در این خصوص خبرگزاری فارس نوشت که ۵۳۰ میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران پیش از آزادی زاغری به حساب ایران واریز شده است. همزمان پتریک وینتور، سردبیر سیاسی گاردین در توییتر خود نوشت: «مقامات رسمی اعلام کردند نازنین زاغری و انوشه آشوری آزاد شده‌‌‌اند.» به گزارش خبرگزاری «ایرنا»، این دو تبعه ایرانی - انگلیسی به دلایل امنیتی در ایران محکوم بودند. روز سه‌‌‌شنبه منابع خبری اعلام کردند که گذرنامه خانم زاغری به او تحویل شده است. تولیپ صدیق نماینده مجلس انگلیس از منطقه‌‌‌ای که خانواده زاغری در آنجا ساکن هستند در توییتر اعلام کرد که دو نفر برای ترک ایران به فرودگاه منتقل شده‌‌‌اند. حجت کرمانی وکیل نازنین زاغری هم روز گذشته به رویترز گفت که موکلش به همراه انوشه آشوری برای ترک ایران به فرودگاه رفته‌‌‌اند.

لندن: پرداخت بدهی به ایران در اولویت است

همچنین پیش از اعزام نازنین زاغری به فرودگاه، لیزتراس، وزیر خارجه انگلیس گفت این کشور پرداخت بدهی خود به ایران را در اولویت قرار داده و به دنبال راه‌‌‌هایی برای پرداخت آن بوده است. به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر خارجه انگلیس روز چهارشنبه گفت  این کشور به دنبال راه‌‌‌هایی برای پرداخت بدهی تاریخی ۵۲۲‌میلیون دلاری (۴۰۰‌میلیون پوندی) خود به ایران است و افزود نمی‌‌‌گوید که آیا به راهی برای پرداخت رسیدند یا خیر. وی به «اسکای نیوز» گفت: «ما پرداخت بدهی به ایران را در اولویت قرار داده‌‌‌ایم و به دنبال راه‌‌‌هایی برای پرداخت آن بوده‌‌‌ایم.» تراس افزود یک تیم انگلیسی در ایران حضور دارد. وزیر خارجه انگلیس پیش از این هم گفته بود که بدهی ۴۰۰‌میلیون پوندی کشورش به ایران یک «بدهی قانونی» است و دولت لندن می‌‌‌خواهد آن را پرداخت کند. همزمان بوریس جانسون، نخست‌‌‌وزیر انگلیس نیز صبح روز گذشته از مذاکره بر سر آزادی زاغری و دیگر افراد دوتابعیتی خبر داده بود اما جزئیات بیشتری ارائه نداد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه انگلیسی «میرور»، جانسون که در امارات حضور دارد، گفت که مذاکره بر سر نازنین زاغری-راتکلیف و سایر افراد دوتابعیتی در ایران ادامه دارد. نخست‌‌‌وزیر انگلیس در هتل «امارات پالاس» ابوظبی در پاسخ به این سوال که آیا تیم مذاکره‌کننده انگلیس در حال حاضر در تهران حضور دارد، گفت: «درست است و مدت‌‌‌هاست که ما در حال مذاکره در تهران برای آزادی شهروندان دوتابعیتی خود هستیم.»

روزنامه انگلیسی «گاردین» پیش‌تر، ۱۵ فوریه/ ۲۶ بهمن‌‌‌ماه، به نقل از وزارت خارجه این کشور گزارش داده بود لندن در حال بررسی گزینه‌‌‌های خود برای پرداخت بدهی ۴۰۰‌میلیون پوندی به جمهوری اسلامی ایران است.  ایران و انگلیس در دهه ۱۹۷۰ میلادی قراردادی برای تحویل ۱۵۰۰ تانک چیفتن و ۲۵۰ خودروی زرهی به طرف ایرانی امضا کردند. لندن، بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا تحویل این تانک‌‌‌ها به ایران را متوقف کرد. رژیم پهلوی همه مبالغ مربوط به این قرارداد را که بر اساس برخی گزارش‌ها بالغ بر یک‌میلیارد دلار بوده را پرداخت کرده است. دیوان داوری بین‌المللی یک شرکت بریتانیایی خدمات نظامی را به پرداخت ۴۰۰‌میلیون پوند به دولت ایران ملزم کرده است. با این وجود، انگلیس به بهانه اینکه تحریم‌های بین‌المللی اجازه انتقال پول به ایران را نمی‌‌‌دهد، آن زمان از بازپرداخت این رقم خودداری کرد. علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اواخر آبان در مصاحبه‌‌‌ای گفت امیدوار است بدهی ۴۰۰‌میلیون پوندی بریتانیا به ایران در خصوص یک قرارداد نظامی مربوط به چند دهه قبل، «به زودی» پرداخت شود و دو کشور در تلاش هستند تا مساله چگونگی پرداخت آن را بررسی کنند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در خصوص بدهی انگلیس به ایران تاکید کرده بود «بدهی انگلیس قطعی است و باید پرداخت کند.» ساعاتی پیش از آزادی نازنین زاغری، ذبیح‌‌‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پرونده نازنین زاغری به کجا رسید؟ گفت: «هنوز اینکه به چه شکل تصمیم گرفته شده است را نمی‌دانم.»

زاغری که بود و چه کرد

نازنین زاغری تبعه ایرانی انگلیسی است که ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۵ توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی (ره) دستگیر و به کرمان منتقل شد. سپاه ثارالله کرمان ۲۶ خرداد سال ۹۵ طی اطلاعیه‌‌‌ای از این دستگیری به عنوان «یکی از سرشبکه‌‌‌های اصلی وابسته به بیگانگان که ماموریت‌‌‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام» انجام داده بود، یاد کرد و در این باره توضیح داد: «وی با عضویت در شرکت‌ها و موسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌‌‌های رسانه‌‌‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌‌‌های اصلی موسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌‌‌های رسانه‌‌‌ای و جاسوسی دولت‌‌‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.» پرونده زاغری برای ادامه رسیدگی‌‌‌ها به دادستانی تهران انتقال یافت و پس از انجام تحقیقات با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارسال شد و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، زاغری را به پنج سال حبس محکوم کرد که این محکومیت در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

۲۵ مهر سال ۹۶ عباس جعفری دولت آبادی دادستان وقت تهران در خصوص نازنین زاغری گفته بود: شوهر وی تبعه انگلیس و خود وی نیز دارای تابعیت مضاعف از انگلیس بوده و در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرده است. وی مسوول آموزش خبرنگاری آنلاین بی‌بی سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام کرده است. چگونگی استفاده از ایمیل‌‌‌ مستعار، پسوردهای پیچیده و طولانی، ذخیره‌سازی پسوردها و استفاده از نرم‌‌‌افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات، از جمله مواردی است که در این آموزش‌‌‌ها لحاظ می‌‌‌شده است و استادان این دوره، افرادی همچون مهدی یحیی‌‌‌نژاد (مدیر سایت بالاترین)، اردوان روزبه (رادیو کوچه) و محمود عنایت (مدیر گروه اسمال مدیا) هستند.