵۱ دز رسیده است.

توصیه به وزارت کشور در مورد کنترل مرزها

از سوی دیگر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مسوولان مربوطه به ویژه در وزارت کشور را مکلف کرد که نسبت به کنترل تردد افراد از مرزها و به خصوص مرزهای شرقی کشور نهایت دقت و نظارت را به عمل بیاورند تا از ورود افراد مبتلا به کرونا یا مشکوک به ابتلا جلوگیری شود.

رئیس‌جمهور همچنین به وزارت بهداشت دستور داد با توجه به تخصیص یک میلیارد دلار ارز واردات دارو و تصمیم اتخاذ شده برای تداوم تامین منابع لازم این حوزه، نسبت به نظارت بر تامین اقلام دارویی مختلف و نیز کنترل دقیق قیمت‌ها اقدامات لازم را به عمل آورد.