اعلام وصول طرح تاسیس سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضائیه

همچنین در خبری دیگر از «ایسنا» طرح تاسیس سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضائیه و همچنین دو سوال ملی از وزیر امور خارجه از سوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. محمد رشیدی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس اعلام کرد که طرح حمایت از سهامداران جزء، طرح اتصال بند و ماده۳۲ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، طرح الصاقیه بند ۳ ماده ۴۸ قانون حمایت از خانواده، طرح اصلاح موادی قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری، طرح تاسیس سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضائیه، طرح تاسیس سازمان ملی اقامت درهیات رئیسه اعلام وصول شده است.

انسجام بین بخشی لازمه توسعه دیپلماسی اقتصادی است

همچنین در خبری دیگر از خانه ملت طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نقش هر کدام از وزارتخانه‌های خارجه، اقتصادی، صمت و کشاورزی در توسعه دیپلماسی اقتصادی گفت: هرکدام از مجموعه‌ها اقداماتی را در دستور کار قرار دادند؛ اما توسعه دیپلماسی اقتصادی به هماهنگی و انسجام بینِ بخشی نیاز دارد. به گفته وی، بحث دیپلماسی اقتصادی بیش از آنکه به تشکیل جلسات نیاز داشته باشد به اقدامات جدی نیاز دارد. وزارت صمت در این حوزه در سازمان توسعه تجارت کارهایی را شروع کرده، وزارت خارجه نیز ذیل معاونت دیپلماسی اقتصادی برنامه‌‌‌ریزی‌هایی را انجام داده است. این نماینده اصفهان گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که وزارت امور خارجه باید به آن توجه داشته باشد، اینکه یکی از شاخص‌های ارزیابی دفاتر و سفارتخانه‌ها و انتخاب سفرا، عملکرد آنها در تسهیل تجارت خارجی و کاهش مشکلات اقتصادی کشور به شکل عام باشد، سفرا نباید فقط به لحاظ سیاسی افراد متخصصی باشند، بلکه در حوزه اقتصادی هم باید فعال باشند. طغیانی گفت: سازمان توسعه و تجارت نیز وظایفی در تسهیل تجاری و رفع موانع تجاری کشور به‌ویژه موانع صادراتی و ایجاد زیرساخت‌های تجاری بر عهده دارد و باید در این چارچوب فعالیت کند تا موانع برداشته شد. وی گفت: برخی از اقدامات مذکور بستر‌سازاست و با تلاش امکان توسعه دیپلماسی اقتصادی امکان‌پذیر است، ما از محل تجارت، می‌توانیم تجارت حدود ۳۰ میلیارد دلاری غیرنفتی را در کوتاه مدت دو تا سه برابر کنیم. بنابراین ظرفیت اقتصادی لازم در کشور داریم و تنها هماهنگی بین بخشی ضروری است.

انتقاد از درج نشدن مناطق محروم در جداول بودجه ۱۴۰۱

همچنین در خبری دیگربه نقل از خانه ملت، حسین حاتمی، نماینده مردم کلیبر خدا آفرین و هوراند در مجلس گفت: جداول بودجه۱۴۰۱ به شکل فاجعه باری تغییر داده شده است و اسم شهرستان برخورداری با تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان در ردیف محرومیت‌ها دیده شده؛ درحالی‌که شهرستانی محروم مثل چارویماق در ردیف محرومیت لحاظ نشده است. حاتمی گفت: اعتبارات شهرهای تهران و همدان حدودا ۲۰درصد رشد کرده است؛ درحالی‌که برخی از استان‌های محروم بعضا منفی ۱۰درصد کاهش اعتبار داشته‌اند و متوسط دریافتی یک کمیته امدادی محروم و مظلوم کمتر از ۳ هزار تومان افزایش داشته؛ درحالی‌که متوسط افزایش روزانه یک عضو هیات علمی بیش از ۴۰۰ هزار تومان بوده است.

 اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان در ایستگاه پایانی

 همچنین درخبری دیگر به نقل از خانه ملت، وحیدی، عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس از تدوین آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌‌بندی معلمان خبر داد و گفت: دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس نیز در کمیته تدوین آیین‌نامه اجرایی این قانون به‌عنوان عضو ناظر حضور داشتند. به گفته وی، ۲۵ مرتبه آیین‌نامه اجرایی با اعمال اصلاحات مد نظر بازنویسی و ویرایش و تا حد زیادی دغدغه‌هایی که معلمان داشتند در آیین‌نامه لحاظ شد. وحیدی گفت: مرحله تطبیق رتبه‎‌‌بندی معلمان بسیار اهمیت دارد؛ چراکه در این مرحله تمامی معلمان در همان ابتدا بر اساس ۴ شاخصه «شایستگی‎‌‌های عمومی»، «شایستگی‌‌های تخصصی»، «شایستگی‌‌های حرفه‌‌ای» و «تجربه معلم» رتبه‌بندی می‌‌شوند. به این ترتیب که شایستگی عمومی ۳۰۰ امتیاز، شایستگی تخصصی ۲۶۰، شایستگی حرفه‌‌‌‌ای ۲۴۰ امتیاز و تجربه تا ۲۰۰ امتیاز کسب می‌‌کنند. به گفته وی، بر همین اساس معلمان حائز رتبه تا ۵۰۰ امتیاز آموزشیار معلم، مربی معلم حداقل ۵۰۰ امتیاز، استادیار معلم حداقل ۶۵۰ امتیاز، دانشیار معلم حداقل ۷۵۰ امتیاز، استاد معلم ۹۰۰ امتیاز می‌‌شوند.