محمود عباس‌زاده مشکینی با اشاره به آخرین اخبار مذاکرات وین گفت: روند مذاکرات تا امروز خوب بوده و به این جمع‌بندی رسیدیم که اگر بعد از این طرف اروپایی حسن‌نیت داشته باشد، رسیدن به توافق برد-‌برد امکان‌پذیر است.

 به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، پنج یا شش مورد اختلافی در مذاکرات وین باقی مانده بود که به نظر این نکات بسیار مهم بوده و جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی است که از حساسیت بسیار برخوردار است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر حل همه این موارد در مذاکرات تاکید کرده است، از جمله این موارد تحریم‌های کاتسا، یوترن و برخی نهادهای ایران بود. این تحریم‌ها برای ما مهم است، بنابراین درخواست کردیم که به صورت مشخص و شفاف حل و لغو شود. اما در چند روز گذشته غربی‌ها مقاومت کردند و به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها هم محاسبه دقیق و درستی از جمهوری اسلامی ندارند، در حالی که آنها برای مذاکرات پیش‌قدم شدند.

عباس‌زاده مشکینی همچنین اظهار کرد: مجلس به نمایندگی از مردم اصرار دارد که خطوط قرمزی که نظام جمهوری در بحث لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و تضامین مطرح کرده باید رعایت شود. همچنین رعایت قانون اقدام راهبردی اساس و معیار مجلس است و مجلس بر همین مبنا مذاکرات را رصد می‌کند. مجلس و ملت اجازه توافق بدون گرفتن تضمین‌های لازم را نخواهد داد.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: توافق با توجه به مسیری که تا امروز آمدیم شدنی است، اما اگر طرف‌های مقابل دنبال نتیجه برد-‌باخت باشند، طبیعتا ایران حاضر به چنین توافقی نمی‌شود البته اگر نتوانیم مساله را با مذاکره حل کنیم، راه‌های دیگری هم روی میز داریم.

وی در ادامه بیان کرد: لغو تحریم‌هایی چون تحریم کاتسا جزو مطالبات ایران بوده و مذاکره‌کنندگان ایران در پیشنهاد‌های خود بر این موضوع تاکید کردند، ما حاضریم برای رفع نگرانی غربی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، با آنها همکاری کنیم، اما به شرطی که تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی تحمیل شده علیه مردم ایران را لغو کنند تا محدودیت‌های غیرقانونی ایران مرتفع شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتظار داشتیم این دور از مذاکرات، آخرین دور مذاکرات وین باشد، گفت: با توجه به مباحث مطرح شده مسوولان مذاکره‌کننده و وزارت خارجه امروز برای حل و فصل موارد اختلافی باقی مانده در شورای امنیت ملی حاضر شدند. کمیسیون امنیت ملی نیز از مسوولان وزارت خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران برای ارائه گزارش به کمیسیون دعوت به عمل می‌آورد.